Najważniejsze czynniki ryzyka:
- Ryzyko spowolnienia gospodarczego – w przypadku przedłużenia obecnego spowolnienia gospodarczego bądź wystąpienia recesji można spodziewać się spadku popytu na produkty oferowane przez spółkę, choć zależność popytu na narzędzia i elektronarzędzia od tempa wzrostu gospodarczego jest niższa niż w wielu innych branżach.
- Ryzyko walutowe – spółka za większość nabywanych produktów płaci w juanach, umocnienie tej waluty przekłada się negatywnie na rentowność sprzedaży, negatywny wpływ może też mieć osłabienie złotego względem innych walut – ok. 50% sprzedaży kierowane jest na rynek polski, słaby złoty powoduje konieczność podwyższania cen, co często jest trudne i może przekładać się na spadek sprzedaży.
- Ryzyko istotnego wzrostu cen surowców (stali, miedzi, tworzyw sztucznych) - w średnim terminie powoduje obniżenie marżowości (w długim terminie Toya stara się przenosić rosnące koszty na ceny oferowanych produktów).
- Ryzyko zaostrzenia konkurencji – na rynku artykułów przemysłowych działa wiele firm, obecnie uzyskiwane marże są relatywnie wysokie, z czasem konkurencja może się zwiększyć i spowodować spadek zyskowności Toya.
- Ryzyko dalszego wprowadzania marek własnych w sieciach marketów budowlanych – produkty Toya i innych konkurentów mogą być stopniowo wypierane przez marki własne.
- Ryzyko zakłóceń w łańcuchach dostaw – skutkujące brakami towarów i spadkiem sprzedaży.
- Ryzyko wzrostu kosztów transportu – w przypadku szybkiego wzrostu popytu konsumpcyjnego wąskim gardłem okazuje się liczba statków transportujących towary między różnymi kontynentami, stawki frachtu w takich sytuacjach diametralnie się zwiększają.
Zobacz także: Logistyka narzędzi – jak wpływa to na akcje spółki Toya?
Mocne strony/szanse:
- Rozpoznawalna marka YATO (75% sprzedaży skonsolidowanej).
- Mocny bilans, relatywnie niskie zadłużenie.
- Szeroka oferta towarów (11,5 tys. indeksów), wprowadzanie 700 – 1000 nowych produktów rocznie.
- Posiadanie 2 spółek w Chinach, blisko największych centrów produkcyjnych świata, możliwość śledzenia najnowszych trendów rynkowych, dobra współpraca z lokalnymi dostawcami.
- Dalszy wzrost skali prowadzonej działalności umożliwiający uzyskiwanie atrakcyjnych warunków cenowych – zlecanie większych wolumenów produkcji.
- Wzrost sprzedaży eksportowej dzięki uruchomieniu nowego magazynu w Chinach, większa odporność na zakłócenia w łańcuchach dostaw dzięki zapasom buforowym, możliwość szybszej reakcji na zmiany popytu w poszczególnych grupach asortymentowych czy krajach.
- Wejście w nowe grupy asortymentowe.
- Systematyczny wzrost udziału sprzedaży w wysoko rentownym kanale internetowym.
- Potencjalne zakończenie wojny w Ukrainie i odbudowa kraju, skutkująca wzrostem popytu na narzędzia i elektronarzędzia (przychody z Ukrainy mają obecnie 5% udział w sprzedaży ogółem).
- Sprzyjające kursy walutowe, niskie ceny surowców.
- Akwizycje podmiotów pozwalające wzbogacić portfolio produktowe lub oferujące wejście w nowe segmenty rynku artykułów przemysłowych do profesjonalnego i domowego użytku.