Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Akcje spółki wystrzeliły o 40% w dniu debiutu! To najgłośniejsze IPO roku

|
selectedselectedselected
Akcje spółki wystrzeliły o 40% w dniu debiutu! To najgłośniejsze IPO roku | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Debiutująca na Nasdaq spółka Maplebear, znana z marki Instacart, rozpoczęła swój pierwszy dzień notowań “z grubej rury”. Jej notowania w dniu IPO otworzyły się 40% powyżej swojej ceny.

  • W momencie otwarcia pierwszego dnia notowań na giełdzie rynek wycenił Maplebear na 13,9 mld USD
  • Instacart to aplikacja umożliwiająca zamawianie i dostawę artykułów spożywczych

 

Dalsza część artykułu znajduje się pod materiałem wideo

 

 

Świetny debiut Maplebear (Instacart), dynamiczny wzrost kursu akcji

Reklama

Maplebear, właściciel popularnej amerykańskiej platformy dostaw zakupów spożywczych, zaliczył oszałamiający debiut na giełdzie. Kurs akcji spółki wystrzelił 40% powyżej ceny z pierwszej oferty publicznej.

Maplebear wycenił swoje akcje w ofercie publicznej na 30 USD za akcję. Amerykańscy inwestorzy zareagowali entuzjastycznie na debiut spółki, a notowania otworzyły się na poziomie 42 USD. Sprawiło to, że wartość rynkowa Maplebear katapultowała do poziomu 13,9 miliardów USD.

Chwilę po otwarciu notowania osiągnęły poziomu 42,95 USD, a następnie cofnęły się do 36,59 USD. To wciąż imponujące 22% powyżej ceny z prospektu emisyjnego.

 

Zobacz także: Spółka z GPW ujawniła potężną stratę! Kurs akcji blisko tegorocznych minimów

 

Kurs akcji Maplebear (Instacart) w dniu debiutu

Reklama

akcje spolki wystrzelily o 40 w dniu debiutu to najglosniejsze ipo roku grafika numer 1akcje spolki wystrzelily o 40 w dniu debiutu to najglosniejsze ipo roku grafika numer 1Źródło: tradingview.com

 

Firma poinformowała w poniedziałek, że sprzedała 22 miliony akcji w ofercie publicznej, pozyskując łącznie 660 mln USD, z czego około 420 mln USD trafiło do firmy. Przy cenie otwarcia 42 USD Maplebear był wyceniany na około sześciokrotność rocznej sprzedaży.

Instacart to usługa dostawy i odbioru artykułów spożywczych na żądanie, która umożliwia klientom ich zamawianie z ulubionych lokalnych sklepów za pośrednictwem aplikacji mobilnej. Platforma łączy użytkowników ze sprzedawcami, którzy wybierają i pakują zamówione produkty, a następnie dostarczają je pod drzwi klienta lub przygotowują do odbioru w sklepie. 

 

Zobacz również: Rozejm dwóch gigantów może wywołać spadek cen ropy naftowej

 

Solidne fundamenty Maplebear / Instacart

Reklama

W 2021 r. Maplebear wygenerował 2,55 mld USD przychodów, co oznacza solidny wzrost o 39% w porównaniu z rokiem poprzednim. Większość tych przychodów, około 75%, pochodziła z podstawowej działalności firmy polegającej na dostawie artykułów spożywczych, obsługiwanej przez sieć kontrahentów. Pozostałe przychody pochodziły z różnych usług i usług reklamowych “Instacart Ads”, gdzie sprzedawcy detaliczni płacą za reklamowanie się klientom.

Wcześniej, spółka odnotowała straty netto w wysokości 70 mln USD w 2020 roku i 73 mln USD w 2021 roku. Sytuacja odwróciła się w 2022 roku, kiedy Instacart odnotował dochód netto w wysokości 428 mln USD. Warto jednak zauważyć, że znaczna część tego zysku wynikała z korzyści podatkowych w wysokości 358 mln USD.

Debiut Maplebear (Instacart) tchnął nowe życie w rynek IPO. Wycena spółki odzwierciedla wiarę inwestorów w jej potencjał do utrzymania wzrostu i osiągania rentowności. Silny wzrost przychodów spółki i jej niedawna rentowność, w połączeniu z entuzjazmem inwestorów, mogą dobrze wróżyć jej przyszłości.

 

Nie oznacza to jednak, że wycena rynkowa jest uzasadniona. Pamiętajmy, że dynamiczne debiuty niekoniecznie powiązane są z długoterminowym wzrostem kursu akcji. 

 

Zobacz również: Afera wizowa może mieć negatywny wpływ na polską gospodarkę

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę

Reklama
Reklama