Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

kupno sprzedaż samochodów

W 3q21 sprzedawcy samochodów utrzymali rekordowo wysoki wynik finansowy (1,35 mld zł vs 1,37 mld zł w 2q21 i 0,92 mld zł w 3q20; wykres). Na ogólną ocenę sytuacji branży wpłynęły dobre wyniki sprzedaży hurtowej i detalicznej pojazdów (PKD 45.1; ok. 75% przychodów działu; ROS=3,3% vs 2,1% w 3q20), jak i dobra sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów (PKD 45.3; 24% przychodów; ROS=4,8% vs 5,1% w 3q20).

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 1PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 1

W 3q21 sprzedano 105,1 tys. nowych samochodów osobowych (vs -8,8% w 3q20),

niższy spadek był w segmencie używanych samochodów osobowych, gdzie rejestracja wyniosła 224,6 tys. szt. (-3,3% r/r); a odbudowa branży transportowej wzmocniła popyt na pojazdy użytkowe, których sprzedano 16,6 tys. szt. (+5,5% r/r). Do spadku sprzedaży przyczyniła się wyraźnie mniejsza produkcja nowych samochodów wynikająca z problemów z dostępnością elektronicznych komponentów (problem może utrzymywać się jeszcze przez znaczną część 2022); wiele wyprodukowanych samochodów czeka na przyfabrycznych parkingach na brakujące podzespoły. Niższa podaż nowych samochodów przy rosnącej mobilności społeczeństwa przekierowuje popyt w stronę segmentu używanych pojazdów, na czym korzystają dystrybutorzy części.

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 2PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 2

Reklama

Rośnie liczba starszych samochodów na rynku krajowym (średni wiek sprowadzonych aut przekracza 12 lat); po długich postojach wiele aut wymaga gruntownych przeglądów, co wspiera wzrost rynku napraw oraz zwiększa popyt na części zamienne, ułatwiając odbudowę przychodów dystrybutorów części do pojazdów. Problemy z podażą i rosnące koszty produkcji przekładają się na systematyczny wzrost cen nowych jak i używanych pojazdów. W 2021 wzrosty cen przekroczyły 10% r/r; w 2022 wzrost cen transakcyjnych nowych aut jest szacowany na 15-20% r/r. Korzystnie dla branży utrzymuje się rosnąca sprzedaż pojazdów niskoemisyjnych, co wynika z coraz silniejszej presji ograniczania śladu węglowego przez firmy - jednym z takich działań jest wymiana spalinowej floty samochodowej na pojazdy niskoemisyjne (elektryczne, hybrydowe, wodorowe).

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 3PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 3

IBRM Samar prognozuje na 2021 sprzedaż nowych samochodów osobowych na ok. 450 tys. sztuk;

w porównaniu z 2020 oznacza to wzrost o 5,1%, a w porównaniu z 2019 będzie to spadek o ok. 19% (dla nowych samochodów dostawczych: 72 tys. szt.; wzrost o 20,8% r/r i o 3% wobec 2019).

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 4PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - stopa zysku netto, wskaźnik płynności bieżącej, współczynnik długu - 4

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring Branżowy 4q21, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

 

Czytaj więcej