Unowocześnienie prawa pocztowego, aby sprawniej obsługiwać przesyłki e‑commerce oraz wprowadzenie zmian dotyczących kompensowania strat operatora pocztowego w przypadku takich właśnie przesyłek – proponuje Konfederacja Lewiatan.
- Nasz rynek usług pocztowych funkcjonuje źle. Pandemia, w czasie której rynek e-commerce wystrzelił, jeszcze bardziej obnażyła jego słabości. Za gwałtownie rosnącą liczbą placówek pocztowych, w których wydawane są przesyłki e-commerce, nie nadążają przepisy. Nie uregulowany jest tzw. model brokerski, w którym przesyłki e-commerce, konsolidowane są przez pośredników i nadawane u operatorów pocztowych, na rzecz „faktycznych” nadawców – mówi Elżbieta Dziuba, ekspertka Konfederacji Lewiatan.
Propozycje Konfederacji Lewiatan:
- ograniczenie formalnych wymogów, jakie spełniać muszą placówki pocztowe, w których wydawane są przesyłki e-commerce
- nadawanie przesyłek e-commerce u operatorów pocztowych,
- o wyborze operatora (jak w przypadku przesyłek e-commerce) powinien decydować adresat,
- wprowadzenie zmian dotyczących kompensowania strat operatora pocztowego w zakresie przesyłek e-commerce,
- umożliwienie świadczenia usług nieodpłatnie lub odpłatnie przy pomocy abonamentu, obejmującego kilku operatorów,
- zagwarantowania krajowym nadawcom stawek na usługi pocztowe w wysokości równej oferowanej zagranicznym firmom
Nasze prawo pocztowe nie uwzględnia zmiany nawyków społeczeństwa w zakresie usług pocztowych z modelu, w którym nadawca decydował o wyborze operatora na model, w którym o wyborze operatora (jak w przypadku przesyłek e-commerce) decyduje adresat, m.in. poprzez zwiększenie jego uprawnień w zakresie postępowań reklamacyjnych.
Konieczne są też zmiany dotyczące kompensowania strat operatora pocztowego w zakresie przesyłek e-commerce. Obecny model zakłada, że w finansowaniu straty uczestniczą operatorzy świadczący tzw. niepowszechne usługi pocztowe, do których nie zalicza się przesyłek kurierskich. Kwestia ta wymaga ujednolicenia.
- Proponujemy również, aby krajowi nadawcy w sektorze e-commerce płacili stawki na usługi pocztowe w wysokości równej oferowanym zagranicznym firmom, zwłaszcza z Azji. Dziś zagraniczne firmy korzystają z usług pocztowych po stawkach niższych, niż są dostępne w Polsce – dodaje Elżbieta Dziuba.