Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w maju 2023 r. była niższa niż przed rokiem o 6,8% (wobec wzrostu o 8,2% w maju 2022 r.). W porównaniu z kwietniem 2023 r. notowano spadek sprzedaży detalicznej o 1,0%. W okresie styczeń-maj 2023 r. sprzedaż zmalała r/r o 5,9% (w 2022 r. wzrost o 10,6%).
Sprzedaż detaliczna towarów według rodzajów działalności przedsiębiorstwa
W maju 2023 r. największy spadek sprzedaży detalicznej (w cenach stałych) w porównaniu z analogicznym okresem 2022 r. raportowały jednostki z grupy „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (o 15,2% wobec spadku o 2,8% przed rokiem). Znaczne zmniejszenie sprzedaży odnotowano również w grupach: „meble, rtv, agd” (o 14,8%), „pozostałe” (o 12,3%), „paliwa stałe, ciekłe, gazowe” (o 11,8%). Jednostki handlujące żywnością, napojami i wyrobami tytoniowymi wykazały spadek (o 5,3%).
W maju w porównaniu z kwietniem 2023 r. notowano wyższą wartość sprzedaży detalicznej przez Internet w cenach bieżących (o 4,1%). Udział sprzedaży przez Internet w sprzedaży „ogółem” zwiększył się z 8,1% w kwietniu 2023 r. do 8,5% w maju br. Spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez Internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: „tekstylia, odzież, obuwie” (z 20,0% przed miesiącem do 22,6%), „prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach” (odpowiednio z 21,5% do 22,2%). Spadek udziału zaobserwowano natomiast w jednostkach z grupy „meble, rtv, agd” (z 15,7% do 15,1%).