SPRZEDAŻ
• Statista szacuje, że sprzedaż na światowym rynku kosmetyków wzrosła w 2021 r. o 2,9% rocznie, osiągając wartość 425,5 mld EUR.
• Azja to największy rynek sprzedaży kosmetyków na świecie, w 2021 r. wartość jego przychodów wyniosła 160,8 mld EUR i było to 37,8% światowej sprzedaży.
• Największym importerem kosmetyków w 2021 r. były Chiny – z udziałem 14,4% w światowym imporcie.
EKSPORT
• Francja jest światowym liderem w eksporcie kosmetyków. W 2021 r. osiągnęła udział w rynku na poziomie 13,9%.
• W 2021 r. Polska była 14. największym eksporterem kosmetyków na świecie – z udziałem na poziomie 2,9% – oraz 17. największym importerem – z udziałem w wysokości 2,0%.
WYDATKI PER CAPITA
• Pierwszą pozycję na świecie pod względem wydatków per capita przeznaczanych na zakup kosmetyków zajmują Japończycy, którzy w 2022 r. wydadzą przeciętnie na ten cel 289 EUR. Drugie miejsce zajmują Islandczycy (285 EUR), a trzecie – Szwajcarzy (252 EUR). W 2022 r. średnie wydatki na kosmetyki na mieszkańca w Europie wyniosą 126 EUR.
Statista szacuje, że sprzedaż kosmetyków na świecie w warunkach pandemii COVID-19 spadła średnio o 3,2% rocznie (CAGR 2020-2021) do poziomu 425,5 mld EUR w 2021 r., o 6,2% niższego od notowanego w 2019 r. W latach 2022-2026 średnie tempo wzrostu sprzedaży kosmetyków na świecie będzie ponad 2,2-krotnie wyższe niż w latach 2018-2019, osiągając odpowiednio 6,2% rocznie wobec 2,8%.
Najwyższą szacunkową sprzedaż kosmetyków w wysokości 160,8 mld EUR w 2021 r. obserwowano na rynkach Azji, a ich sprzedaż spadła w latach 2020-2021 średnio rocznie o 2,4%. Na kolejne lata prognozy zakładają, iż do 2026 r. rynki azjatyckie będą odnotowywały istotny wzrost sprzedaży w tempie średnio 7,6% rocznie (CAGR 2022-2026) i region umocni się na pozycji światowego lidera pod względem wielkości sprzedaży kosmetyków.
W latach 2022-2026 najwyższy średni roczny wzrost – w wysokości 9,4% – będzie dotyczył rynków Ameryki Południowej.
Od lat największy udział w rynku ma segment kosmetyków przeznaczonych do pielęgnacji osobistej, którego szacunkowa sprzedaż na świecie w 2022 r. będzie stanowiła 45,2% całkowitej sprzedaży branży i udział ten stopniowo obniży się do 43,5% w 2026 r. W latach 2022-2026 kosmetyki do makijażu będą segmentem rynku o najwyższym średnim rocznym tempie wzrostu (10,0%), szybszym od średniego wzrostu o 6,2% rocznie – przewidywanego w tym okresie dla kosmetyków ogółem. Natomiast najniższy średni roczny wzrost w latach 2022-2026 odnotowany będzie dla segmentu kosmetyków do pielęgnacji osobistej – i wyniesie 4,6%.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “BRANŻA KOSMETYCZNA. Pozycja międzynarodowa polskich producentów i prognozy rozwoju rynku do 2026 r.”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk: