Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Notowanie giełdowe. Zobacz wykres dnia - zawirowania na warszawskim parkiecie! [Zachowanie WIG Górnictwo, Energetyka, Ukraina, Banki, Odzież od wojny]

|
selectedselectedselected
Notowanie giełdowe. Zobacz wykres dnia - zawirowania na warszawskim parkiecie! [Zachowanie WIG Górnictwo, Energetyka, Ukraina, Banki, Odzież od wojny] | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wtorkowa sesja zarówno w Europie jak i USA przebiegała pod dyktando byków, a informacje odnośnie zapewnień Rosji o ograniczeniu aktywności wojskowej w pobliżu Kijowa i Czernihowa zwiększyły skalę optymizmu na rynkach. Tego dnia WIG20 przy obrotach sięgających 1,5 mld PLN zyskał 2,3% i zatrzymał się na poziomie 2171,6 pkt. Najsilniej umacniającymi się polskimi blue chipami były banki: Pekao (+9,2%), PKO BP (+8,8%), Santander (+7,0%) oraz mBank (7,0%). Z drugiej strony znalazły się takie podmioty jak JSW (-4,5%), PGNiG (-3,3%) oraz KGHM (-2,7%). Również mWIG0 zakończył notowania wzrostami (0,5%), negatywnie natomiast wyróżnił się sWIG80, który stracił 1,4%. Podczas wtorkowych notowań wyróżniały się ukraińskie spółki, Kernel przy obrotach sięgających 30 mln PLN zyskał 12,3%, Coal Energy (+37,9%), KSG Agro (+25,9%), a cały WIG-Ukraina urósł o 12,1%.

Na europejskich giełdach panował kolor zielony, DAX poszedł w górę o 2,8%, CAC40 zakończył dzień zwyżką 3,1%, a FTSE100 zatrzymał się 0,9% nad kreską. Również sesja na Wall Street przebiegała w pozytywnych nastrojach, tego dnia najlepiej prezentowały się spółki technologiczne, Nasdaq zyskał 1,8%, S&P500 umocnił się o 1,2%, a Dow Jones zakończył notowania ze zwyżką na poziomie 1,0%. W dniu wczorajszym cena ropy WTI zaliczyła solidną korektę, aktualnie cena kształtuje się na poziomie 105 USD/baryłka. Dzisiaj przed nami o 11:00 przemówienie prezesa EBC, a o 14:30 odczyt PKB za 4Q’21 z USA. W Azji Shanghai Composite Index kończy notowania 1,2% zwyżką, Nikkei natomiast zniżkuje o 1,4%. Od samego rana kontrakty terminowe na DAX i na amerykańskie indeksy znajdują się na lekkim minusie.

 

SKRÓT INFORMACJI ZE SPÓŁEK

  • Ciech: Finalne wyniki za 4Q’21 zgodne ze wstępnymi. Celem na 2022 rok co najmniej 727 mln PLN EBITDA (neutralne) [komentarz BDM];
  • Brand24: Spółka w 2021 wypracowała 0,3 mln PLN zysku wobec 1,3 mln PLN straty rok wcześniej;
  • LPP: Spółka zamknęła wszystkie sklepy w Rosji;
  • Tauron: Zarząd spółki rekomenduje niewypłacanie dywidendy z zysku za '21;
  • PKN Orlen: Spółka uruchamia fundusz venture capital, chce zainwestować ok. 100 mln EUR w ciągu 10 lat;
  • Orange: Spółka uruchomiła system OSS od Comarchu do obsługi sieci światłowodowej;
  • Cognor: Podsumowanie konferencji po wynikach 4Q’21 (29.03.2022);
  • Huuuge Games: Podsumowanie konferencji wynikowej za 4Q’21 (29.03.2022);
  • Budimex: Spółka ma umowę z Tramwajami Warszawskimi o łącznej wartości 557,25 mln PLN;
  • Answear.com: Podsumowanie webinaru po wynikach za 4Q’21;
  • Enter Air: Spółka notuje spory popyt na loty, chce w 2022 roku osiągnąć zysk netto;
  • Cognor: Spółka może w 2022 roku powtórzyć rekordowe wyniki finansowe z 2021 roku;
  • Mirbud: Spółka ma umowę na realizację hali remontowej w Krośnie Odrzańskim za 48,6 mln PLN;
  • Quercus TFI: Podsumowanie konferencji po wynikach 4Q’21 (29.03.2022);
  • GI Group: Akcjonariusze spółki zdecydowali o emisji do 98,6 mln akcji;
  • Zamet: Grupa zawarła porozumienie dot. współpracy z Aker Solutions AS w latach 2023-25;
  • BioMaxima: Spółka chce wypłacić 0,45 PLN dywidendy na akcję za '21;
  • Best: Spółka utworzyła odpis aktualizujący wartość inwestycji w Kredyt Inkaso;
  • ASM Group: Członkowie porozumienia wzywają do sprzedaży 582.156 akcji spółki po 0,65 PLN/szt;
  • Interferie: Spółka otrzyma 5,6 mln PLN pożyczki preferencyjnej z PFR;
  • Urteste (NC): Spółka opracowała prototyp testu diagnostycznego na raka jelita grubego.

 

WYKRES DNIA

Pierwsza od ponad trzech tygodni runda bezpośrednich rozmów między Rosją a Ukrainą nie przyniosła porozumienia w sprawie zawieszenia broni, ale stworzyła potencjalną drogę do spotkania Putina i Zelenskiego w celu rozwiązania konfliktu. Ukraińscy negocjatorzy oświadczyli, że chcą gwarancji bezpieczeństwa dla obszarów poza kontrolowanym przez Rosję Krymem i terytoriami znajdującymi się w rękach separatystów. W odpowiedzi Rosja ogłosiła, że zmniejsza aktywność wojskową w pobliżu Kijowa i Czernihowa. Rosyjski główny negocjator Władimir Medyński powiedział, że Ukraina przedstawiła jasne stanowisko, które zostanie niezwłocznie przekazane Putinowi w celu uzyskania odpowiedzi. WIG Ukraina zyskuje +16%, banki +7%, a odzież +4%. Straty górnictwa/energetyki.

Reklama

Zachowanie WIG Górnictwo, Energetyka, Ukraina, Banki, Odzież od wojny*

Krzysztof Tkocz. Komentarz poranny, 30.02.2022 - 1Krzysztof Tkocz. Komentarz poranny, 30.02.2022 - 1

Źródło: Dom Maklerski BDM S.A. Bloomberg. * znormalizowane [23.02.2022=100]

Surowce

    
 

Cena

1D

1W

MTD

YTD

1R

  

Ropa Brent [USD/bbl]

111,1

-1,2%

-3,8%

10,0%

42,9%

73,2%

  

Gaz USA HH [USD/MMBTu]

5,3

-4,2%

1,7%

19,9%

41,4%

101,1%

  

Gaz EU TTF 1M [EUR/MWh]

106,3

-2,5%

7,3%

9,0%

38,4%

475,9%

  

CO2 [EUR/t]

81,5

1,2%

1,6%

-0,3%

1,6%

95,2%

  

Węgiel ARA [USD/t]

268,5

-0,6%

-16,9%

5,4%

96,3%

280,9%

  

Miedź LME [USD/t]

10 314,5

-0,3%

0,5%

4,0%

5,9%

16,3%

  

Aluminium LME [USD/t]

3 416,3

-4,9%

-2,2%

0,8%

21,7%

52,4%

  

Cynk LME [USD/t]

4 033,0

-1,6%

3,3%

9,4%

12,3%

43,2%

  

Ołów LME [USD/t]

2 389,0

0,5%

5,0%

0,0%

2,2%

23,7%

  

Stal HRC [USD/t]

1 490,0

33,0%

30,9%

41,1%

3,8%

17,2%

  

Ruda żelaza [USD/t]

149,7

-0,2%

0,8%

5,4%

33,1%

-10,3%

  

Węgiel koksujący [USD/t]

510,0

4,4%

-7,9%

13,7%

45,1%

344,8%

  

Złoto [USD/oz]

1 924,7

0,1%

0,2%

0,8%

5,2%

14,2%

  

Srebro [USD/oz]

24,8

-0,2%

0,2%

1,5%

6,5%

3,3%

  

Platyna [USD/oz]

997,4

1,0%

-2,8%

-4,8%

3,0%

-14,0%

  

Pallad [USD/oz]

2 199,5

-1,7%

-11,0%

-12,0%

15,0%

-14,4%

  

Bitcoin USD

47 349,2

-1,3%

11,1%

13,7%

2,2%

-19,3%

  

Pszenica [USd/bu]

1 016,8

-3,8%

-9,1%

9,6%

31,9%

69,0%

  

Kukurydza [USd/bu]

731,3

-2,3%

-2,9%

4,8%

23,3%

35,6%

  

Cukier ICE [USD/lb]

19,1

-2,5%

-0,2%

8,0%

2,7%

32,2%

  

WIG20

Krzysztof Tkocz. Komentarz poranny, 30.02.2022 - 2Krzysztof Tkocz. Komentarz poranny, 30.02.2022 - 2

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

Reklama

S&P500

Krzysztof Tkocz. Komentarz poranny, 30.02.2022 - 3Krzysztof Tkocz. Komentarz poranny, 30.02.2022 - 3

Źródło: Bloomberg, Dom Maklerski BDM S.A.

Informacje o spółkach

Ciech

Spółka opublikowała finalne wyniki za 4Q’21.

Wybrane dane finansowe [mln PLN]

 

4Q'20

4Q'21

r/r

4Q'21S
02.03.22

4Q'21S
22.03.22

 

4Q'21P

BDM***

różnica

4Q'21P

Konsens.***

 

różnica

2020

2021

2021P CIE
22.04.21

Przychody

805,7

992,1

23,1%

991,2

992,2

 

1 079,0

-8,1%

896,0

 

10,7%

2 975,7

3 459,9

3125-3285

Wynik brutto na sprzedaży

150,0

121,2

-19,1%

   

173,3

-30,0%

   

630,7

647,6

 

EBITDA

169,3

177,8

5,0%

171,3

174,3

 

157,5

12,9%

161,0

 

10,4%

588,6

730,4

700-734

EBITDA adj.*

149,3

223,7

49,9%

224,3

223,6

 

187,5

19,3%

195,0

 

14,7%

585,3

778,0

 

EBIT

73,4

60,4

-17,7%

   

74,1

-18,4%

73,0

 

-17,2%

250,0

355,8

 

Zysk brutto

58,7

37,7

-35,9%

   

61,0

-38,3%

   

188,1

272,2

 

Zysk netto

52,0

58,4

12,3%

 

58,0

 

48,2

21,1%

44,0

 

32,7%

129,3

292,4

 
               

OCF

250,1

687,9

175,0%

558,9

687,9

 

367,3

87,3%

   

767,2

1 278,9

 

Dług netto

1 596,8

1 211,6

-24,1%

1 303,0

1 304,0

 

1 569,8

-22,8%

   

1 596,8

1 211,6

 

Dług netto** (bez leasingu)

1 531,0

1 178,0

-23,1%

1 177,0

1 178,0

 

1 443,8

-18,4%

   

1 531,0

1 178,0

 

/EBITDA**

2,45

1,63

-33,5%

1,6

1,6

 

1,95

-16,3%

   

2,5

1,63

 
               

Marża zysku brutto ze sprzedaży

18,6%

12,2%

    

16,1%

     

18,7%

 

Marża EBITDA adj.

18,5%

22,5%

 

21,8%

22,5%

 

17,4%

 

21,8%

   

22,5%

 

Marża EBIT

9,1%

6,1%

    

6,9%

 

8,1%

   

10,3%

 

Marża zysku netto

6,5%

5,9%

    

4,5%

 

4,9%

   

8,5%

 
               

P/E 12m

 

7,6

            

EV/EBITDA adj. 12m

 

4,4

            
Reklama

Źródło: BDM, spółka. *- normalizacja wg. spółki uwzględniająca LTIP. **- dług netto liczony do umów kredytowych. ***- prognozy/konsensus sprzed szacunków.

Komentarz BDM: wyniki zgodne ze wstępnymi. Więcej w Komentarzu Analityka

Brand24

Spółka w 2021 miała 15,8 mln PLN przychodów, 0,8 mln PLN EBIT (vs. -1 mln PLN w 2020) oraz 0,3 mln PLN zysku netto wobec 1,3 mln PLN straty netto rok wcześniej.

LPP

Grupa zakończyła operacyjne czynności konieczne do zamknięcia salonów w Rosji i we wtorek został zamknięty ostatni z nich.

Reklama

Tauron

Zarząd spółki podjął decyzję o rekomendowaniu niewypłacania dywidendy z zysku netto za 2021 r. i przeznaczenia zysku w kwocie 259,9 mln PLN na kapitał zapasowy.

PKN Orlen

Spółka powołała korporacyjny fundusz venture capital, który chce zainwestować ok. 100 mln EUR w ciągu 10 lat
w komercjalizację zaawansowanych technologii wspierających budowę gospodarki opartej o czystą, bezpieczną energetykę.

Cognor

Podsumowanie konferencji za 4Q’21 (29.03.2022)

Reklama

- program wsparcia dla energochłonnych kontynuowany;

- negatywna różnica między kosztem wsadu BOF vs EAF będzie rekompensowana wysokimi cenami uprawnień do emisji CO2 dla producentów BOF;

- spółka jest w stanie powtórzyć wyniki 2021 roku w 2022 roku, co pół roku temu wydało się mało prawdopodobne;

Q&A:

- wpływ nowelizacji ustawy o wsparciu dla energochłonnych na wyniki 2022 ? Raczej bez znaczących zmiany. Może to być ok. 30 mln PLN przychodów;

- Przesunięcie postoju remontowego Ferrostal ? Tak, spółka zdecydowała o przesunięciu postoju remontowego z uwagi na wysokie ceny i marże;

Reklama

- Rekordowo wysokie ceny wyrobów stalowych i wpływ na popyt ? Cena 6000 PLN/t prętów to bardzo wysokie ceny, spółka uważa że ceny mogą spaść ale po ustabilizowaniu sytuacji na Ukrainie;

- Czy spółka jest w stanie poprawić rekordowe wyniki 4Q’21 w 1Q’22 ? tak, jest w stanie;

Wypowiedzi prasowe:

- Cognor zakłada bardzo dobre 1H’22 i ocenia, że nawet w przypadku pogorszenia sytuacji w 2H’22 możliwe będzie powtórzenie ubiegłorocznych wyników. Spółka zakłada bardzo dobry 1Q’22 (>160 mln PLN EBITDA). Nawet jeśli 2Q’22 miałby przynieść korektę, to będzie ona skompensowana wynikami 1Q’22;

- W związku z utrzymującymi się obecnie wysokimi cenami, Cognor zdecydował o odłożeniu planowanego na kwiecień postoju remontowego w Gliwicach. "Postój nie nastąpi 25 kwietnia, bo byłoby zbrodnią, gdybyśmy nie produkowali w takiej cenie. Jednocześnie to jest wyraz niewiary, że ożywienie będzie długo trwało. Nie podamy nowej daty, bo nie ma to dziś sensu".

- nic nie stoi na przeszkodzie, aby zarząd Cognora rekomendował wypłatę dywidendy za 2021 rok;

Reklama

- Cognor zakłada, że nakłady inwestycyjne w 2022 r. będą znacznie wyższe, niż zrealizowane w 2021 r. czy 2020 r., przede wszystkim w związku z planowaną budową zakładu produkcyjnego w Siemianowicach Śląskich. Budżet projektu 0,5 mld PLN, ale oferty na budowę dopiero za pół roku więc może się zmienić. (Krystian Brymora).

Orange

Comarch OSS wspiera wdrożenie i obsługę oferowanych przez Orange Polska usług dostępu do internetu za pomocą światłowodu Fiber to the Home (FTTH).

Huuuge Games

Podsumowanie konferencji wynikowej za 4Q’21 (29.03.2022)

- nowe gry w 2021 r. wypracowały 45,4 mln USD przychodów (bookings), +120% r/r, za 75% tej pozycji odpowiadała gra „Traffic Puzzle”;

Reklama

- nowe gry odpowiadały za 13% przychodów w 4Q’21;

- „Traffic Puzzle” jest najbardziej obiecującym produktem,

- głównym ograniczeniem „Traffic Puzzle” jest strona produktowa, w szczególności optymalizacja poziomów trudności, mają rozwiązanie, które zostanie wdrożone pod koniec 2Q’22;

- zaczynają pracę nad drugą grą w ramach franczyzy „Traffic Puzzle”;

- UA w 4Q’21 wynosił 30% przychodów (vs 45% w 4Q’20, -34% r/r);

- dział wydawniczy Huuuge pracuje obecnie nad 16 "nowymi możliwościami", jednak w najbliższej przyszłości spółka nie zamierza podawać konkretnej liczby podpisanych umów w pionie wydawniczym, ponieważ większość naszego zespołu pracuje w regionach, które ucierpiały z powodu niestabilnej sytuacji geopolitycznej;

Reklama

- spółka z sukcesem realizuje strategię Publishing 2.0. Zintegrowali 'Diffy' i 'College Love Game' - dwa z ostatnio opublikowanych produktów. Obecnie skalują oba te produkty poprzez skalowanie produktu i marketingu;

- gry z wydawnictwa są jeszcze niedojrzałe, generują obecnie ok. 4 tys. USD na dzień;

- Huuuge rozpoczął skup do 2,5 mln akcji własnych (SBB) po cenie nie wyższej niż 40 PLN na akcję, chce przeznaczyć na buy-back, który potrwa do 31 marca 2023 r. łączną kwotę 100 mln PLN;

- „Traffic Puzzle” przygotowany jest na dwucyfrowe wzrosty;

- Web3 pierwsze kroki -> spółka aktywnie buduje gry dla Web3;

Q&A:

Reklama

- spadek kosztów pracy r/r i q/q -> wynikał z mniejszych bonusów?

- social casino games -> są dojrzałe ale trwałe, baza użytkowników tego rodzaju gier jest w trendzie spadkowym (ten stan utrzymuje się już od kilku lat)? To jest jedna z najbardziej dojrzałych kategorii w App Store;

- spółka nie chce podawać celów wynikowych na ten rok;

- inflacja -> w przypadku ich polityki wynagrodzeń nie będzie to głównym ciężarem, 1-2% wyższe w Polsce, ale dzięki wysokiemu USD/PLN będzie w pełni kompensowane (duża cześć wynagrodzeń wypłacana jest w PLN); będą oczywiście podwyższać wynagrodzenia w 2022 r.;

- spółka cały czas szuka nowy podmiotów, są bardzo aktywni w świecie wydawniczym;

- koszty UA powinny być w 2022 r. delikatnie niższe, znacznie wyższe proporcje będę na nowe gry;

Reklama

- Huuuge Live – ogłosili tą platformę ale jeszcze nie jest dostępna;

- 1Q’22 był ciężkim kwartałem;

- nowe gry z segmentu social casino -> spółka nigdy nie przestała „kochać” gier kasyno. (Krzysztof Tkocz)

Budimex

Spółka podpisała z Tramwajami Warszawskimi umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót w ramach budowy trasy tramwaju szybkiego od ul. Kasprzaka do Wilanowa na odcinkach: od Puławskiej do ul. Św. Bonifacego i pętli Stegny oraz od ul. Św. Bonifacego do ul. Branickiego. Całkowita wartość oferty to 557,25 mln PLN netto.

Enter Air

Reklama

- Enter Air odczuwa dość duży popyt na usługi lotnicze i zakłada, że 2022 roku pokaże zysk netto.

- Ze względu na osłabienie PLN w stosunku do USD, może się jednak zdarzyć, że mniej Polaków zdecyduje się na wylot na zagraniczne wakacje. Stąd tegorocznym celem spółki, nie jest skupianie się tylko na rynku polskim, ale dalsza dywersyfikacja w Europie. Chcą wzmocnić swoją obecność m.in. w Niemczech, Skandynawii, Wielkiej Brytanii i Szwajcarii. W ostatnim roku latali na tych rynkach raczej krótkie kontrakty. Wolumenowo zwiększają udział zagranicznych rynków w stosunku do rynku polskiego.

- Spółka liczy, że w 2022 roku pod kątem liczby lotów wróci no normalnych poziomów. Możliwy jest nawet powrót do 100% z 2019 roku. Trzeba jednak podkreślić, że jej celem nie jest uzyskanie jak największej liczby lotów, ale najważniejszym celem jest powrót do trwałej rentowności. Uzyskują ją wówczas, gdy jest przewaga popytu nad podażą i mają wówczas największą efektywność wykorzystania floty.

- W tym roku spółka planuje korzystać z 25 swoich samolotów. Czy będzie zwiększać flotę korzystając z wynajmu dodatkowych maszyn, zależy od tego jak ostatecznie poukładają się tegoroczne kontrakty.

- Jeśli chodzi o kursy walut, to koszty i przychody mają głownie w EUR i USD. Nie mają gotówkowej ekspozycji walutowej.

- Zakładają, że w 2022 roku osiągną zysk netto, sytuacja na rynku jest dobra, a restrukturyzacja w postaci m.in obniżenia kosztów leasingu samolotów, którą prowadzili przez ostatnie dwa lata, już przynosi efekty.

Reklama

- Dyrektor generalny ocenia, że Enter Air zamknął 2021 rok w okolicy zera na poziomie wyniku netto. w warunkach w jakich latali w 2021 roku, poradzili sobie znakomicie i nikt w Europie nie był w stanie tego lepiej „rozegrać”. W stosunku do 2019 roku, czyli ostatniego przed pandemią doszli do około 80% lotów w 2021 roku.

- Na razie w związku z pożyczką PFR Enter Air ma ograniczenie dotyczące wypłaty dywidendy. Obowiązuje ono do momentu spłaty pożyczki. Teoretycznie istnieje możliwość uzyskania zgody PFR na wypłatę dywidendy, ale aktualnie nie są prowadzone takie rozmowy.

- Decyzja dotycząca inwestycji w nowy hangar może zapaść w 2022 roku.

Answear.com

Podsumowanie webinaru po 4Q’21 (29.03.2022)

- 1,5 mln klientów (+32% r/r), 145 tys. SKU’s (produktów dostępnych dla klientów);

Reklama

- 3 nowe rynki w 2021 – Grecja, Chorwacja, Cypr;

- zakończony proces migracji do nowej platformy e-commerce, uruchomienie aplikacji mobilnej na wszystkich rynkach, nowe Foto-studio;

- spółka zwiększyła powierzchnię magazynową do 54,6 tys. m2;

- rozwój marki własnej – Answear LAB najlepiej sprzedającą się marką na platformie, marże rosną, ale nie osiągnęły jeszcze poziomów docelowych;

- 51,2 mln wizyt w 4Q’21 (+9 mln r/r); współczynnik konwersji 2,4% (+4,6 p.p. r/r) – uruchomienie aplikacji, która lepiej konwertuje niż strona internetowa;

- liczba zamówień w 2021 +43% r/r; średnia wartość zamówienia w 4Q’21 wyniosłą 315 PLN vs 265 PLN w 4Q’20;

Reklama

- wskaźnik zwrotów poniżej 30% - lepiej niż u zachodnich konkurentów;

- rekordowa sprzedaż online w 4Q’21 – nowa odsłona strategii internetowej i komunikacji z klientem, otwarcie nowych rynków, rozwój technologiczny i rozwój oferty;

- udział Polski zmniejsza się – aktualnie 26%, rozwój na rynkach zagranicznych; wzrost sprzedaży na Ukrainie +84% r/r w całym 2021 (ok. 16% całości przychodów);

- w 2022 dalsze wydatki inwestycyjne: kolejny etap rozbudowy antresoli, rozwój infrastruktury magazynowej, strefy przyjęć, inwestycje związane z wyposażaniem magazynu, rozwój bezpieczeństwa na magazynie, zakup sprzętu fotograficznego oraz oprogramowania do obsługi kadrowo-płacowej i innych aplikacji;

- wskaźnik lojalizacji wzrósł do 96% (klienci, którzy zrobili zakupy w 2020, wygenerowali w 2021 96% przychodów); 42% przychodów online została wygenerowana przez nowych klientów;

- w 2022 spółka na pewno wejdzie na jeden nowy rynek, drugi pod znakiem zapytania; w planach na lata 2022-25 kraje bałtyckie i bałkańskie.

Reklama

Q&A:

- wpływ wojny? Biznes internetowy jest dość elastyczny, ale spółka nie jest w stanie przerzucić szybko przychodów z Ukrainy na inne rynki, w dłuższej perspektywie jest to możliwe, ale spółka liczy, że wróci na Ukrainę;

- które cele emisyjne zostały jeszcze niezrealizowane i w jakim terminie będą? Wzrost oferty produktowej już został osiągnięty (ok 160 tys.); 2 nowe rynki rocznie – w 2021 było wejście na 3; rozwój marki własnej – spółka kontynuuje z sukcesem; inwestycje w infrastrukturę też zostały wykonane, inwestycje w marketing i szerokozasięgowe kampanie również w 2021 zostały zrealizowane;

- osłabienie sprzedaży internetowej w związku z zakończeniem pandemii? Nie, spółka nie widzi takich sygnałów, trend przechodzenia z offline do online jest stały, po pandemii dalej będzie występował, może w niższym tempie;

- wpływ inflacji? W dłuższej perspektywie marże udaje się odbudowywać, ale w okresach, kiedy kursy walut rosną należy spodziewać się niższych marż; w poprzednim roku przez problemy z łańcuchami dostaw większość podmiotów w branży wchodziła z pustymi magazynami i sprzedawała świeży towar z wyższymi marżami, w tym roku należy się spodziewać niższych marż; w pewnym stopniu udaje się kompensować wpływ inflacji ciągłym wpływem wzrostu skali działalności i rozwadnianiem kosztów stałych;

- wolumeny sprzedaży na początku 2022? Gdyby nie wojna na Ukrainie, to byłoby zachowanie wzrostu z poprzedniego roku, ale odcięcie sprzedaży na Ukrainie i osłabienia nastrojów konsumenckich nie da się tak skompensować;

Reklama

- wejście na kraje bałtyckie w 2023? Tak, jest to możliwe;

- potencjał nowych rynków? Jest potencjał, początek jest dobry, spółka będzie się tam rozwijać;

- czy prowadzona jest działalność w Rosji? Nie, na razie nie ma planów otwarcia na tym rynku;

- nakłady na pozyskiwanie klientów? Koszty w internecie? Koszty w internecie rosną, na szczęście spółka jest w stanie wzrost kosztów jednostkowych niwelować większą skalą budżetów oraz optymalizacją, większe bazy danych skutkują wyższą efektywnością; w ubiegłym roku spółka wydała najwięcej jako % sprzedaży, w kolejnych latach planuje wydawać mniej;

- plany marketingowe na 2022? Kontynuacja działań z roku ubiegłego – obecność w telewizji, internecie;

- potencjał we wzroście wskaźników biznesowych? Konwersję i średnią wartość koszyka spółka będzie poprawiać, marże docelowo pewnie też, ale poprzedni rok był naprawdę dobry w tym względzie, w tym roku marża będzie niższa ze względu na wysoki poziom zapasów i wzrost kursów walut;

Reklama

- spadek procentowy sprzedaży obuwia? Skutek szybszego wzrostu sprzedaży innych działów;

- cel sprzedaży w 2022? Cel wyznaczony przez RN w programie motywacyjnym dla pracowników to 900 mln PLN sprzedaży online i 42 mln PLN EBITDA;

- zagrożenie niespłacalności z rynku ukraińskiego? Trudno powiedzieć na ten moment, ale nie są to duże należności – towary w drodze, które utknęły na samochodach kurierów, będzie zawiązana rezerwa na tą okoliczność; należności z końca 2021 zostały w pełni spłacone;

- spadek marży w związku z przekierowaniem towaru z Ukrainy? Tak, w planach budżetowych są ujęte niższe marże;

- zagrożenie wzrostu kosztów logistycznych? Koszty transportu drożeją, ale nie powinno być to mocno widoczne
w rachunku wyników, bo częściowo spółka może zniwelować to skalą działalności, optymalizacją procesów, które wykonuje sama, większa sprawność operacyjna w magazynie powinna wpływać na zmniejszenie kosztów jednostkowych, wyższe wartości średniego zakupu powinien niwelować wzrosty kosztów transportu; koszty logistyki w Ukrainie były najwyższe z obecnych rynków;

- wpływ osłabienia PLN na wyniki? Spółka dokonuje ok 45% wszystkich zakupów w EUR, 16% w walutach pozostałych, czyli GBP, USD i waluty krajów na których działa, a jednocześnie w dużej części zabezpiecza się w sposób naturalny poprzez wpływy w EUR i walutach sztywnie z nim powiązanymi; w krótkim okresie PLN nie powinno wpłynąć na wyniki;

Reklama

- wpływ wojny, inflacji, osłabienia PLN na plany rozwoju? Sytuacja spowolni dynamikę rozwoju, plany strategiczne będą realizowane, ale pewnie trochę wolniej;

- nakłady marketingowe w 2022? W 2021 nakłady były rekordowe, systematycznie spółka będzie obniżać ten poziom;

- czy inwestycje w zwiększanie magazynów wiąże się z poszukiwaniem nowych lokalizacji pod nowe magazyny?
W przyszłości pewnie tak, na razie spółka chce wykorzystać w pełni możliwości posiadanego magazynu;

- czy prezes kupiłby akcje spółki po obecnej cenie? Tak, wycena jest atrakcyjna;

- czy rozważane jest uruchomienie punktów stacjonarnych, jak e-obuwie? Nie, na razie nie ma takich planów;

- dlaczego zmiany kursów są dla spółki negatywne, jeżeli sprzedaje zagranicą? Większość transakcji jest realizowana w walutach, które zachowują się podobnie jak PLN;

Reklama

- rozwój w kierunku zachodnim? Jeżeli będzie już wyeksploatowany rynek, który strategicznie jest dla spółki ważny, to pewnie zacznie myśleć o tamtych rynkach;

- nowe kategorie w 2022? Na razie nie ma w planach;

- nowe rozwiązania IT? Planowany wzrost kosztów dotyczy zarówno otwarcie nowych kosztów jak i nowe rozwiązania w istniejących witrynach;

- czy cel z programu motywacyjnego jest osiągalny bez przychodów z Ukrainy? Został wyznaczony po wybuchu wojny;

- koszt postawienia sklepu na nowym rynku? Nie jest to istotny wydatek, robi to deweloperski zespół IT spółki; koszty wiążą się z zatrudnieniem zespołu i wydatkami marketingowymi (Anna Madziar).

Mirbud

Reklama

Spółka podpisała umowę na realizację hali remontowej z Rejonowym Zarządem Infrastruktury w Zielonej Górze. Wartość umowy wynosi 48,6 mln PLN brutto.

Spółka, jako partner konsorcjum, zawarła umowę na budowę drogi w Legnicy – etap III. Wartość umowy wynosi 88,7 mln PLN brutto.

Stalexport Autostrady

Spółka wypłaci 10,8 mln PLN dywidendy, w tym 5,9 mln PLN dla akcjonariuszy Stalexport Autostrady oraz 4,9 mln PLN Egis Road Operation. Dywidenda zostanie wypłacona w dwóch seriach: 3 czerwca oraz 5 grudnia.

Stalprodukt

Stalprodukt buduje odporność na kryzys. Spółka od lat zaopatruje się w firmach z Unii Europejskiej, więc jest mniej narażona na zakłócenia w łańcuchach dostaw. Zgłaszają się do niej klienci nie tylko z Polski. – Puls Biznesu

Reklama

Quercus TFI

Podsumowanie konferencji po wynikach 4Q’21 (29.03.2022)- 24 uczestników

- w 2021 roku max opłata za zarządzanie obniżona do 2,5%, a w 2022 roku do 2,0% i jest to poziom docelowy;

- spółka wzmocniła swoją pozycję rynkową w 2021 roku (wzrost AuM o ponad 50%, wysokie stopy zwrotu);

- Xelion to ok. 7 tys. klientów, 4,05 mld PLN aktywów pod administracją na koniec 2021;

- średnioterminowy cel dla Xelion to powrót do historycznych wyników sprzed 2018 roku czyli ok. 5 mln PLN zysku netto. W ostatnich miesiącach spółka sobie dobrze radzi;

Reklama

- prezes ma nadzieję na powrót kursu akcji w rejony 5-6 PLN/akcję;

- 22% udział w spółce zależnej iWeatlh, spółka minęła break even;

- 2022 rok trudniejszy pod względem napływów do funduszy (wysokie stopy procentowe);

- początek 2022 roku stabilny na rynku funduszy, umorzenia nasilają się, w marcu prawdopodobnie większe niż w lutym. Negatywny wzrost stóp procentowych (spółka zakłada do ok. 5%).

- wyniki w 1Q’22 mogą być solidne;

Q&A:

Reklama

- zmiany w sposobie pobierania opłaty zmiennej? od stycznia zmieniły się warunki pobierania takiej opłaty w TFI (pobierane na koniec roku i brać pod uwagę okres odniesienia docelowo 5-letni, max opłata 20% powyżej benchmarku). Opłata success fee stanie się standardem w TFI, bo opłata stała obniżona do zbyt niskiego poziomu.

- zwiększenie opłat na funduszach dłużnych ? nie ma takich pomysłów, wyniki pod dużą presją;

- środki z Xelion na dywidendę ? spółka sprzedała do menedżerów 25% Xelion w 1Q’22 (bez zysku) i zostanie na udziale 75%. Środki ze sprzedaży na potencjalne okazje/nowe projekty.

- sytuacja rynkowa na najbliższe miesiące ? spółka nie widzi przestrzeni do kontynuacji hossy. Obligacje pod presją, ale w momencie rozejmu/pokoju na obligacjach możliwa stosunkowo szybka poprawa;

- spłaty z Getbacku w R2FIZ ? spółka w trakcie odzyskiwania środków przez najbliższe kilka lat;

- Opłata zmienna Absolute Return FIZ ? nie udało się pobić High watermark

Reklama

- Dywidenda z Xelion ? Jest pomysł na wypłatę znacznej części na dywidendę (75% z zysku za 2021 rok);

- pozwy sądowe w Xelion ? Wszystkie sprawy znane, bez niespodzianek. Pozwy mają słabe podstawy prawne;

- potencjalne cele akwizycyjne ? Spółka jest przygotowana do konsolidacji, rozgląda się;

- pozycja gotówkowa na koniec 2021 roku ? Spółka skonsolidowała biznes TFI i biznes maklerski. Spółka ma 90 mln PLN w branży ? pobieranie success fee dla FIZ, mają być podobne zasady jak w przypadku FIO. (Krystian Brymora).

Atal

Atal ostrożnie patrzy w przyszłość. Po rekordowej sprzedaży w ubiegłym roku giełdowy deweloper przewiduje spadek. Powód? Rosnące stopy procentowe i wojna w Ukrainie. – Puls Biznesu

Reklama

GI Group

Akcjonariusze spółki zdecydowali o podwyższeniu kapitału zakładowego spółki w drodze emisji do 98,6 mln akcji serii X po cenie 1,45 PLN za walor, z zachowaniem prawa poboru dotychczasowych akcjonariuszy.

Zamet

Spółki z grupy zawarły porozumienia z Aker Solutions AS dotyczące współpracy w latach 2023-2025. Zamet Industry oraz Mostostal Chojnice zarezerwują na rzecz Aker Solutions część mocy produkcyjnych w zakładach w Piotrkowie Trybunalskim oraz Chojnicach.

BioMaxima

Zarząd spółki rekomenduje walnemu zgromadzeniu wypłacenie dywidendy za 2021 r. w wysokości 0,45 PLN na akcję.

Reklama

Best

Spółka utworzyła odpis aktualizujący wartość inwestycji w Kredyt Inkaso. Spółka podała, że utworzenie odpisu ma charakter wyłącznie księgowy i nie wpływa na sytuację płynnościową Best.

ASM Group

Członkowie porozumienia ogłosili wezwanie do sprzedaży 582.156 akcji ASM Group, stanowiących 1,02% ogólnej liczby głosów. Akcje będą nabywane po cenie 0,65 PLN za akcję.

Interferie

Spółka zawarła z Polskim Funduszem Rozwoju umowę pożyczki preferencyjnej w wysokości 5,6 mln PLN przyznanej w ramach programu rządowego "Tarcza Finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla Dużych Firm".

Reklama

Urteste (NC)

Spółka w efekcie zakończonych prac badawczo-rozwojowych opracowała prototyp testu diagnostycznego na raka jelita grubego, osiągając tym samym kamil milowy w projekcie. Ponadto złożony został wniosek do Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej o udzielenie patentu na wynalazek.

Remor Solar (NC)

Spółka zawarła umowę ramową na dostawę dachowych konstrukcji dla farm fotowoltaicznych wraz z usługami instalacyjnymi. Maksymalny wolumen umowy wynosi 5 MW.

CCS (NC)

Fresh Mobile Concepts (spółka zależna) wypłaci 0,8 mln PLN dywidendy.

Reklama

Astro (NC)

Spółka zawarła z TVP umowę na produkcję 90 odcinków teleturnieju „Familiada”.

QubicGames (NC)

Spółka zawarła umowę ramową z wydawcą gier mobilnych z Izraela, która przewiduje otrzymywanie przez spółkę licencji na portowanie i wydawanie wybranych gier partnera na konsolę Nintendo Switch.

Handel

Wojna w Ukrainie przyspieszyła jeszcze wzrost cen na rynku spożywczym. U progu sezonu świątecznego dla handlowców oznacza to ból głowy, konsumenci oczekują bowiem promocji. – Rzeczpospolita

Reklama

Prace nad utworzeniem państwowego kolosa spożywczego zdają się dobiegać końca. Rząd przekonuje, że wzmocni on bezpieczeństwo żywnościowe Polski. Eksperci kręcą jednak nosami. – Rzeczpospolita

OZE

Po miesiącach oczekiwań rusza kolejna edycja dotacji do domowej fotowoltaiki. Będzie jednak ona ukierunkowana na konsumowanie energii na miejscu, a więc dotacje obejmą także magazyny energii. – Parkiet

Surowce

Ogłoszona przez rząd we wtorek propozycja ma doprowadzić do wyeliminowania dostaw węgla z Rosji. Ewentualne łamanie przepisów ma wiązać się z karami finansowymi. Z Rosji w ostatnich latach pochodziło ponad 60% dostaw surowca do Polski. – Dziennik Gazeta Prawna

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Dom Maklerski BDM S.A. null

Dom Maklerski BDM S.A.

Dom Maklerski BDM S.A. to broker o ugruntowanej pozycji, funkcjonujący na rynku kapitałowym od 1993 roku. Jest podmiotem licencjonowanym działającym na podstawie zezwoleń Komisji Nadzoru Finansowego świadczącym usługi m.in. w następujących segmentach rynku:działalność brokerska, zarządzanie portfelami inwestycyjnymi, bankowość inwestycyjna, doradztwo inwestycyjne, usługi analityczne, usługi doradcze.

Autora możesz obserwować na LINKEDIN 


Reklama
Reklama