- Pomysł chwycił, klienci pokochali bydgoski „Czeski Port”, więc uznaliśmy, że należy wyjść dalej z tym konceptem – mówi Łukasz Płoszyński z zarządu Focus Hotels. – Jeśli podobny sukces odniesie w Gdańsku, jesteśmy pewni, że będzie się cieszył powodzeniem w każdym dużym mieście w Polsce. Otwarcie planujemy w drugiej połowie czerwca, przed sezonem wakacyjnym. Aktualnie trwa wyposażanie lokalu.
Te plany potwierdza Mikołaj Jerzy, członek zarządu Grupy Kapitałowej Immobile, właściciela spółki Focus Hotels. W cyklicznym programie IMMORaport emitowanym na kanale YouTube Immobile skomentował: -
Pójdziemy za ciosem i postawimy na silny rozwój tej marki w całej Polsce.
Wyjątkowy model biznesowy
Focus Hotels tworzy w Grupie Kapitałowej Immobile segment hotelowy i restauracyjny. Spółka coraz śmielej zdobywa polski rynek. W opublikowanym w marcu br. „Raporcie z Rynku Hotelarskiego i Gastronomicznego w Polsce" opracowanym przez redakcję branżowego magazynu „Hotelarz", sieć Focus Hotels ze swoimi 15-stoma obiektami i 1513 pokojami zajęła 5 pozycję wśród prywatnych sieci w Polsce.
Hotele Focus zlokalizowane są m.in. w Warszawie, Bydgoszczy, Gdańsku, Sopocie, Elblągu, Poznaniu, Łodzi, Szczecinie, Chorzowie, Lublinie. W portfolio sieci znajduje się też 19 restauracji.
- Gdybyśmy byli notowani na GPW jako Focus Hotels, to w sektorze HoReCa (sektor hotelarski i gastronomiczny) bylibyśmy drugą największą spółką po spółce Amrest – zauważa Mikołaj Jerzy.
Sieć swój rozwój spółka zawdzięcza m.in. modelowi biznesowemu. Polega na długoterminowej umowie dzierżawy na obiekt hotelowy, zapewniając inwestorom gwarantowany zwrot z inwestycji, długoletnią umowę oraz czynsz zabezpieczony gwarancją bankową.
Konglomerat się opłaca
Łukasz Płoszyński w programie IMMOraport wyjaśnia: - Gwarantujemy właścicielom hoteli określony zwrot z danej inwestycji. Mamy trzy modele czynszowe – czynsz gwarantowany roczny podzielony na miesięczne transze; czynsz gwarantowany połączony z czynszem od obrotów; i trzeci model – czynsz procentowy, zastosowany tylko w jednym obiekcie.
Efekty są widoczne w wynikach. Przychody ogółem za rok 2023 wyniosły 168,9 mln zł; zysk ze sprzedaży – 13,7 mln zł.
Focus Hotels jako część Grupy Kapitałowej IMMOBILE, może liczyć na wsparcie i synergię wynikające z bycia częścią giełdowego konglomeratu operująca również w innych segmentach. Szczególnie widoczne było to w latach 2020 -2023, gdzie mimo wymuszonego spadku przychodów z segmentu hotelarstwa, sieć Focus nie zatrzymała swojego rozwoju, powiększając swoje port folio do 15 obiektów.
- Początki mieliśmy skromne – wspomina w programie IMMOraporcie Łukasz Płoszyński. - Pracuję w Focus Hotels dwunasty rok, pamiętam jak mieliśmy od cztery hotele, w tym trzy trzygwiazdkowe i jednego dwugwiazdkowy. Dzisiaj jesteśmy w zupełnie innym miejscu. Udało nam się wytworzyć kolejne dwie własne marki – Focus Hotel Premium dla hoteli czterogwiazdkowych, które stanowią dominująca grupę w naszym portfelu (dziewięć obiektów) oraz marka Grand Focus Hotel – jeden obiekt w Szczecinie, lider sprzedaży w tym mieście. Zbudowaliśmy mocny zespół, zwiększyliśmy przychody, konkurujemy z najsilniejszymi graczami w kraju.
Biurowce idealne na hotele
Spółka planuje otwierać kolejne hotele. – Na początku przyszłego roku pierwsi goście przenocują w naszym najnowszym hotelu we Wrocławiu – mówi w Łukasz Płoszyński. – Lokalizacja w ścisłym centrum miasta, obiekt czterogwiazdkowy, powstaje w dawnym biurowcu. Jesteśmy na etapie przebudowy, projekt mamy całkowicie gotowy.
Focus Hotels upatruje szansy w zmieniającym się rynku biurowców w Polsce. – Wiele z tych, które powstały w latach 90-tych czy jeszcze wcześniej, często nie spełnia już swoich funkcji. Na ogół tak się składa, że przestrzenie biurowe można dość łatwo adoptować na hotele. Wrocławska inwestycja jest naszą sztandarową tego typu, ale też nie pierwszą. Warto zaznaczyć, że znakomicie przyjęty przez rynek Focus Hotel Premium w Bydgoszczy przy ul. Bernardyńskiej 13 również był adaptacją biurowca z lat 70-tych.
Mikołaj Jerzy: - Mamy zbudowaną bazę hotelową oraz gastronomiczną, to dobry start do dalszego rozwoju. Stawiamy za cel dokładanie do tej bazy dwóch, trzech obiektów hotelowych i czterech, pięciu restauracji rocznie. Jeżeli to się uda, utrzymamy bardzo wysoką dynamikę wzrostu przychodów i będziemy docenieni przez rynek.
Zobacz takzże: Giełda akcji porzuciła fundamenty? Najwyższa od 50 lat wartość kluczowego wskaźnika. Ekstremalne wyceny wielkich spółek