W 1q22 dynamika eksportu odzieży silnie spowalniła w porównaniu z solidnym wzrostem w 4q21, co mogło być efektem rosyjskiej agresji na Ukrainę i rosnących obaw związanych z rozwojem sytuacji międzynarodowej. Ponadto zakłócone łańcuchy dostaw w 2021 sprzyjały zwiększeniu zapasów towarów u odbiorców i mniejszemu zapotrzebowaniu w 1q22. Wycofanie się polskich firm z Rosji i Białorusi skutkowało wstrzymaniem wysyłki do sklepów w tych krajach.
W kolejnych kwartałach 2022 głównym czynnikiem osłabiającym dynamikę eksportu odzieży będzie ograniczenie portfela zamówień hurtowni i sklepów, jako efekt mniejszego popytu na odzież za granicą. Rosnąca inflacja negatywnie wpływa również na nastroje konsumenckie w krajach europejskich, co najpewniej przełoży się na koszyk zakupowy konsumentów poprzez spadek zainteresowania zakupami towarów, które nie są dobrami pierwszej potrzeby.
Według GfK nastroje niemieckich konsumentów spadły w lipcu’22 do poziomu niższego niż w trakcie pierwszej fali pandemii. Konsumenci dostrzegają znaczne ryzyko popadnięcia niemieckiej gospodarki w recesję, co może wpłynąć na pogorszenie sytuacji dochodowej gospodarstw domowych. Zaniepokojenie budzi również możliwość wystąpienia kolejnej fali zakażeń koronawirusem i przywrócenie części obostrzeń.
***Materiał pochodzi z raportu Kwartalnik Eksportera. W cieniu wojny, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: