Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych

|
selectedselectedselected
PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Branża w 1q22 wypracowała zysk netto na poziomie 2,14 mld zł (+39% q/q, +5% r/r), dzięki lepszej niż w poprzednim kwartale dyscyplinie kosztowej w warunkach drogich surowców (przychody: +3% q/q, +31% r/r, koszty: 0% q/q, +34% r/r). Wzrosła rentowność, ale była niższa w porównaniu do 1q21 (ROS=8,5, +0,4 pp q/q, -2,2 pp r/r). Wydaje się, że okres ponadprzeciętnych marż (sięgających 10%) segment ten ma w krótkim okresie za sobą, a nasilająca się presja kosztowa przywróci wyniki do poziomów notowanych przed wybuchem pandemii, a więc przed pojawieniem się silnego impulsu popytowego.

Ostatnie kwartały przyniosły istotne wzrosty cen surowców energetycznych, w tym ropy naftowej. Były to również kwartały słabszego złotego polskiego. Pomimo tego ceny większości rodzajów tworzyw sztucznych ustabilizowały się w 2h21. Dopiero wzrosty cen ropy naftowej na skutek wojny w Ukrainie wyniosły ceny tworzyw na wyższe poziomy.

PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 1PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 1

Od tamtej pory jednak ceny wielu plastików spadły, utrzymują się wysokie ceny polistyrenu. Sytuacja na globalnym rynku ropy naftowej nadal jest napięta, co powinno przeciwdziałać większym przecenom tworzyw. Wysokie ceny surowców firmy będą starały się przerzucać na odbiorców. Nie pomaga w tym jednak dość duże rozdrobnienie sektora i tym samym często mniejsze możliwości dyktowania ceny. Spadek cen możliwy jest w przypadku globalnego spowolnienia/recesji, które odbiłoby się jednak też na przychodach segmentu ze względu na niższy popyt, szczególnie z branż takich jak budownictwo lub motoryzacja.

PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 2PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 2

Reklama

W średnim terminie popyt na wyroby branży powinien być silny. Dla przykładu Statista szacuje, że wartość europejskiego rynku opakowań z tworzyw sztucznych będzie w 2026 o blisko 30% wyższa niż w 2020, a OECD prognozuje trzykrotny wzrost globalnego rynku plastiku do 2060 w scenariuszu bazowym. Dostosowanie do nowych regulacji środowiskowych będzie jednak wymagać od producentów inwestycji, m.in. zwiększających udział recyklatu w produktach finalnych.

PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 3PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 3

PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 4PKD 22.2. Produkcja wyrobów z tworzyw sztucznych: słaby złoty oraz istotne wzrosty cen surowców energetycznych - 4

 

 

 

Reklama

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Kwartalnik Branżowy 2q22. Analizy Sektorowe”, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama