Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe]

|
selectedselectedselected
PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 4q21 sprzedawcy samochodów wykazali wynik finansowy na poziomie zbliżonym do 4q20, choć był on już wyraźnie niższy na tle poprzednich kwartałów 2021 (0,81 mld zł vs 0,80 mld zł w 4q20 i 1,35 mld zł w 3q21; wykres). Zwraca uwagę znaczny wzrost nakładów inwestycyjnych (+87% r/r w 4q21) oraz jeden z wyższych wzrostów średniego wynagrodzenia w przeliczeniu na pracownika (o ok. +16% r/r; dla porównania wzrost w przemyśle wyniósł 10% r/r).

Ogólną ocenę sytuacji branży obniżyły słabsze wyniki sprzedaży hurtowej i detalicznej pojazdów (PKD 45.1; ok. 75% przychodów działu; ROS=1,0% vs 1,7% w 4q20), przy dobrej koniunkturze w segmencie sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów (PKD 45.3; 23% przychodów; ROS=4,0% vs 2,7% w 3q20).

W 4q21 spadła sprzedaż nowych pojazdów osobowych (99,3 tys. vs 133,2 tys. w 4q20, czyli -25,4% r/r), mniej też zarejestrowano samochodów użytkowych (18,6 tys. szt. vs 19,2 tys. szt.) i tylko segment używanych samochodów osobowych odnotował wzrosty sprzedaży (203,7 tys. szt. vs 197,5 tys. szt.). Do spadku sprzedaży przyczyniła się wyraźnie mniejsza produkcja nowych samochodów wynikająca z problemów z dostępnością elektronicznych komponentów oraz przerwaniu dostaw niektórych surowców i części (m.in. wiązek przewodów) z ogarniętej wojną Ukrainy.

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 1PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 1

Problemy z podażą, wysoka inflacja, słaby złoty oraz rosnące koszty produkcji przekładają się na systematyczny wzrost cen nowych i używanych pojazdów. W 2021 wzrosty cen przekroczyły 10% r/r; w 2022 wzrost cen transakcyjnych nowych aut jest szacowany na 15-20% r/r., co wpływa na decyzje zakupowe klientów. Wysokie ceny paliw zwiększą popularność bardziej oszczędnych modeli pojazdów.

Reklama

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 2PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 2

Niższa podaż nowych samochodów przy rosnącej mobilności społeczeństwa przekierowuje popyt w stronę segmentu używanych pojazdów, a dodatkowo rośnie liczba samochodów z Ukrainy (gdzie nie ma obowiązku wykonywania badań technicznych). Rosnąca liczba starszych samochodów (średni wiek sprowadzonych aut przekracza 12,5 lat), które wymagają przeglądów, wspiera wzrost rynku napraw oraz zwiększa popyt na części zamienne, ułatwiając utrzymywanie dobrych wyników dystrybutorów części do pojazdów.

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 3PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 3

W 2022 utrzyma się dobra koniunktura na rynku wtórnym. Natomiast słabsze wyniki może notować segment sprzedaży nowych samochodów, co wynika z problemów z samą produkcją nowych pojazdów. W kwietniu’22 IBRM Samar obniżył (o 30 tys. szt.) prognozę rejestracji w 2022 roku nowych samochodów osobowych do 455 tys. szt. (1,9% r/r).

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 4PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 4

 

Reklama

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama