- Na rynku widoczne jest schłodzenie popytu i zaostrzenie się walki konkurencyjnej, czego nie było jeszcze widać w Q1’23 - Zarząd podtrzymuje cele sprzedażowe (3,6mld PLN i 23,5 tys. szt) i finansowe na 2023r (212mln PLN EBITDA)
Zobacz takze: Grupa Wielton: sprawdzamy potencjał w ekspansji geograficznej
- Q2 i Q3 będą najtrudniejsze jeżeli chodzi o ten rok, uruchomiono sporo działań które mają pomóc osiągnąć satysfakcjonujące wyniki (efektywność + negocjacje cen u dostawców + projekty 49+ i 100+, nowe kategorie produktów), dobry portfel zamówień powinien jeszcze wpływać pozytywnie na efekt dźwigni operacyjnej w Q2’23
- Zarząd będzie rekomendował wypłatę dywidendy
- Tegoroczny capex na poziomie 180mln PLN będzie dostosowywany do bieżącej sytuacji rynkowej
- Wyniki EBITDA pod presją w Wielton GmbH (-1,9mln PLN), Wielton Afryka (-0,5mln PLN), Fruehauf (-4mln PLN), Langendorf (+0,4mln PLN) oraz w spółce rosyjskiej (- 0,4ml PLN)
- W Fruehauf pierwsze efekty programu poprawy efektywności spodziewane są dopiero w II pół’23
- W Niemczech spółka zaczęła pracę nad marża po wcześniejszej walce o udziały rynkowe związanej z otworzeniem spółki Wielton GmbH
- Na rynku niemieckim widoczne jest spowolnienie sprzedaży w Q2’23 (po Q1’23 -3% r./r.) z uwagi na oczekiwanie na wejście w życie dopłat do zakupu naczep w kwocie ok. 15% wartości
- Średni miesięczny order book jest zbliżony do obecnej produkcji miesięcznej, w związku z czym w Q2’23 można oczekiwać zbliżonych wolumenów kw./kw.
- w Q1’23 najsilniej rósł rynek UK +9% (WLT -14%), CEE +11% (WLT +8%), Polska +2% (WLT -14%), Włochy +0,4% (WLT +2%), spadały z kolei następujące rynki: Francja -10% (WLT -9%), Niemcy -3% (WLT +3%), Hiszpania -4% (WLT -47%), Agro - 25% (WLT +16%)
- Dobry rynek wywrotek w Polsce, słabszy we Francji i Niemczech
- Trwa projekt Optimus, który polega na przeglądzie dostawców i wywieraniu większej presji na obniżenie cen komponentów