We wtorek Toyota Motor Corp podała do informacji, że spodziewa spadku zysku o 80%. Byłby to największy spadek sprzedaży od przeszło 9 lat. Japoński producent samochodów zmaga się z negatywnym oddziaływaniem pandemii, która zmniejszyła globalny popyt na pojazdy.
Globalni producenci samochodów zaczęli powoli i stopniowo wznawiać działalność fabryk po tym, jak ograniczenia w ruchu publicznym uniemożliwiły pracownikom w wielu krajach dojazdy do pracy. Jednak popyt jest słaby, ponieważ utrata miejsc pracy i obawy związane ze spowolnieniem gospodarczym znacząco ograniczają wydatki konsumpcyjne.
Prognozowany spadek zysku operacyjnego (EBIT) wyniesie aż 80%
„Koronawirus wstrząsnął nami bardziej niż światowy kryzys finansowy z 2008 roku” - powiedział prezes Toyoty Akio Toyoda podczas relacji na żywo w mediach. Toyota prognozuje zysk operacyjny w wysokości 500 mld jenów (4,66 mld dolarów) na 2020 rok, co oznacza spadek o 80% z 2,44 bilionów jenów w zakończonym 2019 roku. Byłby to najsłabszy wynik od 2011 roku.
Producent samochodów prognozuje globalną sprzedaż na poziomie 8,9 mln pojazdów, w porównaniu do 10,46 mln samochodów sprzedanych w minionym roku. Toyota oczekuje, że w przyszłym roku sprzedaż powróci do poziomu z 2019 roku. Plan obniżenia sprzedaży przyszedł po tym, jak Toyota podała do informacji, że zmniejszy produkcję w Ameryce Północnej o prawie jedną trzecią do końca października.
Prognozy dla rynku motoryzacji. Jest źle, będzie jeszcze gorzej
Japońscy producenci samochodów szykują się na rekordowy, pod względem spadku sprzedaży, rok, w miarę jak ekonomiści przewidują powolne i niejednolite wychodzenie gospodarek z pandemii, a ludzie wstrzymują się z wydatkami. Zdystansowane praktyki społeczne mogą również ograniczyć chęć dojeżdżania do pracy, zmniejszając zapotrzebowanie na nowe samochody. W rezultacie niektórzy analitycy prognozują spadek rocznej światowej sprzedaży samochodów o około jedną trzecią, w porównaniu z „zaledwie” 11% spadkiem w roku 2009/2010 po światowym kryzysie finansowym.
Toyota nie ograniczy wydatków na R&D, branża pod presją
Pomimo spadku zysków i ostrego cięcia marż, Toyota zapowiedziała, że przeznaczy ponad 1 bilion jenów na wydatki inwestycyjne i inwestycje w badania i rozwój, utrzymując wydatki w dużej mierze na niezmienionym poziomie w stosunku do ubiegłego roku. „Nie możemy przestać inwestować w przyszłość” - powiedział dziennikarzom Koji Kobayashi, dyrektor operacyjny.
Duże rezerwy gotówkowe Toyoty prawdopodobnie pomogą producentowi samochodów przetrwać ten trudny rok. Niemniej jednak Toyota starała się o linię kredytową w wysokości 9 miliardów dolarów od Sumitomo Mitsui Banking Corp i MUFG Bank, jako bufor przeciwko rosnącym kosztom pozyskiwania funduszy.