Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Nawet małe miasta mają już galerie i parki handlowe. Czy cieszą się równie dużą popularnością?

|
selectedselectedselected

W Polsce wzrasta udział nowoczesnych powierzchni handlowych zlokalizowanych w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców.

Nawet małe miasta mają już galerie i parki handlowe. Czy cieszą się równie dużą popularnością?
depositphotos
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

- Na rynku handlowych nieruchomości komercyjnych ma powstać 430 inwestycji o wartości każdej ponad 10 mln zł.  33 inwestycje będą tak duże, że nakłady przekraczać będą kwotę po 100 mln zł - mówi w rozmowie z MarketNews24 Grzegorz Mroczek, wiceprezes agencji doradczej Cream Property Advisors. 

 

Jak informuje Polska Rada Centrów Handlowych w budowie bądź w fazie planowania jest ponad 1,2 mln m kw. nowoczesnych powierzchni handlowych z terminem otwarcia do 2025 r.

- W ciągu trzech lat powstanie 110 obiektów handlowych, w tym 98 parków handlowych, a 26 istniejących obiektów zostanie rozbudowanych - wyjaśnia G.Mroczek z Cream Property Advisors. 

Reklama

 

Zobacz także: Ten tydzień należy do RPP. Decyzja obróci rynkami jak dane z rynku pracy w USA?

 

W pierwszej połowie 2023 r. oddano do użytkowania prawie 150 000 m kw. GLA. powierzchni handlowych, co stanowi ponad 54% wzrost rok do roku (na GLA składa się powierzchnia netto najemców do wyłącznego korzystania oraz powierzchnie wspólne wykorzystywane przez różnych najemców. Największymi otwartymi obiektami były: Galeria Bawełnianka w Bełchatowie (22 000 m kw. GLA), ponowne otwarcie Fortu Wola w Warszawie (22 000 m kw. GLA), park handlowy Węglin Park w Lublinie (10 000 m kw. GLA), park handlowy Glinianka (10 000 m kw. GLA), oraz rozbudowa centrum handlowego Emka w Koszalinie o park handlowy M EMKA (10 000 m kw. GLA). Duży, ponad 30% udział w nowej podaży mają rozbudowy już istniejących obiektów.

Centra handlowe pozostają najbardziej popularnych formatem wśród obiektów handlowych z 82% udziałem w zasobach. Powierzchnia parków handlowych stanowi 16% całkowitej podaży handlowej.

54% całkowitej podaży powierzchni handlowej znajduje się w największych aglomeracjach, i jest to spadek udziału o 15 punktów procentowych w stosunku do 2005 r. Znaczący wzrost udziału powierzchni handlowej zlokalizowanej w miastach poniżej 100 tys. mieszkańców z 7% w 2005 r. do 23% w pierwszej połowie 2023 r.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


MarketNews24

MarketNews24

MarketNews24 to zespół ludzi z wieloletnim doświadczeniem w pracy w mediach. Dziennikarze, operatorzy, montażyści, graficy, animatorzy, dźwiękowcy, lektorzy, copywriterzy... i wielu innych specjalistów od multimediów.


Reklama
Reklama