Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Problemy z dostawami, rosnące koszty i niejednoznaczne prognozy – barometr branży motoryzacyjnej

|
selectedselectedselected
Problemy z dostawami, rosnące koszty i niejednoznaczne prognozy – barometr branży motoryzacyjnej | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Czwarta fala pandemii zastaje branżę motoryzacyjną w niełatwej sytuacji. Jak pokazują wyniki najnowszego barometru „Przemysł, handel i usługi w motoryzacji", producenci nadal odczuwają zakłócenia w łańcuchach dostaw po poprzednich falach zakażeń. Największym problemem jest niedostępność półprzewodników, hamująca lub nawet blokująca produkcję samochodów.

W lepszym położeniu są dystrybutorzy części oraz warsztaty samochodowe, wszyscy jednak mierzą się z rosnącymi kosztami i sporą niepewnością.

Wymuszony zastój

Funkcjonowanie sektora motoryzacyjnego w znacznej mierze determinuje kondycja największych firm, czyli producentów samochodów. A ci obecnie zmagają się z coraz poważniejszymi niedoborami półprzewodników, niezbędnych w produkcji współczesnych aut. Braki te wymuszają ograniczenie, a nawet wstrzymanie pracy fabryk. W konsekwencji cierpią także poddostawcy części samochodowych.

– Firmy, które dostarczają części i podzespoły do zakładów montujących samochody, zaczynają więc mieć problemy z płynnością. Tymczasem opóźnienia w dostawach półprzewodników mogą potrwać nawet do II kwartału 2022 r. A producentom samochodów, którzy obecnie wstępnie montują pojazdy „na zapas”, bez brakujących chipów, mogą skończyć się finansowe możliwości takiego magazynowania. Niedostępność półprzewdoników to poważne ryzyko zwłaszcza dla poddostawców o mniejszych zasobach kapitałowych – zauważa Radosław Pelc, analityk sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska.

Pierwsze zwiastuny trudności

Reklama

Jak pokazuje najnowszy barometr[1], 48% firm produkujących części na potrzeby fabryk samochodowych odczuło w III kwartale spadek produkcji wobec II kwartału br., w większości o ponad 5%. Jednocześnie wielu producentów zakłada optymistyczny koniec roku: 57% spodziewa się rezultatów lepszych niż przed rokiem (spadki prognozuje niespełna 40%). Przedłużające się problemy z dostępnością półprzewodników mogą jednak negatywnie zweryfikować optymistyczne prognozy.

Wielkość produkcji w III kw. 2021 r. w porównaniu do II kw. 2021 r.

OE

wzrosła powyżej 5%

30,4

wzrosła 0-5%

8,7

pozostała bez zmian

13,0

spadła 0-5%

21,7

spadła powyżej 5%

26,2

– Może się okazać, że firmy z naszej branży będą potrzebowały solidnego wsparcia ze strony państwa. Według czarnego scenariusza, bez rządowej pomocy w przyszłym roku z motoryzacyjnej mapy polski zniknie wiele firm. A przecież przemysł motoryzacyjny to 8% polskiego PKB – mówi Tomasz Bęben, dyrektor zarządzający Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych.

Ceny surowców w 2021 r. w stosunku do cen na koniec 2020 r.

OE oraz IAM łącznie

wzrosły powyżej 10%

62,9

wzrosły 5-10%

19,6

wzrosły 2-5%

12,4

wzrosły do 2%

5,1

nie zmieniły się

0

spadły

0

Brak półprzewodników to niejedyne wyzwanie. Wszyscy producenci części odczuwają bowiem także rosnące koszty. Niemal dwie trzecie z nich zauważyło wzrost o ponad 10% w porównaniu do końca zeszłego roku. Poczucie niepewności powodują też prace nad regulacjami w ramach pakietu Fit for 55 i obecny kształt dyskutowanych propozycji, faworyzujący producentów spoza UE.

Częściowy optymizm

Kłopoty na samochodowym rynku pierwotnym sprzyjają popytowi na rynku wtórnym. Spośród dostawców części do tego segmentu niemal trzy czwarte odnotowało w ostatnim kwartale wzrost produkcji w porównaniu z poprzednim; przeważająca większość (71%) odnotowała też wzrost eksportu. Korzystają na tym także dystrybutorzy części oraz warsztaty motoryzacyjne. Wśród dystrybutorów 86% odnotowało wzrost przychodów w porównaniu do II kwartału 2021, z czego połowa o ponad 10%. Jednocześnie grupa ta odczuwa jednak problemy z zaopatrzeniem – o dostępność części zamiennych obawia się już 86% ankietowanych dystrybutorów.

Reklama

– Problemy asortymentowe nie są barierą dla właścicieli warsztatów: poszukiwany produkt można obecnie znaleźć w innym miejscu lub zastąpić podobnym w innej cenie. Perturbacje z zaopatrzeniem dotykają przede wszystkim dystrybutorów, którzy tracą klientów: tylko co czwarty kupujący decyduje się zastąpić poszukiwany element produktem innej marki od tego samego dystrybutora. Pozostali po pożądaną część udają się gdzie indziej – wskazuje Alfred Franke, Prezes Grupy MotoFocus.pl

W najlepszej sytuacji są więc aktualnie warsztaty. Popyt na ich usługi wzrasta (większą liczbę klientów w porównaniu do II kwartału zaobserwowało niemal 35% badanych, a mniejszą – tylko niespełna 18%), a problemy z zaopatrzeniem na razie nie są bardzo dotkliwe.

Koszty prowadzenia warsztatu w III kw. 2021 r. w stosunku do tego samego okresu w 2020 r.:

 

wzrosły powyżej 10%

69,8

wzrosły od 5 do 10%

24,3

wzrosły od 0 do 5%

4,4

brak zmian

1,5

spadły

0

Większym wyzwaniem mogą okazać się koszty działalności: ich wzrost sygnalizuje 94% warsztatów, z czego większość (70% ogółu) zaobserwowała zwyżkę o ponad 10%. Spodziewane dalsze wzrosty cen mogą więc zakłócać optymizm.

Problemy z dostępnością dotykają także inne materiały niż półprzewodniki, jak stal czy choćby żywice. Jeśli problemy z dostępnością surowców się rozszerzą i pogłębią, to ucierpieć mogą dotychczas dobrze radzący sobie dostawcy, a także producenci aut, nawet po przywróceniu płynności dostaw chipów. Ciągłość łańcuchów dostaw to w tej chwili kluczowe zagadnienie dla całej branży motoryzacyjnej – podsumowuje Radosław Pelc, analityk sektora motoryzacyjnego w Santander Bank Polska.

Reklama

***

  1. Badanie internetowe przeprowadzone w październiku 2021 r. przez MotoFocus.pl na zlecenie SDCM i Santander na grupie blisko 250 respondentów, reprezentujących trzy grupy podmiotów: producentów części motoryzacyjnych, dystrybutorów części motoryzacyjnych oraz warsztatów motoryzacyjnych.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Santander Bank Polska

Santander Bank Polska

Jest jedną z największych grup finansowych i największym bankiem z kapitałem prywatnym w Polsce. Oferuje nowoczesne rozwiązania finansowe dla osób indywidualnych, mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz polskich i międzynarodowych korporacji. Bank ma jedną z największych sieci oddziałów i placówek partnerskich, jak również świadczy usługi poprzez elektroniczne kanały dostępu, w tym bankowość mobilną. Jest jednym z liderów rynku w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii w usługach bankowych, konsekwentnie budując swoją markę zgodnie ze strategicznym celem osiągnięcia pozycji najlepszego banku dla klienta. Priorytetem Santander Bank Polska jest satysfakcja i lojalność klientów, dlatego Bank regularnie wprowadza do oferty innowacyjne funkcjonalności, które pomagają dbać o finanse osobiste oraz efektywnie zarządzać finansami firmowymi. Od 2011 r. Bank należy do międzynarodowej Grupy Santander. Spółki z Grupy Santander Bank Polska oferują m.in. fundusze inwestycyjne, usługi maklerskie, ubezpieczenia, leasing oraz faktoring. Naszym celem jest pomaganie ludziom w spełnianiu marzeń, realizacji planów i osiąganiu założonych celów, dlatego we wszystkim, co robimy kierujemy się naszymi podstawowymi wartościami.


Tematy

branża motoryzacyjna w polsce branża motoryzacyjna praca branża motoryzacyjna branża motoryzacyjna wikipedia branża motoryzacyjna po angielsku branża motoryzacyjna raporty i prognozy branża motoryzacyjna na świecie praca branża motoryzacyjna warszawa branża motoryzacyjna charakterystyka przedstawiciel handlowy branża motoryzacyjna branża motoryzacyjna definicja branża motoryzacyjna w polsce 2016 branża motoryzacyjna praca branża motoryzacyjna na śląsku branża motoryzacyjna po ang branża motoryzacyjna kpmg światowa branża motoryzacyjna usługi branża motoryzacyjna branża motoryzacyjna rozwój branża motoryzacyjna stany zjednoczone praca branża motoryzacyjna katowice branża motoryzacyjna raporty praca wrocław branża motoryzacyjna praca branża motoryzacyjna mazowieckie branża motoryzacyjna zarobki praca branża motoryzacyjna kraków branża motoryzacyjna 2017 logistyka branża motoryzacyjna branża motoryzacyjna w polsce 2015 jaka naprawdę jest branża motoryzacyjna w polsce praca branża motoryzacyjna lublin branża motoryzacyjna raport 2016 branża motoryzacyjna praca wrocław praca branża motoryzacyjna niemcy branża motoryzacyjna 2018 franczyza branża motoryzacyjna niepołomice branża motoryzacyjna ile zarabia przedstawiciel handlowy branża motoryzacyjna branża motoryzacyjna recesja branża motoryzacyjna 2015 branża motoryzacyjna prezentacja branża motoryzacyjna opis branża motoryzacyjna praca warszawa praca branża motoryzacyjna poznań cv branża motoryzacyjna przedstawiciel handlowy branża motoryzacyjna warszawa branża motoryzacyjna 2017/2018 branża motoryzacyjna historia branża motoryzacyjna pkd branża motoryzacyjna zatrudnienie praca branża motoryzacyjna wrocław branża motoryzacyjna rzeszów branża motoryzacyjna gpw analiza swot branża motoryzacyjna oferty pracy branża motoryzacyjna branża motoryzacyjna 2016 przedstawiciel handlowy branża motoryzacyjna zarobki branża motoryzacyjna w europie branża motoryzacyjna perspektywy łódź branża motoryzacyjna gus branża motoryzacyjna branża motoryzacyjna w polsce 2016. liczby podsumowania analizy. branża motoryzacyjna raport branża motoryzacyjna prognozy branża motoryzacyjna charakterystyka pdf branża motoryzacyjna praca inżynierska branża motoryzacyjna w polsce 2017 przedstawiciel branża motoryzacyjna handlowiec branża motoryzacyjna szkolenia branża motoryzacyjna
Reklama
Reklama