Cloud Technologies to warszawska spółka z segmentu nowych technologii działająca w obszarze marketingu internetowego. Spółka jest właścicielem autorskiej platformy DMP (Data Management Platform), która integruje i przetwarza dane o użytkownikach Internetu przy wykorzystaniu narzędzi z zakresu big data, uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji. Cloud Technologies posiada unikalną na polskiej giełdzie ekspozycję na najszybciej rosnący segment światowego rynku reklamy (reklamę internetową), a w szczególności na największy segment tego rynku operujący w modelu tzw. programmatic, który obsługuje ponad 72% reklamy odsłonowej na świecie.
Według różnych źródeł[1] wartość rynku programmatic powinna rosnąć na poziomie 21%-31,9% CAGR w okresie 2022-28. Dane sprzedawane przez Spółkę mają kluczowe znaczenie w profilowaniu użytkowników i targetowaniu reklamy w modelu programmatic, dlatego uważamy, że wzrost wartości tego rynku będzie miał bezpośrednie pozytywne przełożenie na biznes Spółki.
Od momentu zmiany modelu biznesowego (2019- 2021) Spółka raportowała dynamiczne wzrosty wyników finansowych (skor. EBITDA rosła o 196%/ 31% r/r w latach 2021/2022). Zważywszy na optymistyczne prognozy dla sektora, zakładamy dalszy silny wzrost całkowitych przychodów Spółki o 28%/ 18%/ 12% r/r w latach 2023/ 2024/ 2025. Przekłada się to na wzrost skor. EBITDA o odpowiednio 34%/ 23%/ 16% r/r.
Zgodnie z nową strategią celem Spółki na lata 2023- 25 jest dalszy rozwój biznesu poprzez rozszerzanie sieci dystrybucji, poprawę jakości i głębokości, a także poszukiwanie nowych zastosowań dla oferowanych danych. Spółka chce to osiągnąć m.in. poprzez akwizycje, na które planuje wydać do 60 mln zł. W ramach nowej strategii Spółka chce również przeprowadzić skup akcji własnych na potrzeby programu motywacyjnego (do 30 mln zł), a także planuje przeznaczać 20% skor. EBITDA na dywidendę.
Nasza wycena w horyzoncie 12 miesięcy będąca złożeniem (50%-50%) wyceny metodą DCF FCFF i porównawczej wynosi 88,0 zł na akcję Spółki. Po ostatnich, dynamicznych wzrostach (niemal 3-krotny wzrost wyceny od lutego br.), cena akcji jest zbliżona do oszacowanej przez nas wartości godziwej, dlatego też rozpoczynamy wydawanie rekomendacji dla akcji Spółki od fundamentalnej Trzymaj i relatywnej Neutralnie.
Do największych oddolnych ryzyk dla Spółki (i naszych prognoz) zaliczamy ryzyko związane z regulacjami w zakresie ochrony prywatności, ryzyko spowolnienia gospodarczego, a także rosnący koszt pozyskania danych. Wśród największych odgórnych ryzyk wyróżniamy szybsze niż spodziewane tempo wzrostu przychodów ze sprzedaży danych, a także niższy od zakładanego koszt pozyskania danych.
Katalizatory
1. Postępujący trend przenoszenia budżetów marketingowych z reklamy tradycyjnej (prasa, radio, TV, outdoor) do reklamy internetowej.
2. Dynamiczny wzrost segmentu programmatic (CAGR na poziomie 21%-31,9% w okresie 2022-28) jako głównego modelu rynkowego w reklamie internetowej.
3. Rosnące zastosowanie sztucznej inteligencji w celu bardziej precyzyjnego profilowania użytkowników Internetu z wykorzystaniem algorytmów AI. Ponadto, nowopowstałe narzędzia oparte o AI mogą być źródłem nowych zastosowań dla danych oferowanych przez Spółkę – ustrukturyzowane dane mogą być wykorzystywane do nauki narzędzi stosujących algorytmy sztucznej inteligencji.
4. Aktywna polityka dywidendowa.
5. Wysoki poziom generowanej gotówki: przepływy z działalności operacyjnej w latach 2021/2022 stanowiły 94%/108% wartości skor. EBITDA.
6. Dynamiczny wzrost wyników finansowych w ostatnich dwóch latach (2021-22), a także w naszych prognozach na lata 2023P-2025P.
7. Potencjalnie szybszy niż zakładany wzrost przychodów segmentu sprzedaży danych.
8. Pozytywny wpływ potencjalnych akwizycji.
Zobacz także: Indeks dolara (USDX) usiłuje przebić poziom oporu. Fed mógłby wyciągnąć pomocną dłoń?
Czynniki ryzyka
1. Ryzyko spowolnienia gospodarczego. Rynek reklamy, na którym działa Spółka, jest zależny od zmian w otoczeniu makroekonomicznym na kluczowych dla Spółki rynkach geograficznych, przede wszystkim UE i USA. W szczególności niekorzystny wpływ na ten rynek może mieć spowolnienie tempa wzrostu gospodarczego, zmniejszenie nakładów inwestycyjnych, wzrost podatków czy stóp procentowych.
2. Ryzyko związane z pozycją konkurencyjną. Spółka świadczy usługi dla podmiotów z branży marketingu internetowego, którego rozwój i funkcjonowanie determinowane jest przez światowych potentatów jak Google, Apple, Facebook, Amazon czy Microsoft. Dotychczas spółki te nie prowadziły działalności z zakresu przetwarzania i analizy danych dotyczących zachowań użytkowników Internetu w celu ich dalszej odsprzedaży i nie są konkurentami Spółki. Niemniej, gdyby zdecydowały się na taką działalność, spowodowałoby to znaczny wzrost konkurencji dla Spółki z uwagi na ich zasoby, zasięgi i siłę kapitałową.
3. Ryzyko związane z regulacjami w zakresie ochrony prywatności. Spółka prowadzi działalność związaną z pozyskiwaniem, analizą i przetwarzaniem danych o zachowaniach użytkowników Internetu, które w niektórych jurysdykcjach mogą stanowić dane osobowe. Niekorzystne zmiany w prawodawstwie w tym zakresie mogą prowadzić do utrudnienia lub braku możliwości prowadzenia biznesu przez Spółkę.
4. Ryzyko związane z awarią systemów informatycznych. Spółka prowadzi działalność na rynku IT, przy wykorzystaniu takich systemów informatycznych jak platforma DMP (Data Management Platform) czy też serwery, które Spółka leasinguje od dostawców zewnętrznych. W związku z powyższym występuje ryzyko wystąpienia awarii, zakłóceń, uszkodzeń czy też wstrzymania pracy Spółki, które mogą prowadzić do braku możliwości realizacji umów z klientami i niezadowolenia klientów.
5. Ryzyko utraty kluczowych źródeł danych.
6. Ryzyko utraty kluczowych dystrybutorów danych.
7. Ryzyko zmiany modelu działalności reklamy internetowej. Spółka narażona jest na ryzyko zmian preferencji konsumentów, którzy mogą zacząć preferować zakup płatnych subskrypcji, wiążących się z brakiem konieczności wyrażania zgód na przetwarzanie ich danych oraz wyłączeniem reklam, co może prowadzić do ograniczenia ilości przetwarzanych danych o użytkownikach Internetu i ograniczeniem możliwości ich pozyskania. Niemniej obecnie nie występuje trend faworyzowania przez konsumentów usług płatnych. Ponadto Spółka musi szybko i efektywnie dostosowywać swój model biznesowy (w tym technologię) do zmian zachodzących na dynamicznym rynku reklamy internetowej. Istnieje ryzyko, że inne, silniejsze kapitałowo, podmioty mogą potencjalnie szybciej dostosować się do zachodzących zmian i zacząć oferować lepsze technologicznie lub atrakcyjniejsze kosztowo usługi. Przykładem materializacji tego ryzyka są lata 2018-19, gdy spółka musiała zmienić swój model działalności, a jej wyniki uległy tymczasowo znacznemu pogorszeniu.
8. Ryzyko walutowe. Zdecydowana większość przychodów realizowana jest w walutach obcych, w tym przede wszystkim USD, natomiast koszty ponoszone są głównie w PLN (oraz mniejszym stopniu w USD). Słaby PLN względem USD jest korzystny dla wyników Spółki, a silny PLN względem USD jest niekorzystny dla wyników Spółki. Spółka nie stosuje instrumentów zabezpieczających przed ryzykiem walutowym.
9. Ryzyko związane ze strukturą akcjonariatu i kontrolą nad Spółką. Główni akcjonariusze posiadają ponad 57% głosów na WZ Spółki. Interesy i działania głównych akcjonariuszy mogą nie zawsze być w pełni zbieżne z interesami pozostałych akcjonariuszy mniejszościowych.
10. Wolniejszy niż zakładany wzrost przychodów segmentu sprzedaży danych.
11. Negatywny wpływ potencjalnych akwizycji.
12. Niska płynność na GPW. Średnie obroty dzienne wynoszą około 100 tys. zł.
Przewagi konkurencyjne
1. Technologia. Spółka jest właścicielem, rozwijanej od 10 lat, autorskiej platformy DMP (Data Management Platform) do integracji i zarządzania danymi. Do przetwarzania danych wykorzystywane są narzędzia z zakresu big data, uczenia maszynowego czy sztucznej inteligencji. Platforma rozwijana od ponad 10 lat stanowi przewagę konkurencyjną nad nowymi graczami na rynku.
2. Znajomość rynku. Od ponad 10 lat Spółka zajmuje się pozyskiwaniem, przetwarzaniem i dystrybucją danych o użytkownikach Internetu. W tym okresie Spółka rozwinęła szeroką sieć relacji biznesowych zarówno z dostawcami, jak i odbiorcami danych o użytkownikach Internetu.
3. Wolumen i jakość danych. Spółka przetwarza około 100 mld profili użytkowników korzystających z komputerów stacjonarnych i urządzeń mobilnych, co czyni ją jedną z największych hurtowni danych na świecie. Dane pochodzą z ponad 200 państw na świecie. Platforma przetwarza około 5 mld aktywności dziennie.
-
Według Programmatic Advertising Global Market Report 2023 autorstwa The Business Research Company światowy rynek programmatic wzrośnie na poziomie CAGR równym 21,2% w latach 2023-27. Według Global Programmatic Advertising Market – Analysis By Auction Type, Display Type, By Region, By Country (2022 Edition): Market Insights and Forecast with Impact of COVID-19 (2022-2027) autorstwa Azoth Analytics światowy rynek programmatic wzrośnie na poziomie CAGR równym 30,3% w latach 2022-27. Według Global Programmatic Display Advertising Market Size, Share & Industry Trends Analysis Report By Type, By Vertical, By Ad Format, By Regional Outlook and Forecast, 2022 – 2028 autorstwa KBV Research światowy rynek programmatic wzrośnie na poziomie CAGR równym 31,9% w latach 2018-28. ↑