Z uwagi na to, że większość klientów Newag to podmioty kontrolowane przez Skarb Państwa, lokalne samorządy lub podmioty przez niekontrolowane, Newag uzyskuje większość zleceń na produkcję, modernizację i naprawę taboru kolejowego w wyniku udziału i wygranej w postępowaniach przetargowych organizowanych na podstawie przepisów ustawy Prawo Zamówień Publicznych.
Prawo to szczegółowo określa
1) zasady i tryb udzielania zamówień publicznych,
2) środki ochrony prawnej przysługujące między innymi podmiotom, które ubiegały się o udzielenie zamówienia publicznego, złożyły ofertę lub zawarły umowę w sprawie zamówienia publicznego (m.in. odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, skarga do sądu),
3) kontrolę udzielania zamówień publicznych oraz
4) organy właściwe w sprawach uregulowanych w ustawie.
Co istotne, umowy zawierane w trybie Prawa Zamówień Publicznych podlegają szczególnemu reżimowi zwłaszcza w zakresie zmian postanowień do umowy, odstąpienia od umowy, okresu obowiązywania umowy, przesłanek unieważnienia umowy, a także dopuszczalnych zabezpieczeń umowy (m.in. zabezpieczenia należytego wykonania, zabezpieczenia zwrotu zaliczki, zabezpieczenia w okresie odpowiedzialności za wady).
Możliwość udziału w przetargu publicznym na dostawę nowych pojazdów, modernizację lub naprawę taboru kolejowego uwarunkowana jest wieloma kryteriami. Od spółek w szczególności wymaga się: odpowiednich uprawnień i doświadczenia w realizacji projektów danego rodzaju, dysponowania odpowiednim, stuprocentowym potencjałem technicznym, a także dobrej sytuacji finansowej i ekonomicznej. Przy wyborze przez zamawiających zwycięskich ofert w ramach przetargów na produkcję, modernizację lub naprawę taboru kolejowego pod uwagę brane są przed wszystkim takie kryteria jak proponowana cena za produkt lub usługę, czas wytworzenia produktu lub wykonania usługi, doświadczenie w realizacji danego typu zleceń, dodatkowe świadczenia i okres gwarancji udzielanej przez producenta / dostawcę w związku z realizowanym projektem.
Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego