Pomimo faktu sprawnej adaptacji do rozwiązań Otwartej Bankowości przez sektor finansowy (a nawet zauważenie jej możliwości i zainteresowanie ze strony innych sektorów gospodarki), wiele podmiotów obserwuje, że jakaś część „zwykłych Kowalskich”, którzy korzystają z ich usług, nadal nie ma pojęcia o istnieniu Otwartej Bankowości i nie rozumie, dlaczego mieliby udostępniać swoje dane.
Nadal jeszcze istnieją konsumenci, a nawet instytucje finansowe, mające wątpliwości co do Otwartej Bankowości. Jest to do pewnego stopnia zrozumiałe: w czasach, gdy wiele słyszy się o atakach hakerskich i wyciekach danych, naturalne jest, że ludzie martwią się o to, w jaki sposób ich prywatne informacje finansowe są udostępniane i czy dostaną się w niepowołane ręce. Jednak, chociaż każda aplikacja może być potencjalnym celem ataku, ważne jest, aby zrozumieć, że platformy Otwartej Bankowości wykorzystują systemy o najwyższym poziomie bezpieczeństwa do szyfrowania i ochrony danych użytkownika. Zewnętrzni dostawcy usług finansowych również podlegają ścisłym regulacjom.
Potencjalne ryzyka bezpieczeństwa związane z Otwartą Bankowością są zatem ograniczone. Klienci przede wszystkim mają wybór, czy chcą udostępnić swoje dane firmom zewnętrznym. I zawsze mogą zmienić w tej kwestii zdanie.
„W tym kontekście potrzebne są nadal kampanie edukacyjne skierowane do klientów. O brakach w wiedzy w zakresie technologii finansowych, w tym Otwartej Bankowości, wśród klientów, mówią nam zwłaszcza firmy spoza sektora finansowego twierdząc, że wiele osób nie rozumie, dlaczego w danym procesie musi udostępnić dane finansowe. Padają również pytania o mechanikę działania Otwartej Bankowości i bezpieczeństwa danych osobowych”
Zdaniem Danuty Czapeczko, Chief Growth Officer w PragmaGO
„wszystkie firmy finansowe powinny mocniej edukować rynek – a z naszej perspektywy, zwłaszcza sektor MŚP. Dla mniejszych podmiotów Open Banking to łatwiejszy dostęp do usług finansowych oraz bardziej atrakcyjnych ofert. Wciąż jednak wiele takich rozwiązań budzi niepewność mniejszego klienta, który prowadząc swój biznes, nie ma czasu na czytanie wyspecjalizowanych i długich tekstów oraz raportów w celu dogłębnego poznania produktów finansowych. Edukując rynek szerzej i prościej w zakresie nowych technologii, bezpieczeństwa w internecie i ochrony danych, musimy wskazywać, że rozwiązania są sprawdzone, dadzą klientowi wygodę oraz wpłyną na szybkość procesu i samą ofertę”.
***Materiał pochodzi z raportu Kontomatlk: “Otwarta Bankowość w Polsce – Raport 2022”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: