Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Analitycy PKO: mocno rośnie popularność budownictwa drewnianego w Polsce

|
selectedselectedselected
Analitycy PKO: mocno rośnie popularność budownictwa drewnianego w Polsce | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Według danych GUS w 2021 oddano do użytkowania 1160 budynków mieszkalnych o konstrukcji drewnianej, co stanowiło jedynie 1,1% wszystkich nowych budynków mieszkalnych oddawanych do użytku w Polsce (wśród których 97,3% stanowią budynki jednorodzinne). I choć udział ten rośnie z roku na rok (w 2019 odsetek budynków o konstrukcji drewnianej sięgał 0,8%), to nadal mówimy o niewielkim wycinku rynku budownictwa mieszkaniowego.

Biorąc jednak pod uwagę roczne dynamiki zmian liczby budynków oddawanych do użytkowania, budynki o konstrukcji drewnianej charakteryzują się znacznie wyższą dynamiką wzrostu niż budynki wznoszone w technologiach tradycyjnych – w 2021 oddano do użytkowania 28,2% więcej budynków niż w 2020 (dla ogółu budynków mieszkalnych wskaźnik ten wyniósł 18,4%).

Faktyczna liczba budynków drewnianych stawianych w Polsce jest znacznie wyższa – według szacunków ekspertów ze Stowarzyszenia Dom Drewniany nawet 5-6% budownictwa jednorodzinnego realizowane jest w technologiach opartych na drewnie, na co wskazują dane obrazujące aktywność firm budujących domy w konstrukcji drewnianej. Szacuje się, że w Polsce aktywnie działa ok. 580 firm budujących w technologii drewnianej (w tym ok. 30-40 producentów domów modułowych) oraz ok. 260 firm budujących domy z bali. Polskie firmy są również aktywne na rynkach zagranicznych – wg raportu „Budownictwo drewniane stymulatorem rozwoju mieszkalnictwa w Polsce” (Instytut Technologii Drewna, Poznań, 2020) polskie firmy budują poza granicami Polski ok. 4 tys. domów, głównie w technologii szkieletowej prefabrykowanej.

Z danych GUS wynika, że średnia powierzchnia budynków o konstrukcji drewnianej oddanych do użytkowania w 2021 wyniosła 108 m2 , a więc o 25,3 m2 mniej niż średnio w budynkach jednorodzinnych. Przeciętny czas wznoszenia budynków o konstrukcji drewnianej wyniósł 34,4 m-ca w 2021, a więc był znacznie krótszy niż dla ogółu budynków jednorodzinnych, których średni czas budowy sięgał 48,5 m-ca.

Reklama

Analitycy PKO: mocno rośnie popularność budownictwa drewnianego w Polsce - 1Analitycy PKO: mocno rośnie popularność budownictwa drewnianego w Polsce - 1

Rosnącą popularność budownictwa drewnianego w Polsce widać również w danych obrazujących finansowanie hipoteczne na rynku pierwotnym w Grupie PKO Banku Polskiego. Udział liczby umów na finansowanie budynków o konstrukcji stricte drewnianej w ogóle budynków jednorodzinnych jest nadal niewielki (1,4% w 2021), choć rośnie. Biorąc jednak pod uwagę szerszą kategorię domów, obejmującą również domy wznoszone w technologii mieszanej (najczęściej taka technologia obejmuje szkielet drewniany części domu), udział ten jest wyższy (6,2% w 2021, por. wykres obok).

Rok 2021 przyniósł znaczny skok liczby umów na finansowanie domów jednorodzinnych drewnianych – liczba kredytów w Grupie PKO Banku Polskiego na takie budynki wzrosła o 80%, co znacznie przewyższało wzrost dla całego segmentu domów jednorodzinnych. Jeszcze wyższy wzrost wypracował szerzej ujmowany segment domów o konstrukcji drewnianej i mieszanej: +116%.

Analitycy PKO: mocno rośnie popularność budownictwa drewnianego w Polsce - 2Analitycy PKO: mocno rośnie popularność budownictwa drewnianego w Polsce - 2

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu Monitoring Branżowy, Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Zobacz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama