Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Santander Consumer Bank: Jak bezpiecznie i bezgotówkowo płacić za zakupy?

|
selectedselectedselected
Santander Consumer Bank: Jak bezpiecznie i bezgotówkowo płacić za zakupy? | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Pomajówkowe złagodzenie obostrzeń oznacza, że część z nas ponownie uda się na zakupy do galerii handlowych. Z kolei ci, których pandemia przyzwyczaiła do załatwiania swoich potrzeb w sieci, zasiądą przed ekranami komputerów i smartfonów w poszukiwaniu najlepszych wiosennych promocji. Na jednych i drugich czyhają jednak niebezpieczeństwa związane z możliwością wyłudzenia pieniędzy przez osoby trzecie. Jak bezpiecznie płacić za zakupy bez użycia gotówki? Na to pytanie odpowiadają eksperci Santander Consumer Banku.

Jednym z najpopularniejszych sposobów płacenia za zakupy w Polsce są karty płatnicze, co widać choćby po danych NBP

Według nich na koniec III kwartału 2020 r. na naszym rynku znajdowało się aż 43,279 mln kart płatniczych. Korzystając z tej metody należy, jednak pamiętać o tym, by nie spuszczać karty z oka, ponieważ w przypadku zguby złodziej może wykorzystać znajdujące się na niej dane do przeprowadzenia transakcji internetowej. Pilnować się trzeba również chcąc wypłacić pieniądze z bankomatu lub, gdy przekroczymy kwotę 100 zł przy korzystaniu z terminalu. Nawet, gdy w pobliżu nie ma innych osób, zawsze powinniśmy zasłaniać klawiaturę przed wprowadzeniem numeru PIN. Brak osób postronnych nie oznacza bowiem, że jesteśmy bezpieczni. Ruch palca po klawiaturze zarejestrować może np. ukryta w urządzeniu kamera.

- W sytuacji, gdy chcemy wypłacić pieniądze z bankomatu lub zapłacić w sklepie za pomocą terminalu, warto zwrócić uwagę na to jak wykonane jest urządzanie, którego planujemy użyć – mówi Kamil Kamiński, Architekt ds. Bezpieczeństwa i IT z Departamentu Bezpieczeństwa z Santander Consumer Banku. - Jedną z popularnych metod oszustów jest np. skimming polegający na zamontowaniu specjalnej nakładki wyposażonej w skaner paska magnetycznego, która dopinana jest do otworu, w który wsuwa się kartę. Najczęściej fałszywe elementy, mające na celu wyłudzanie danych, wykonane są, jednak niechlujnie i niedbale. Warto, więc dokładnie przyjrzeć się urządzeniu, z którego chcemy skorzystać, a jeśli coś wzbudza nasze wątpliwości – zrezygnować z użycia.

Ostrożność powinniśmy zachować także płacąc kartą za zakupy w sieci

Nie zaleca się kupowania produktów pochodzących z nieznanych, podejrzanych sklepów internetowych. Przed przeprowadzeniem transakcji warto więc upewnić się, czy dany usługodawca udostępnia bezpieczną stronę do wykonywania płatności. Aby sprawdzić czy dana witryna jest godna zaufania, należy poszukać kłódki przy jej adresie. Klikając na nią sprawdzimy, czy strona posiada certyfikat bezpieczeństwa oraz zweryfikujemy, czy został on wystawiony dla właściwego adresu. Dodatkowo powinniśmy dokładnie zweryfikować poprawność URL oraz zobaczyć czy zawiera protokół HTTPS. Jego obecność wskazuje, że połączenie jest szyfrowane, a dane udostępnione witrynie nie zostaną przechwycone przez cyberprzestępców. Dobrą praktyką jest dodanie ważnych dla nas stron (jak na przykład strona banku) do paska zakładek w przeglądarce.

Reklama

Robiąc zakupy w sieci warto skorzystać z dodatkowej ochrony transakcji np. usługi 3D Secure dostępnej bezpłatnie dla wszystkich kart kredytowych oferowanych przez Santander Consumer Bank. Zwiększa ona nasze bezpieczeństwo dzięki dodatkowemu potwierdzeniu transakcji w postaci jednorazowego kodu przesyłanego w wiadomości SMS oraz hasła uwierzytelniającego. W ten sposób nawet, gdyby ktoś jakimś sposobem wszedł w posiadanie danych karty, nie będzie w stanie jej wykorzystać.

Jak bezpiecznie płacić telefonem?

Przy płatnościach tego typu zdarza się, że w związku z wygodą użytkowania, rezygnujemy z funkcji blokowania dostępu do telefonu. Trzeba zdawać sobie, jednak sprawę, że w przypadku zgubienia lub pozostawienia smartfona na widoku staje się on potencjalną bronią w rękach oszustów. Warto, więc mieć ustawiony kod PIN, a najlepiej i blokadę biometryczną, która weryfikuje tożsamość właściciela poprzez skanowanie twarzy czy odcisku palca i uniemożliwia niepowołanym osobom dostęp do urządzenia.

W razie utraty telefonu, należy powiadomić bank o konieczności usunięcia tokenu karty ze smartfona lub zrobić to samodzielnie w serwisie internetowym banku na przykład przez wyrejestrowanie danego urządzenia. Można skorzystać też z aplikacji do lokalizacji i zdalnego blokowania telefonu.

Uważać należy również przy coraz bardziej popularnych płatnościach BLIKIEM, w których przed dokonaniem transakcji podajemy specjalnie wygenerowany kod. Korzystając z tego rodzaju płatności musimy zachować czujność, ponieważ oszuści mogą podszyć się pod naszą rodzinę czy znajomych z prośbą o jego udostępnienie. Nigdy jednak nie powinniśmy podawać go innym osobom pod groźbą wyłudzenia naszych pieniędzy. Jeśli wahamy się czy wiadomość z prośbą o udostępnienie kodu pochodzi od zaufanej osoby, należy zweryfikować to innym kanałem, na przykład zadzwonić do proszącego.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Santander Bank Polska

Santander Bank Polska

Jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, usługi maklerskie, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring. Naszym celem jest pomaganie ludziom w spełnianiu marzeń, realizacji planów i osiąganiu założonych celów, dlatego we wszystkim, co robimy kierujemy się naszymi podstawowymi wartościami.


Reklama
Reklama