Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!

|
selectedselectedselected
PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 1q22 wynik finansowy firm telekomunikacyjnych był wyższy niż kwartał wcześniej (913 mln zł vs 791 mln zł w 4q21; dane nieporównywalne z 1q21 z uwagi na zdarzenie jednorazowe: wzrost zysku z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych w segmencie telekomunikacji mobilnej - efekt sprzedaży części infrastruktury masztowej; wykres). W 1q22 branża osiągnęła przychody w wysokości 11 mld zł (o 0,2 mld zł mniej niż w 4q21), przy kosztach na poziomie 9,9 mld zł (o 0,3 mld zł mniej niż w 4q21). Poprawę wyników odnotował segment telekomunikacji przewodowej (PKD 61.1; 36% udziału; ROS=2,9% vs strata -3,1% w 4q21), przy dobrych wynikach telekomunikacji bezprzewodowej (PKD 61.2; ok. 60% udziału w przychodach działu i ROS=12,6% vs 12,8% w 4q21).

Pandemia była katalizatorem zmian: wydłużając czas spędzony w Internecie i zwiększając popyt na usługi telekomunikacyjne. Pozwala to na systematyczne podnoszenie cen usług telekomunikacyjnych (sty-maj’22 wzrost o 4,2% r/r), a abonamentowy model sprzedaży przekłada się na stabilny wzrost przychodów. Jednocześnie, na kolejne 10 lat przedłużono ograniczenie (do wysokości opłaty krajowej) stawek za połączenia zagraniczne w roamingu na terenie UE.

PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 1PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 1

Branża telekomunikacyjna ma ograniczoną wrażliwość na konflikt w Ukrainie. Wymiana handlowa usług telekomunikacyjnych z Rosją już od kilku lat była symboliczna; trochę większe kontakty handlowe ma Polska z Ukrainą: na poziomie 5% wartości przychodów, jak i rozchodów usług telekomunikacyjnych. Jest to też jeden z sektorów gospodarki, który może aktywnie uczestniczyć w procesie odbudowy Ukrainy.

Reklama

PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 2PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 2

Rozwój branży telekomunikacyjnej wspiera rosnąca popularność zaawansowanych technologii i świadomość przedsiębiorstw o kluczowej roli technologii w uzyskiwaniu przewagi konkurencyjnej. Planowane jest przyspieszenie rozbudowy infrastruktury teleinformatycznej, zwiększenie poziomu ucyfrowienia samorządów i rozwój lokalnych usług publicznych. Dostosowane prawa krajowego do przepisów unijnych znacznie ułatwi prowadzenie inwestycji w zakresie sieci szerokopasmowych (m.in. krótszy czas budowy czy modernizacji masztu komórkowego).

PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 3PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 3

Branżę czeka przeobrażenie za sprawą budowy sieci piątej generacji (5G). Planowana jest też nowelizacja ustawy o systemie cyberbezpieczeństwa (KSC), wprowadzająca m.in. obowiązek wymiany oprogramowania i urządzeń sieciowych producentów tzw. wysokiego ryzyka, co dla mniejszych firm może oznaczać wydatki zagrażające ich dalszemu funkcjonowaniu. W 2022 oczekujemy kontynuacji stabilnego wzrostu rynku. Wyzwaniem będzie utrzymanie niskich cen usług telekomunikacyjnych przy rosnącej inflacji i wyższych stopach procentowych.

PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 4PKD 61. Telekomunikacja. Pandemia katalizatorem zmian!  - 4

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Ekonomiczny 2q22. Analizy Makroekonomiczne”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama