Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Jak różnorodność pokoleniowa i myślowa poprawia wydajność zespołu: spostrzeżenia HR Business Partnera

|
selectedselectedselected

Pojęcie „mind the gap” to znacznie więcej niż tylko kluczowa uwaga dla pasażerów londyńskiego metra, ale również pojęcie niezbędne przy zatrudnianiu zróżnicowanej siły roboczej. Warto bowiem pamiętać, że potencjalni pracownicy, będący przedstawicielami różnych pokoleń, mogą inaczej postrzegać swoje role w pracy.

Jak różnorodność pokoleniowa i myślowa poprawia wydajność zespołu: spostrzeżenia HR Business Partnera
materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W tym artykule Anuka Surmanidze, HR Business Partner w SOFTSWISS Managed Services, bada, w jaki sposób różnorodność poznawcza może zwiększyć nasze zrozumienie preferencji zawodowych wśród przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów. Oczekuje się, że do 2030 r. grupy te będą stanowić łącznie około 58% dorosłej populacji, ponieważ coraz więcej nastolatków osiągnie dorosłość.

 

Czym jest różnorodność poznawcza?

Różnorodność poznawcza odnosi się do różnic w sposobie myślenia, przetwarzania informacji i podejścia do rozwiązywania problemów. Pojęcie to podkreśla unikalne style poznawcze, jak również perspektywy mentalne, które każdy pracownik wnosi do swojego zespołu. Gdy ludzie podchodzą do problemów z różnych perspektyw, istnieje większe prawdopodobieństwo, że uda im się wypracować bardziej innowacyjne i skuteczne rozwiązania. Współpraca pomiędzy osobami o różnych stylach poznawczych przekłada się na wprowadzanie świeżych pomysłów i koncepcji, co z kolei prowadzi do przełomowych innowacji i zwiększonej produktywności. Różnorodność strategii rozwiązywania problemów oznacza, że zespół z większym prawdopodobieństwem zidentyfikuje skuteczne rozwiązania, a przy tym osiągnie swoje cele szybciej.

 

Whole Brain® Thinking Neda Herrmanna

Reklama

Whole Brain® Thinking Neda Herrmanna to model, który koncentruje się na zrozumieniu i wykorzystaniu różnych preferencji myślenia, a także stylów poznawczych w zespołach. Model Herrmanna opiera się na założeniu, że ludzie mają cztery różne style myślenia, reprezentowane przez różne kwadranty mózgu, a zrozumienie i wykorzystanie tych stylów może prowadzić do lepszego rozwiązywania problemów, komunikacji i ogólnej wydajności.

 

https://lh7-us.googleusercontent.com/AZL4EbNHTFJ5Am6RzCz7oS3WA0e92H7Lr3iOy2KI8KJwWG6g95mzAIUOyggZ7lBANufSsTtobhkwJDGVGcrYq_L3hbhbIzNECzgWWTLYHrt18jv_7ZhT1Z7m7hjJTGfFhejTW9sj0p0AjsD4mJx0zmAhttps://lh7-us.googleusercontent.com/AZL4EbNHTFJ5Am6RzCz7oS3WA0e92H7Lr3iOy2KI8KJwWG6g95mzAIUOyggZ7lBANufSsTtobhkwJDGVGcrYq_L3hbhbIzNECzgWWTLYHrt18jv_7ZhT1Z7m7hjJTGfFhejTW9sj0p0AjsD4mJx0zmA

 

  1. Myślenie analityczne (kwadrant A). Ten styl, związany z lewą półkulą mózgu, charakteryzuje się logicznym, racjonalnym i opartym na faktach myśleniem. Osoby preferujące ten styl są szczegółowe, systematyczne i lubią analizować dane w celu metodycznego rozwiązywania problemów.
  2. Myślenie praktyczne (kwadrant B). Styl ten związany jest z rozsądnym i realistycznym myśleniem. Osoby o myśleniu praktycznym traktują priorytetowo organizowanie zadań, planowanie i zapewnianie skutecznej realizacji. Często są zorientowane na cel i wyniki.
  3. Myślenie relacyjne (kwadrant C). Ten styl kładzie nacisk na inteligencję społeczną i emocjonalną. Osoby preferujące myślenie relacyjne są empatyczne, wrażliwe na uczucia innych i wyróżniają się w budowaniu relacji i pracy zespołowej.
  4. Myślenie innowacyjne (Kwadrant D). Styl ten związany jest z kreatywnością i myśleniem całościowym. Przeważa u osób, które lubią odkrywać nowe pomysły i rozwijają się w dynamicznych, innowacyjnych środowiskach.

Włączenie modelu Whole Brain® Thinking do swojego podejścia w zakresie różnorodności poznawczej pomaga rozpoznać i docenić różne style myślenia w zespołach. Doceniając każdą preferencję poznawczą, można usprawnić rozwiązywanie problemów, a przy tym także wspierać innowacyjność.

Reklama

 

Pokoleniowa różnorodność poznawcza

Termin „różnorodność” ewoluował pod względem znaczenia i wagi na przestrzeni pokoleń. Omawiając sposób, w jaki różne pokolenia postrzegają różnorodność, kluczowe znaczenie ma uznanie zmian perspektyw i ich wpływu na dynamikę społeczną, a także dynamikę miejsca pracy.

„Każdy, kogo w życiu spotkasz, wie coś, czego Ty nie wiesz!” – Bill Nye

Różnorodność pokoleniowa podkreśla różnice w postawach, zachowaniach, wartościach i oczekiwaniach osób z różnych grup wiekowych. Poszczególne pokolenia mogą inaczej podchodzić do życia, pracy i kwestii społecznych ze względu na unikalne doświadczenia czy wydarzenia, które je ukształtowały.

Boomersi (1946-1964)

Reklama

Jeśli chodzi o miejsca pracy, boomersi byli świadkami powstawania zróżnicowanych inicjatyw, które stanowiły odpowiedź na zmieniającą się siłę roboczą. Firmy zaczęły zajmować się brakiem równowagi między płciami i promować wyrównywanie szans, co poszerzyło ich rozumienie różnorodności.

Pokolenie X (1965-1980)

Przedstawiciele pokolenia X oczekiwali większej elastyczności w harmonogramach pracy i uznania indywidualnej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Ta zmiana doprowadziła do rozszerzenia inicjatyw na rzecz różnorodności, aby uwzględnić zróżnicowaną organizację pracy.

Millenialsi (1981-1996)

Millenialsi wnieśli spory wkład do dyskusji dotyczącej różnorodności, kładąc nacisk na inkluzywność i intersekcjonalność. Opowiadają się za kompleksowym podejściem do różnorodności, które obejmuje rasę, płeć, seksualność i niepełnosprawność, co prowadzi do solidniejszych programów różnorodności i integracji w miejscu pracy.

Reklama

 

https://lh7-us.googleusercontent.com/Vk6wyIW4O4wGjNej_bOB8jZd3A7GJBH0DS4FXvl8z-ChmnnQfZ4JysH-s4Hzld75VRj1JRfVqnsDRxZl0keYUwp57mARlDScG6348PhuUyiWHvNhX-atAipLr_48hamo2MaVJOLQhuGpq5toxLdwP58https://lh7-us.googleusercontent.com/Vk6wyIW4O4wGjNej_bOB8jZd3A7GJBH0DS4FXvl8z-ChmnnQfZ4JysH-s4Hzld75VRj1JRfVqnsDRxZl0keYUwp57mARlDScG6348PhuUyiWHvNhX-atAipLr_48hamo2MaVJOLQhuGpq5toxLdwP58

 

Przykładowo w SOFTSWISS, gdzie siła robocza składa się głównie z millenialsów (średnia wieku managerów wynosi 33 lata, a pracowników 30 lat), wartości te odzwierciedlane są przez korporacyjne wartości i kulturę pracy.

Ponadto milenialsi, którzy spędzili niezliczone godziny grając w gry, takie jak Super Mario, są przyzwyczajeni do otrzymywania natychmiastowej informacji zwrotnej. W grze ukończenie poziomu nagradza graczy punktami, dodatkowymi życiami lub ulepszeniami. Błyskawiczna satysfakcja zapewnia poczucie spełnienia i zachęca do dalszej zabawy. Zrozumienie tej preferencji w zakresie natychmiastowej informacji zwrotnej może mieć kluczowe znaczenie dla skutecznej komunikacji z przedstawicielami tego pokolenia.

Reklama

 

Pokolenie Z (1997-2012)

Dorastając w erze hiperłączności, pokolenie Z angażuje się w różnego rodzaju perspektywy, kultury i doświadczenia online. Na ich zrozumienie dywersyfikacji ma wpływ ich status cyfrowych tubylców. Dorastali z technologią na wyciągnięcie ręki i mają silnego ducha przedsiębiorczości. Wychowani w erze cyfrowej, są doskonałymi wielozadaniowcami znanymi z szybkiego dostosowywania się do nowych platform i technologii cyfrowych.

Biorąc to wszystko pod uwagę, należy rozpatrywać różnorodność nie tylko w zakresie narodowości. Pojęcie to dotyczy również dywersyfikacji myśli, umiejętności i doświadczeń. Należy zdawać sobie sprawę, że tylko niektóre osoby wykonują zadania w ten sam określony sposób, co jest całkowicie w porządku! Powinniśmy z kolei doceniać te wyjątkowe różnice i być tym zafascynowani, a nie sfrustrowani. Nie postrzegaj różnic jako trudnych do zrozumienia; postrzegaj je jako okazje do nauki i rozwoju.

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


SOFTSWISS

SOFTSWISS

Międzynarodowa firma produktowo-technologiczna, będącą jednym ze światowych twórców oprogramowania iGaming, a także pionierem w tworzeniu unikalnych i bezpiecznych rozwiązań do pracy z kryptowalutami w rozrywce online. Na całym świecie SOFTSWISS zatrudnia ponad 2000 pracowników, a specjaliści pracują zdalnie w 26 krajach. Oficjalne przedstawicielstwa (5 biur) firmy są otwarte w Polsce, na Malcie i w Gruzji. W 2024 r. firma otrzymała certyfikat Great Place to Work®. W 2023 roku zespół SOFTSWISS otrzymał 11 różnych nagród iGaming, w tym Crypto Company of the Year, Platform Provider of the Year, Customer Service Support of the Year.


Reklama
Reklama