Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Zapomnij o „Black Friday”, czy „Cyber Monday”! „Dzień Singla” to jest coś. Czy w tym roku po raz pierwszy pęknie granica biliona juanów?

|
selectedselectedselected
Zapomnij o „Black Friday”, czy „Cyber Monday”! „Dzień Singla” to jest coś. Czy w tym roku po raz pierwszy pęknie granica biliona juanów? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wywodzący się z Chin, obchodzony 11 listopada “Dzień Singla” to obecnie największy festiwal zakupowy na świecie. Geneza tego święta sięga początku lat 90-tych, kiedy powstało ono jako mniejsza alternatywa dla popularnych Walentynek. W ciągu 30 lat, przekształciło się w globalny festiwal zakupowy. W tym roku, wartość sprzedaży może po raz pierwszy przekroczyć bilion juanów. Coraz częściej „Dzień Singla” obchodzony jest także w Polsce i coraz więcej sklepów przygotowało z jego okazji ofertę promocyjną.

 

Chiński „Dzień singla”, podczas którego wydaje się ponad 130 miliardów dolarów, przebija wartością amerykańskie festiwale zakupowe – „Black Friday”, „Cyber Monday” czy też dni Prime na Amazon. W tym roku jednak, można spodziewać się spowolniania w wydatkach, a sam festiwal będzie testem dla stanu chińskiej gospodarki na kilku płaszczyznach. Pozostaje najważniejsze pytanie o wydatki chińskich konsumentów, które ostatnio uległy zmniejszeniu. Także otwarte pozostaje pytanie o to, jak bardzo może wzrosnąć udział wydatków online w gospodarce (ta już jest w Chinach rekordowa). To wpisuje się w trwającą debatę na temat stopniowego rozluźniania chińskiej polityki „zero covid”, która mocno obciąża gospodarkę.

 

Według badań, w tym roku 34 proc. chińskich konsumentów planuje wydać w „Dniu Singla” mniej niż w poprzednim roku. Więcej wydatków planuje 24 proc. kupujących. Zaufanie podważa strategia „zero covid” i wielki kryzys na rynku nieruchomości. Wzrost wydatków w tym roku będzie niższy niż zeszłoroczny przyrost o 15 proc., jednak nadal jest szansa by sprzedaż przekroczyła magiczną barierę 1 biliona RMB. Warto pamiętać, że konsumpcja prywatna stanowi tylko połowę chińskiego PKB w porównaniu z 70 proc. w USA, utrzymując niezrównoważone ożywienie gospodarcze. Chiny dominują w globalnej sprzedaży online, której wartość wynosi 3 biliony dolarów rocznie. Według danych firmy eMarketer, sprzedaż online stanowi w tym kraju 50 proc. całej sprzedaży detalicznej. Jest to poziom nieosiągalny na innych rynkach. W Wielkiej Brytanii jest to 35 proc. a w USA tylko 15 proc.. We wrześniu w Polsce, udział ten – według GUS – wyniósł 9,7 proc.

Reklama

 

 

Dwoma największymi graczami z okazji „Dnia Singla” są Alibaba oraz JD.com. Jednak sam festiwal ewoluuje od jednodniowego wydarzenia do kilkudniowego festiwalu. Rośnie także presja konkurencyjna, bo w Chinach pojawiają się dodatkowi rynkowi gracze, od Vipshop po Amazona. A aż 37 proc. konsumentów planuje zakupy na pięciu lub więcej platformach zakupowych. Rozwijają się także technologie stosowane przy okazji tego dnia, od streamów na żywo wspierających sprzedaż, po coraz popularniejsze zakupy w VR. Ekspozycja na szeroko pojęty rynek e-commerce w Chinach i na świecie można uzyskać poprzez Smart Portfele eToro @ShoppingCart oraz @ChinaTech.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Paweł Majtkowski

Paweł Majtkowski

Analityk eToro na polskim rynku, który będzie dzielił się swoim cotygodniowym komentarzem na temat najnowszych informacji giełdowych. Paweł jest uznanym ekspertem rynków finansowych z dużym doświadczeniem jako analityk w instytucjach finansowych. Jest on też jednym z najczęściej cytowanych ekspertów w dziedzinie gospodarki i rynków finansowych w Polsce. Ukończył studia prawnicze na Uniwersytecie Warszawskim. Jest także autorem wielu publikacji z zakresu inwestowania, finansów osobistych i gospodarki.


Reklama
Reklama