Komisja Europejska wydała zgodę na wprowadzenie od stycznia 2020 r. mechanizmu podzielonej płatności (MPP)w VAT jako obowiązkowego. Obowiązkowy split payment będzie dotyczył sektorów, w których historycznie występuje najwięcej oszustw w VAT np. branża paliwowa, handel elektroniką, stalą, złomem. Ma to na celu uszczelnienie systemu podatkowego oraz ograniczenie nadużyć i wyłudzeń.
Split payment – czym jest?
Split payment, czyli model podzielonej płatności (MPP) dotyczy podatku VAT. Został on wdrożony ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw z dnia 1 sierpnia 2017 roku a obowiązuje od 1 lipca 2018 roku. Jest stosowany dobrowolnie i dotyczy jedynie transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników, czyli w relacjach : Firma – Firma (B2B). Główna idea sprowadza się do zastosowania systemu płatności, w którym kwota podatku VAT, wydzielona z należnej sprzedawcy kwoty brutto wynagrodzenia, trafia na wyodrębniony rachunek bankowy (rachunek VAT), o ograniczonej dostępności dla sprzedawcy. Ma to zapewnić większą stabilność wpływów z tytułu VAT oraz zapobieganie unikaniu płacenia VAT.
Split payment – jak działa?
*Mechanizm Podzielonej Płatności dotyczy tylko transakcji, w których u nabywcy towaru lub usługi, powstaje podatek naliczony podlegający odliczeniu.
*Mechanizm Podzielonej Płatności ma także zastosowanie do zapłaty dokonywanej przed dokonaniem dostawy towarów lub wykonaniem usługi, pod warunkiem otrzymania przez nabywcę faktury na taką płatność.
* Bank lub SKOK zobowiązani są do prowadzenia dla posiadacza rachunku rozliczeniowego rachunku VAT . Otwarcie i prowadzenie rachunku VAT nie wymaga zawarcia odrębnej umowy.
*Nabywca nie rozdziela płatności – dokonuje jednego przelewu w polskich złotówkach przy użyciu dedykowanego komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub SKOK. W komunikacie przelewu należy podać: numer faktury, w związku z którą dokonywana jest płatność, numer NIP dostawcy lub usługodawcy, kwotę brutto oraz kwotę podatku VAT. Płatności za zobowiązania z faktury dokonywane są na dwa rachunki bankowe: wartość netto - na rachunek bankowy dostawcy (lub w inny sposób); VAT - na specjalny rachunek VAT dostawcy.
Split payment - jakie obowiązki dla przedsiębiorców i banków?
Ustawa, która daje możliwość zastosowania mechanizmu podzielonej płatności (split payment), nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania i prowadzenia specjalnego rachunku VAT obok rachunku rozliczeniowego.
Banki obsługujące przedsiębiorców mają z kolei obowiązek, aby rachunek VAT otwierać do każdego konta rozliczeniowego. Taki sam obowiązek mają spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe (SKOK-i).
Na wniosek posiadacza rachunku, bank lub SKOK może otworzyć jeden rachunek VAT dla kilku rachunków rozliczeniowych.
Gdy płatność zostanie dokonana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności na rzecz podatnika innego niż wskazany na fakturze zakupowej - podatnik, na rzecz którego dokonano płatności, odpowiada solidarnie wraz z dostawcą za nierozliczony przez dostawcę podatek.
Split payment –jakie korzyści?
* Przyspieszony zwrot VAT-w przypadku, gdy podatnik wraz z deklaracją złoży do urzędu skarbowego wniosek o zwrot nadwyżki podatku na swój rachunek VAT, US będzie zobowiązany do dokonania zwrotu VAT w ciągu 25 dni (bez możliwości przedłużenia terminu).
*Brak stosowania podwyższonych odsetek od zaległości w VAT - ustawa przewiduje rezygnację ze stosowania podwyższonych odsetek za zaległości w VAT powstałych za okres, za który podatnik w złożonej deklaracji podatkowej wykazał kwotę podatku naliczonego, której 95% wynika z faktur, zapłaconych z zastosowaniem Mechanizmu Podzielonej Płatności (z wyłączeniem sytuacji, gdy zaległość podatkowa przekracza dwukrotność podatku naliczonego).
*Brak sankcji VAT i zasady solidarnej odpowiedzialności- na podatnika wybierającego split payment nie będzie nakładana sankcja VAT (do kwoty podatku naliczonego wynikającej z otrzymanej faktury zapłaconej z zastosowaniem MPP), nie znajdą także zastosowania przepisy dotyczące solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zobowiązania podatkowe sprzedawcy. *Zmniejszenie kwoty zobowiązania podatkowego - jeżeli zapłata zobowiązania podatkowego z tytułu podatku następuje w całości z rachunku VAT w terminie wcześniejszym niż termin określony dla zapłaty podatku, kwotę zobowiązania podatkowego z tytułu podatku do zapłaty można obniżyć o kwotę wyliczoną według wzoru:
S = Z x R x N/360
S –kwota, o którą obniża się kwotę zapłaty zobowiązania podatkowego z tytułu podatku, wyrażoną w zaokrągleniu do pełnych złotych,
Z –kwota zobowiązania podatkowego z tytułu podatku wynikająca z deklaracji podatkowej przed obniżeniem tego zobowiązania,
R –stopa referencyjna Narodowego Banku Polskiego obowiązująca na dwa dni robocze przed dniem zapłaty podatku,
N –liczba dni od dnia, w którym zlecono przelew, z wyłączeniem tego dnia, do terminu określonego dla zapłaty podatku, włącznie z tym dniem.
Podatek jest w całości płacony z rachunku VAT w terminie wcześniejszym niż określony dla zapłaty podatku, to należny do zapłaty podatek można obniżyć o wyliczoną kwotę. Wskutek tego mniejszy jest podatek do zapłaty.
Split payment – co dalej?
Komisja Europejska wyraziła zgodę, aby na czas od 1 marca 2019 roku do 28 lutego 2022 roku Polska wprowadziła obowiązkowy split payment. Obecnie Ministerstwo Finansów opracowuje zmiany w przepisach, które wprowadzą obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności (MPP) od stycznia 2020 roku. Będzie on dotyczyć wybranych branż, w tym:
- robót budowlanych, wykończeniowych, instalacyjnych i konstrukcyjnych;
- dostawy wyrobów ze stali, komputerów, laptopów smartfonów, konsol do gier wideo, telewizorów, cyfrowych aparatów fotograficznych i kamer wideo, paliwa napędowego i opałowego, węgla, biżuterii, niektórych części do samochodów i motocykli. Sprzedawcy będą zamieszczać na swoich fakturach informację o stosowaniu obligatoryjnego mechanizmu podzielonej płatności. Będzie to ułatwieniem dla nabywców aby nie mieli wątpliwości, iż w przypadku danej faktury są zobowiązani dokonać zapłaty z zastosowaniem split payment.