Z projektu ustawy budżetowej na 2024 wynika, że potrzeby pożyczkowe netto w przyszłym roku wyniosą PLN225,4mld wobec szacowanych na 2023 potrzeb w wysokości PLN143mld, przy deficytach budżetowych planowanych na poziomie odpowiednio PLN164,8mld i PLN92,0mld. Potrzeby pożyczkowe brutto (potrzeby netto powiększone o wykup zapadających obligacji) w 2024 szacowane na PLN420,6mld, wobec PLNPLN280,9mld przewidywanych w 2023.
Finansowanie krajowe potrzeb pożyczkowych netto ma wynieść PLN160,7mld, a zagraniczne PLN64,7mld, wobec odpowiednio PLNPLN127m3ml i PLN15,7mld w tym roku. Emisje euroobligacji (netto) planowane są na PLN37,8mld. Ponadto rząd zakłada dodatnie saldo pożyczki z Unii Europejskiej (UE) z tytułu Europejskiego Instrumentu na Rzecz Odbudowy i Zwiększenia Odporności w wysokości PLN28,6mld.
Wysoki poziom potrzeb pożyczkowych i deficytu jest spowodowany głównie dużym wzrostem wydatków budżetowych w 2024 roku. Projekt ustawy przewiduje wzrost wydatków budżetowych w 2024 o 22,3%, przy wzroście dochodów o 15,0%.
Znaczący jest nie tylko wzrost deficytu centralnego, ale także wydatków realizowanych poza budżetem centralnym, co obrazuje większy skok długu wg definicji unijnej niż długu wg definicji krajowej.
Dług sektora instytucji rządowych i samorządowych w 2024 szacowany jest na 54,0%PKB, wobec 49,3%PKB na koniec 2023. Państwowy dług publiczny jest oczekiwany na 41,7%PKB w 2024 vs. 37,9%PKB w 2023.
Zobacz także: 70 tysięcy ugód z frankowiczami w pół roku! Czy bankom uda się utrzymać taką dynamikę?