Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

otomoto sprzedaż samochodów

W 4q21 sprzedawcy samochodów wykazali wynik finansowy na poziomie zbliżonym do 4q20, choć był on już wyraźnie niższy na tle poprzednich kwartałów 2021 (0,81 mld zł vs 0,80 mld zł w 4q20 i 1,35 mld zł w 3q21; wykres). Zwraca uwagę znaczny wzrost nakładów inwestycyjnych (+87% r/r w 4q21) oraz jeden z wyższych wzrostów średniego wynagrodzenia w przeliczeniu na pracownika (o ok. +16% r/r; dla porównania wzrost w przemyśle wyniósł 10% r/r).

Ogólną ocenę sytuacji branży obniżyły słabsze wyniki sprzedaży hurtowej i detalicznej pojazdów (PKD 45.1; ok. 75% przychodów działu; ROS=1,0% vs 1,7% w 4q20), przy dobrej koniunkturze w segmencie sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów (PKD 45.3; 23% przychodów; ROS=4,0% vs 2,7% w 3q20).

W 4q21 spadła sprzedaż nowych pojazdów osobowych (99,3 tys. vs 133,2 tys. w 4q20, czyli -25,4% r/r), mniej też zarejestrowano samochodów użytkowych (18,6 tys. szt. vs 19,2 tys. szt.) i tylko segment używanych samochodów osobowych odnotował wzrosty sprzedaży (203,7 tys. szt. vs 197,5 tys. szt.). Do spadku sprzedaży przyczyniła się wyraźnie mniejsza produkcja nowych samochodów wynikająca z problemów z dostępnością elektronicznych komponentów oraz przerwaniu dostaw niektórych surowców i części (m.in. wiązek przewodów) z ogarniętej wojną Ukrainy.

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 1PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 1

Reklama

Problemy z podażą, wysoka inflacja, słaby złoty oraz rosnące koszty produkcji przekładają się na systematyczny wzrost cen nowych i używanych pojazdów. W 2021 wzrosty cen przekroczyły 10% r/r; w 2022 wzrost cen transakcyjnych nowych aut jest szacowany na 15-20% r/r., co wpływa na decyzje zakupowe klientów. Wysokie ceny paliw zwiększą popularność bardziej oszczędnych modeli pojazdów.

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 2PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 2

Niższa podaż nowych samochodów przy rosnącej mobilności społeczeństwa przekierowuje popyt w stronę segmentu używanych pojazdów, a dodatkowo rośnie liczba samochodów z Ukrainy (gdzie nie ma obowiązku wykonywania badań technicznych). Rosnąca liczba starszych samochodów (średni wiek sprowadzonych aut przekracza 12,5 lat), które wymagają przeglądów, wspiera wzrost rynku napraw oraz zwiększa popyt na części zamienne, ułatwiając utrzymywanie dobrych wyników dystrybutorów części do pojazdów.

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 3PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 3

W 2022 utrzyma się dobra koniunktura na rynku wtórnym. Natomiast słabsze wyniki może notować segment sprzedaży nowych samochodów, co wynika z problemów z samą produkcją nowych pojazdów. W kwietniu’22 IBRM Samar obniżył (o 30 tys. szt.) prognozę rejestracji w 2022 roku nowych samochodów osobowych do 455 tys. szt. (1,9% r/r).

Reklama

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 4PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi - raport PKO [wyniki finansowe] - 4

 

 

 

 

Reklama

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Kwartalnik Branżowy 1q22 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Czytaj więcej