Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Pierwszy spot nowej kampanii informacyjnej KNF - czy Ty też żyjesz w 'kryptofatamorganie'?

|
selectedselectedselected
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Wczoraj Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała pierwszy materiał wideo w ramach zapowiedzianej wcześniej kampanii informacyjnej dotyczącej kryptowalut, piramid finansowych i nienadzorowanego rynku Forex. 30-sekundowy spot został zatytułowany: A Ty kim będziesz kiedy bańka pęknie?

 

 

Bohaterem pierwszego spotu w ramach kampanii informacyjnej jest Piotr, który żyje w ‘bańce w złudzeń inwestycji’. W spocie pojawiają się aspekty znane z materiałów naciągających na inwestycje zapewniające wysoki zysk przy minimalnym ryzyku – drogie auta i ubrania. Piotr ulokował zwoje oszczędności w piramidach finansowych – mogą one w każdej chwili zniknąć. Filmik jest wyraźnie zapowiedzią samej kampanii, gdyż mało w nim treści merytorycznej. W samej historii Piotra nacisk położony jest na piramidy finansowe, choć twórcy chyba nie mogli sobie odmówić uszczypliwości kierowanej w stronę środowiska kryptowalut, używając obok stwierdzenia ‘bańka złudzeń inwestycji’ słowa ‘kryptofatamorgana’. Na ten moment może to potwierdzać obawy, że cały rynek kryptowalut zostanie tutaj zestawiony z piramidami finansowymi i nieuczciwymi (nieregulowanymi) podmiotami działającymi na rynku Forex.

Reklama

 

KNF przedstawia na stronie internetowej ryzyka, na jakie narażeni są potencjalni inwestorzy w obszarach objętych kampanią informacyjną:

W przypadku „walut” wirtualnych jest to m.in. wysokie prawdopodobieństwo istotnych zmian ich wartości w krótkim czasie, połączone z brakiem właściwych zabezpieczeń prawnych i organizacyjnych, wymaganych zwykle względem podmiotów dysponujących środkami powierzonymi przez inwestorów. Istotnym zagrożeniem jest działanie bez właściwych licencji podmiotów obracających środkami inwestorów lub przechowujących te środki. Dodatkowo warto pamiętać, że niektóre z tych podmiotów prowadzą agresywny marketing, obiecując bezpieczeństwo i wzrost zysków z inwestycji, co należy traktować jako świadome wprowadzenie inwestorów w błąd.

 

Nie sposób zarzucić czegokolwiek argumentom zaprezentowanym przez KNF, gdyż powyższe rodzaje ryzyka są w przypadku rynku kryptowalut jak najbardziej aktualne. Źródłem części z nich jest brak uregulowania tego rynku w Polsce. Wydaje się mimo wszystko, że choć sama kampania ma dobry cel, to w sposobie jego osiągnięcia dopatrzeć się można kilku błędów. Przede wszystkim chodzi o wrzucenie do jednego koszyka piramid finansowych, nielicencjonowanych brokerów Forex i podmiotów związanych z rynkiem kryptowalut. O ile w przypadku piramid finansowych zawsze możemy mówić o nieuczciwej działalności, o tyle w przypadku rynku Forex i rynku kryptowalut nie jest to oczywista implikacji. KNF stworzył tutaj granicę dla rynku Forex, którą jest działalność nadzorowana i nienadzorowana. Dla rynku kryptowalut nie ma jednak takiej granicy. Jest to oczywiście związane z tym, że nie istnieją instytucje nadzory dla rynku walut cyfrowych. Problemem jest jednak to, że w związku z tym cały rynek traktowany jest na równi z nieuczciwymi podmiotami.

Całość kampanii nastawiona jest oczywiście na promowanie aplikacji KNF Alert, która ma służyć ostrzeganiu przed podmiotami znajdującymi się na liście ostrzeżeń KNF. Na tej liście znajdują się zarówno twórcy piramid finansowych, nieautoryzowani brokerzy rynku Forex, czy opcji binarnych, a także giełdy kryptowalut (choć akurat one trafiły tam ze względu na niedostosowanie działalności do obowiązujących w Polsce przepisów, a nie w związku z potencjalnym oszustwem). Na liście ostrzeżeń znajdują się także podmioty związane z innymi sferami działalności. Na potrzeby kampanii zostały wybrane jednak te rynki, które w ostatnich latach zyskiwały na popularności, oferują wysokie stopy zwrotu i skupiają się na działalności online.

Reklama

 

 

Kampania społeczna

„Komisja Nadzoru Finansowego prowadzi kampanię społeczną „A Ty kim będziesz, kiedy bańka pęknie?”. Celem akcji jest zwrócenie uwagi społeczeństwa na ryzyka związane z inwestowaniem w kryptowaluty oraz na rynku Forex, a także uwrażliwienie na fakt, że na rynku finansowym nie można wierzyć pomiotom oraz osobom oferującym „szybki, pewny i wysoki zysk”.” – tak Komisja opisuje nową kampanię informacyjną.

Na stronie KNF dowiadujemy się również, że spoty informacyjne emitowane będą w stacjach telewizyjnych i radiowych, oraz w Internecie. Ponadto,  w Urzędach Skarbowych i Komendach Policji zostaną wywieszone plakaty zwracające uwagę, że inwestowanie w kryptowaluty oraz na rynku Forex wiąże się z dużym ryzykiem, przestrzegające przed działalnością podmiotów oferujących szybki, pewny i wysoki zysk oraz zachęcające do pobrania aplikacji KNF Alert oraz sprawdzenia „Listy ostrzeżeń publicznych KNF”.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Jakub Wilk

Jakub Wilk

Redaktor portalu FXMAG. Zwolennik łączenia analizy technicznej i fundamentalnej, ze szczególnym uwzględnieniem polityki banków centralnych. Pasjonat rynku metali szlachetnych.


Reklama
Reklama