Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Czy jesteśmy gotowi na smart city? Raport ThinkCo pokazuje, że nie

|
selectedselectedselected
Czy jesteśmy gotowi na smart city? Raport ThinkCo pokazuje, że nie | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Zainteresowanie inteligentnymi miastami rośnie geometrycznie od kilku lat. Wartość globalnego rynku rozwiązań smart cities wynosi już ponad 1,2 biliona, a do końca dekady przekroczyć ma siedem bilionów dolarów. Jak w tym kontekście wygląda sytuacja Polski? Wszystko to podsumowane zostało w raporcie ThinkCo “Innowacyjne miasta - życie, praca i mieszkanie przyszłości”.

Użytkownicy serwisów Otodom i obido zapytani o to czym powinno charakteryzować się nowoczesne miasto wskazują przede wszystkim na mieszkania w dobrej cenie i jakości (17,2%), sprawny transport publiczny (16,5%) oraz dbałość o środowisko (15,9%). Z kolei na pytanie “Czym powinien charakteryzować się nowoczesny budynek i mieszkanie?” aż jedna czwarta respondentów odpowiedziała, że nie jest zainteresowana rozwiązaniami technologicznymi – mówi Tomasz Bojęć, partner zarządzający w ThinkCo. Czemu więc mimo wszystko warto zajmować się tematem inteligentnych miast i budynków?

 

Miasta inteligentne, czyli jakie?

Bilionowa wartość rynku miejskich smart rozwiązań jest efektem bardzo szerokiej oferty inteligentnych rozwiązań, które często stanowią kluczowe elementy infrastruktury wiodących metropolii. Aż 88% spośród 167 badanych dużych miast na świecie poczyniło już inwestycje w chmurę, 86% w urządzenia mobilne, a 84% w Internet of Things. Istotną rolę odgrywa także biometria oraz sztuczna inteligencja. Przewiduje się również, że między 2021 r. a 2024 r. inwestycje w cyfrowe bliźniaki oraz druk 3D co najmniej się podwoją.

Światowe rankingi smart cities zazwyczaj biorą pod uwagę wyłącznie największe polskie miasta, które wypadają w nich przeciętnie na tle innych. Nie oznacza to, że nad Wisłą niewiele się dzieje, bo ciekawe rozwiązania znajdziemy nawet w niewielkich miejscowościach. – Dla wielu osób może okazać się zaskakujące, jak powszechne już dzisiaj są w Polsce inteligentne procesy i urządzenia. Oczywiście w dużych miastach znajdziemy ich najwięcej, np. inteligentne systemy transportowe w Krakowie czy Poznaniu, autonomiczny pojazd na cmentarzu w Gdańsku, robotyzacja obiegu dokumentów w Bydgoszczy, czy e-kontrola parkowania w Warszawie. Ale interesujący system elektronicznego głosowania został wprowadzony w gminie Jaworze w woj. śląskim, a Ustka może pochwalić się inteligentnym oświetleniem. Innowacje mogą ułatwiać życie niezależnie od wielkości miasta, w którym żyjemy – komentuje Jerzy Brodzikowski, general manager w CIC Warsaw.

Reklama

 

Czym powinno charakteryzować się nowoczesne miasto?

Na takie pytanie odpowiedzieli jesienią 2022 r. odwiedzający portal Otodom. Ankietowani za element nowoczesnego miasta najczęściej uważają dostępne cenowo i wysokiej jakości mieszkalnictwo.

– Nowoczesne miasto to takie, w którym czujemy się dobrze, i w którym możemy realizować swoje pasje, łatwo zaspokajać potrzeby. Nic dziwnego, że za najważniejsze respondenci uznają to, z czym stykają się każdego dnia. Dostęp do dobrej jakości mieszkań, dostępnych finansowo i sprawny transport - niezależnie czy miejski, samochodowy, czy rowerowy, to lista priorytetów uniwersalna dla każdego ośrodka miejskiego. Czy rozwiązania te wymagają nowoczesnych technologii? Dziś pewnie nie ma już innej drogi. Patrząc jednak na odpowiedzi respondentów w kontekście ich własnych mieszkań i dużą liczbę odpowiedzi “nie jestem zainteresowany tymi rozwiązaniami”, można założyć, że to nie technologia, a użyteczność powinna być tym, co charakteryzuje nowoczesne rozwiązania miejskie. – komentuje Ewa Tęczak ekspertka rynku nieruchomości Otodom.

 

Pobierz raport

 

Innowacje zmieniają nieruchomości

Reklama

Proptech rozwija się w każdym segmencie rynku nieruchomości. Jednym z głównych frontów są rozwiązania smart home - przychody tego segmentu w Polsce mają podwoić się do 2026 r. i osiągnąć ponad 720 mln dolarów. W przypadku biurowców inteligentne rozwiązania koncentrują się na oszczędnym gospodarowaniu zasobami oraz podwyższaniu jakości środowiska pracy. Aktywnym odbiorcą nowoczesnych technologii jest też logistyka i magazyny. Prognozuje się, że globalny rynek automatyzacji magazynów ma rosnąć o średnio 15% rocznie, a jego wartość ma osiągnąć 41 mld dolarów w 2027 roku. Retail sięga się po innowacje ograniczające liczbę niezbędnego personelu oraz polepszające doświadczenie zakupowe klienta. W 2021 r. wartość umów dotyczących finansowania technologii dla handlu detalicznego wzrosła o ponad 100% rok do roku i przekroczyła 109 mld dolarów.

– Transformacja cyfrowa, digitalizacja procesów i implementacja mądrych rozwiązań proptechowych to już nie tylko modne hasła, ale rzeczywistość rynku nieruchomości. Wydaje się, że po fazie traktowania innowacji jako gadżetów branża dojrzała do wykorzystywania technologii do rozwiązywania swoich realnych problemów oraz kreowania nowej, lepszej jakości dla klientów, najemców i mieszkańców – mówi Marcin Ochmański, prezes Warexpo.

Czy rozwiązania te są równie popularne na rynku mieszkaniowym? Tak, choć ich istnienia użytkownicy często nie dostrzegają. Aż 24% odpowiedzi udzielonych w ankiecie Otodom mówiących o tym, że respondenci nie są zainteresowani takimi rozwiązaniami nie świadczy o tym, że są one użytkownikom zbędne. Może natomiast dowodzić mniejszej świadomości ich użyteczności.

Pełna wersja raportu “Innowacyjne miasta - życie, praca i mieszkanie przyszłości” dostępna jest do pobrania pod linkiem: https://thinkco.pl/raport-innowacyjne-miasta/

 

Autorzy Raportu

ThinkCo to firma doradcza specjalizującą się w nowych trendach na rynku nieruchomości. Pomaga wdrażać nowe rozwiązania biznesowe przez tworzenie kompleksowych strategii, standardów i wytycznych oraz dobór odpowiednich metod komunikacji. Realizuje też działania badawcze, publikacyjne i wizerunkowe skupiając się na potrzebach zmieniających się rynku i społeczeństwa.

 

Partnerzy strategiczni

Reklama

Otodom to najpopularniejszy serwis nieruchomości w Polsce, co potwierdzają niezależne audyty Gemius /PBI. Każdego miesiąca trafia do nas ok. 4 mln unikalnych użytkowników, by przeglądać i zamieszczać ogłoszenia sprzedaży i wynajmu nieruchomości: mieszkań, domów, inwestycji deweloperskich czy biur. Poza obszerną bazą ogłoszeń, Otodom sprawia, że rynek nieruchomości jest bardziej dostępny dla wszystkich interesariuszy: wspiera w transakcjach, wprowadza nowatorskie narzędzia i dzieli się najświeższymi danymi, a także pozwala spełniać marzenia o szczęśliwym domu. Otodom jest częścią Grupy OLX, która prowadzi m.in. serwisy OLX, Otomoto, Fixly i obido.

Kampus Innowacji CIC Warsaw to międzynarodowa społeczność firm i organizacji technologicznych, które poprzez innowacje wspólnie budują lepszy świat. Oferuje miejsca do pracy przeznaczone dla firm z różnych sektorów technologicznych oraz inwestorów Venture Capital. Dla swoich klientów CIC organizuje warsztaty i wydarzenia, które wspierają ich w zdobywaniu wiedzy i networkingu. Oprócz biur, w Kampusie znajdują się też darmowa przestrzeń coworkingowo-eventowa District Hall, drukarnia 3D, studio podcastowe oraz klub Trend House, dla liderów ekosystemu technologicznego. W CIC Warsaw swoją działalność prowadzą trzy huby tematyczne: Cosmic Hub, Proptech Hub oraz IoE Hub.

Warexpo sp. z o.o. jest warszawską spółką zajmującą się reklamą zewnętrzną. Jest właścicielem i administratorem sieci podświetlanych słupów reklamowych i tradycyjnych klejonych. Łącznie oferuje nośniki w 281 lokalizacjach. Posiada nowoczesną sieć nośników digital signage zlokalizowaną na prestiżowym Krakowskim Przedmieściu, handlowej ul. Chmielnej i w przejściu podziemnym pomiędzy I a II linią metra. Portfolio spółki łączy nośniki uliczne, tradycyjne, cyfrowe wraz z ekranami w komunikacji publicznej. Oferta spółki obejmuje kompleksową usługę polegającą na planowaniu, realizacji i koordynacji kampanii reklamowych, w tym działań niestandardowych.

 

 

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


ThinkCo null

ThinkCo

ThinkCo jest niezależną instytucją doradczą specjalizującą się w zmianach zachodzących na rynku nieruchomości. Stanowimy zewnętrzny dział badawczo-rozwojowy świadcząc usługi dla deweloperów, funduszy, instytucji i samorządów. Pomagamy usprawniać istniejące i wdrażać nowe rozwiązania biznesowe przez tworzenie kompleksowych strategii, standardów i wytycznych oraz dobór odpowiednich metod komunikacji. Łączymy wiedzę architektów i badaczy z doświadczeniem świata biznesu w celu tworzenia lepszych procesów, produktów i miejsc.


Reklama
Reklama