Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Transport lotniczy – jak zakaz lotów dla samolotów cywilnych nad Ukrainą może wpłynąć na wyniki branży lotniczej?

|
selectedselectedselected
Transport lotniczy – jak zakaz lotów dla samolotów cywilnych nad Ukrainą może wpłynąć na wyniki branży lotniczej?  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Z powodów działań militarnych Ukraina utworzyła nad swoim terytorium strefę zakazu lotów dla samolotów cywilnych.

Zamknięcie przestrzeni powietrznej

m.in. UE, Szwajcarii, Islandii, Albanii, Macedonii Północnej, Kanady i USA dla rosyjskich samolotów i samolotów zarejestrowanych w Rosji, a także przestrzeni powietrznej Rosji dla samolotów z tych krajów, ogranicza lotniczy ruch pasażerski i towarowy. Podnosi też koszty transportu lotniczego na części pozostałych obszarów wskutek konieczności wyboru tras alternatywnych. Z zakazu wyłączone są samoloty o statusie HUM (humanitarny), SAR (ratowniczy), loty powrotne wynajętych statków powietrznych, dla których wydana została zgoda odpowiednich europejskich władz lotniczych, a także przypadki lądowania awaryjnego lub przelot awaryjny. Dodatkowym zmniejszeniem lotniczego transportu towarów będzie brak możliwości korzystania z tzw. belly cargo w samolotach pasażerskich na zamkniętych trasach.

Firmy leasingowe mają czas do 28.03.2022 na rozwiązanie umów z rosyjskimi przewoźnikami lotniczymi

Właściciele maszyn najprawdopodobniej zażądają zwrotu samolotów, jednak może być problem z ich odbiorem z Rosji (dla europejskich przewoźników rosyjska przestrzeń powietrzna jest zamknięta). 777 z 980 rosyjskich samolotów pasażerskich jest w leasingu, z czego aż 555 należy do zagranicznych firm leasingowych. Umowy wypowiadają także ubezpieczyciele, zarówno ze względu na sankcje, jak i np. za zwiększone ryzyko militarne, którego firmy ubezpieczeniowe nie są gotowe podjąć.

Sankcje UE, USA i Kanady obejmują

zakaz sprzedaży rosyjskim liniom lotniczym samolotów, części zamiennych i wyposażenia, a także udzielania wsparcia technicznego, co będzie dla Rosjan dotkliwe, gdyż 3/4 komercyjnej floty lotniczej Rosji pochodzi z fabryk w tych krajach. Brazylijski Embraer zawiesił serwis swoich samolotów w Rosji.

Aerofłot wykluczono z międzynarodowego systemu rezerwacyjnego

Reklama

Od 8.03. Aerofłot wstrzymał wszystkie loty międzynarodowe - z wyjątkiem Białorusi.

Rosyjska agencja lotnicza Rosawiacja zaleciła wszystkim rosyjskim liniom lotniczym, które mają samoloty wydzierżawione za granicą, wstrzymanie zarówno lotów pasażerskich, jak i towarowych do krajów, które wprowadziły sankcje – w związku z ryzykiem „aresztowania” samolotów.

W następstwie obserwowanego wzrostu cen paliw istotnie zwiększą się koszty branży, gdyż paliwo stanowi ok. 25-30% kosztów ogółem.

PLL LOT obniża ceny biletów dla pasażerów z Ukrainy

Oferta dotyczy lotów z Polski, Rumunii, Węgier oraz Słowacji i będzie ważna do 31.05.2022.

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama