Zwracamy uwagę na zmianę struktury sprzedaży – 54% stanowiły produkty, a 46% towary. W swoich prognozach zakładaliśmy utrzymanie proporcji 60%/40%. Towary sprzedawane są z niższą marżą, dlatego była to niekorzystna zmiana, jednak w naszej ocenie niezależna od spółki. Pozytywnie oceniamy natomiast dywersyfikację odbiorców, szczególnie w segmencie Analityka. W 2023 r. żaden z klientów nie odpowiadał za więcej niż 20% przychodów segmentu, co w porównaniu do poprzednich lat jest dużą zmianą.
Wyższe od oczekiwań okazały się też koszty świadczeń pracowniczych, które wyniosły 3,4 mln PLN (3,3 mln PLN ocz.) oraz pozostałe koszty wg rodzaju (0,5 mln PLN vs 0,2 mln PLN ocz.) Finalnie w 4Q’23 spółka odnotowała stratę EBIT na poziomie -30 tys. PLN oraz zysk EBITDA 0,7 mln PLN. Strata netto wyniosła -0,3 mln PLN, natomiast dzięki różnicom przejściowym uwzględnionym w podatku dochodowym zysk netto wyniósł 93 tys. PLN.
Wyniki 4Q’23 oceniamy negatywnie. Mimo nieco wyższych od założeń przychodów, spółka zanotowała stratę na poziomie EBIT. Cały rok 2023 był okresem przejściowym, w którym spółka rozbudowywała swoje moce produkcyjne, natomiast na widoczne efekty tych inwestycji w naszej ocenie trzeba będzie poczekać co najmniej do 2H’24. Rok 2022 był nieporównywalnie lepszy pod względem wyników, natomiast należy pamiętać, że wynikało to z dużego zamówienia na testy do diagnostyki SARS-CoV-2 (94,8 mln PLN), które spółka zrealizowała w 1H’22.
Spółka podtrzymuje założenie, że przeprowadzone w ostatnim czasie inwestycje dadzą potencjał, aby w perspektywie 3 lat od ich zakończenia, czyli grudnia’23, uzyskać dodatkowe przychody w segmencie mikrobiologii, oznaczania lekowrażliwości, szybkich testów oraz diagnostyki molekularnej docelowo na poziomie między 45 a 75 mln PLN rocznie.