Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online

|
selectedselectedselected
PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 2q22 sprzedawcy samochodów odnotowali rekordowo wysoki wynik finansowy (1,87 mld zł vs 1,26 mld zł w 1q22 i 1,37 mld zł w 2q21; wykres). Na ogólną ocenę sytuacji branży złożyły się lepsze wyniki sprzedaży pojazdów (PKD 45.1; ok. 78% przychodów działu; ROS=3,9% vs 3,2% w 2q21) oraz stabilna sytuacja w segmencie sprzedaży części i akcesoriów do pojazdów (PKD 45.3; 21% przychodów; ROS utrzymany na poziomie 3,9%). Dobre wyniki pozwoliły przedsiębiorstwom na zwiększenie nakładów inwestycyjnych w 2q22 (ok. 52% r/r).

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 1PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 1

 

W 2q22 zmalała sprzedaż nowych pojazdów osobowych (110,3 tys. vs 124,2 tys. w 2q21; spadek o 11,2% r/r); zarejestrowano mniej samochodów użytkowych (15,7 tys. szt. vs 20,9 tys. szt.); podobne spadki sprzedaży dotknęły również segment używanych aut osobowych (187,7 tys. szt. vs 224,3 tys. szt.). Dane o sprzedaży za pierwsze dwa miesiące 3q22 także wskazują na niższą sprzedaż, niemniej w segmencie nowych samochodów osobowych spadki są dotychczas o połowę słabsze niż kwartał wcześniej. Do spadku sprzedaży przyczyniła się wyraźnie mniejsza produkcja nowych samochodów osobowych wynikająca z problemów z dostępnością elektronicznych komponentów oraz spotęgowanie zakłóceń w łańcuchu dostaw surowców i części wywołane wojną w Ukrainie, jak i strategią zero COVID w Chinach.

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 2PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 2

Reklama

 

Chociaż sprzedaż branży dotyczy głównie rynku krajowego (eksport to 5%), to firmy cały czas aktywnie starają się zwiększać sprzedaż na rynkach zagranicznych (m.in. zagraniczna ekspansja grupy Auto Partner skutkowała w 1h22 większym wzrostem przychodów z eksportu niż ze sprzedaży krajowej).

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 3PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 3

 

Branża coraz śmielej korzysta z elektronicznych kanałów sprzedaży; w sierpniu’22 udział sprzedaży samochodów i części przez Internet w sprzedaży detalicznej był już na rekordowo wysokim poziomie 2,3% (choć to jeszcze poniżej średniej sprzedaży samochodów online, która wynosi ok. 4%).

PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 4PKD 45. Handel hurtowy i detaliczny pojazdami samochodowymi: branża coraz częściej korzysta ze sprzedaży online - 4

Reklama

 

Niższa podaż nowych pojazdów, wysoka inflacja, słaby złoty oraz rosnące koszty produkcji przekładają się na systematyczny wzrost cen nowych i używanych pojazdów i, jak na razie, nie widać oznak odwrócenia się tego trendu. Z jednej strony zwiększa to wartość sprzedaży mimo niższego wolumenu, ale osłabia też decyzje zakupowe klientów. Dodatkowo, wysokie ceny paliw skłaniają coraz więcej osób do ograniczania korzystania z prywatnego samochodu. Spowolnienie gospodarcze zwiększa niepewność i osłabia decyzje inwestycyjne przedsiębiorstw, co przekłada się na niższą sprzedaż pojazdów dostawczych. Tak więc, mimo rosnących obecnie zysków, pogarszająca się koniunktura gospodarcza nie pozostanie bez wpływu na wyniki zarówno dealerów samochodów, jaki dostawców części i komponentów.

 

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: “Kwartalnik Branżowy 3q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Reklama

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama