Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

wydajność zespołu

W tym artykule Anuka Surmanidze, HR Business Partner w SOFTSWISS Managed Services, bada, w jaki sposób różnorodność poznawcza może zwiększyć nasze zrozumienie preferencji zawodowych wśród przedstawicieli pokolenia Z i millenialsów. Oczekuje się, że do 2030 r. grupy te będą stanowić łącznie około 58% dorosłej populacji, ponieważ coraz więcej nastolatków osiągnie dorosłość.

 

Czym jest różnorodność poznawcza?

Różnorodność poznawcza odnosi się do różnic w sposobie myślenia, przetwarzania informacji i podejścia do rozwiązywania problemów. Pojęcie to podkreśla unikalne style poznawcze, jak również perspektywy mentalne, które każdy pracownik wnosi do swojego zespołu. Gdy ludzie podchodzą do problemów z różnych perspektyw, istnieje większe prawdopodobieństwo, że uda im się wypracować bardziej innowacyjne i skuteczne rozwiązania. Współpraca pomiędzy osobami o różnych stylach poznawczych przekłada się na wprowadzanie świeżych pomysłów i koncepcji, co z kolei prowadzi do przełomowych innowacji i zwiększonej produktywności. Różnorodność strategii rozwiązywania problemów oznacza, że zespół z większym prawdopodobieństwem zidentyfikuje skuteczne rozwiązania, a przy tym osiągnie swoje cele szybciej.

 

Whole Brain® Thinking Neda Herrmanna

Reklama

Whole Brain® Thinking Neda Herrmanna to model, który koncentruje się na zrozumieniu i wykorzystaniu różnych preferencji myślenia, a także stylów poznawczych w zespołach. Model Herrmanna opiera się na założeniu, że ludzie mają cztery różne style myślenia, reprezentowane przez różne kwadranty mózgu, a zrozumienie i wykorzystanie tych stylów może prowadzić do lepszego rozwiązywania problemów, komunikacji i ogólnej wydajności.

 

https://lh7-us.googleusercontent.com/AZL4EbNHTFJ5Am6RzCz7oS3WA0e92H7Lr3iOy2KI8KJwWG6g95mzAIUOyggZ7lBANufSsTtobhkwJDGVGcrYq_L3hbhbIzNECzgWWTLYHrt18jv_7ZhT1Z7m7hjJTGfFhejTW9sj0p0AjsD4mJx0zmAhttps://lh7-us.googleusercontent.com/AZL4EbNHTFJ5Am6RzCz7oS3WA0e92H7Lr3iOy2KI8KJwWG6g95mzAIUOyggZ7lBANufSsTtobhkwJDGVGcrYq_L3hbhbIzNECzgWWTLYHrt18jv_7ZhT1Z7m7hjJTGfFhejTW9sj0p0AjsD4mJx0zmA

 

  1. Myślenie analityczne (kwadrant A). Ten styl, związany z lewą półkulą mózgu, charakteryzuje się logicznym, racjonalnym i opartym na faktach myśleniem. Osoby preferujące ten styl są szczegółowe, systematyczne i lubią analizować dane w celu metodycznego rozwiązywania problemów.
  2. Myślenie praktyczne (kwadrant B). Styl ten związany jest z rozsądnym i realistycznym myśleniem. Osoby o myśleniu praktycznym traktują priorytetowo organizowanie zadań, planowanie i zapewnianie skutecznej realizacji. Często są zorientowane na cel i wyniki.
  3. Myślenie relacyjne (kwadrant C). Ten styl kładzie nacisk na inteligencję społeczną i emocjonalną. Osoby preferujące myślenie relacyjne są empatyczne, wrażliwe na uczucia innych i wyróżniają się w budowaniu relacji i pracy zespołowej.
  4. Myślenie innowacyjne (Kwadrant D). Styl ten związany jest z kreatywnością i myśleniem całościowym. Przeważa u osób, które lubią odkrywać nowe pomysły i rozwijają się w dynamicznych, innowacyjnych środowiskach.

Włączenie modelu Whole Brain® Thinking do swojego podejścia w zakresie różnorodności poznawczej pomaga rozpoznać i docenić różne style myślenia w zespołach. Doceniając każdą preferencję poznawczą, można usprawnić rozwiązywanie problemów, a przy tym także wspierać innowacyjność.

Reklama

 

Pokoleniowa różnorodność poznawcza

Termin „różnorodność” ewoluował pod względem znaczenia i wagi na przestrzeni pokoleń. Omawiając sposób, w jaki różne pokolenia postrzegają różnorodność, kluczowe znaczenie ma uznanie zmian perspektyw i ich wpływu na dynamikę społeczną, a także dynamikę miejsca pracy.

„Każdy, kogo w życiu spotkasz, wie coś, czego Ty nie wiesz!” – Bill Nye

Różnorodność pokoleniowa podkreśla różnice w postawach, zachowaniach, wartościach i oczekiwaniach osób z różnych grup wiekowych. Poszczególne pokolenia mogą inaczej podchodzić do życia, pracy i kwestii społecznych ze względu na unikalne doświadczenia czy wydarzenia, które je ukształtowały.

Boomersi (1946-1964)

Reklama

Jeśli chodzi o miejsca pracy, boomersi byli świadkami powstawania zróżnicowanych inicjatyw, które stanowiły odpowiedź na zmieniającą się siłę roboczą. Firmy zaczęły zajmować się brakiem równowagi między płciami i promować wyrównywanie szans, co poszerzyło ich rozumienie różnorodności.

Pokolenie X (1965-1980)

Przedstawiciele pokolenia X oczekiwali większej elastyczności w harmonogramach pracy i uznania indywidualnej równowagi między życiem zawodowym a prywatnym. Ta zmiana doprowadziła do rozszerzenia inicjatyw na rzecz różnorodności, aby uwzględnić zróżnicowaną organizację pracy.

Millenialsi (1981-1996)

Millenialsi wnieśli spory wkład do dyskusji dotyczącej różnorodności, kładąc nacisk na inkluzywność i intersekcjonalność. Opowiadają się za kompleksowym podejściem do różnorodności, które obejmuje rasę, płeć, seksualność i niepełnosprawność, co prowadzi do solidniejszych programów różnorodności i integracji w miejscu pracy.

Reklama

 

https://lh7-us.googleusercontent.com/Vk6wyIW4O4wGjNej_bOB8jZd3A7GJBH0DS4FXvl8z-ChmnnQfZ4JysH-s4Hzld75VRj1JRfVqnsDRxZl0keYUwp57mARlDScG6348PhuUyiWHvNhX-atAipLr_48hamo2MaVJOLQhuGpq5toxLdwP58https://lh7-us.googleusercontent.com/Vk6wyIW4O4wGjNej_bOB8jZd3A7GJBH0DS4FXvl8z-ChmnnQfZ4JysH-s4Hzld75VRj1JRfVqnsDRxZl0keYUwp57mARlDScG6348PhuUyiWHvNhX-atAipLr_48hamo2MaVJOLQhuGpq5toxLdwP58

 

Przykładowo w SOFTSWISS, gdzie siła robocza składa się głównie z millenialsów (średnia wieku managerów wynosi 33 lata, a pracowników 30 lat), wartości te odzwierciedlane są przez korporacyjne wartości i kulturę pracy.

Ponadto milenialsi, którzy spędzili niezliczone godziny grając w gry, takie jak Super Mario, są przyzwyczajeni do otrzymywania natychmiastowej informacji zwrotnej. W grze ukończenie poziomu nagradza graczy punktami, dodatkowymi życiami lub ulepszeniami. Błyskawiczna satysfakcja zapewnia poczucie spełnienia i zachęca do dalszej zabawy. Zrozumienie tej preferencji w zakresie natychmiastowej informacji zwrotnej może mieć kluczowe znaczenie dla skutecznej komunikacji z przedstawicielami tego pokolenia.

Reklama

 

Pokolenie Z (1997-2012)

Dorastając w erze hiperłączności, pokolenie Z angażuje się w różnego rodzaju perspektywy, kultury i doświadczenia online. Na ich zrozumienie dywersyfikacji ma wpływ ich status cyfrowych tubylców. Dorastali z technologią na wyciągnięcie ręki i mają silnego ducha przedsiębiorczości. Wychowani w erze cyfrowej, są doskonałymi wielozadaniowcami znanymi z szybkiego dostosowywania się do nowych platform i technologii cyfrowych.

Biorąc to wszystko pod uwagę, należy rozpatrywać różnorodność nie tylko w zakresie narodowości. Pojęcie to dotyczy również dywersyfikacji myśli, umiejętności i doświadczeń. Należy zdawać sobie sprawę, że tylko niektóre osoby wykonują zadania w ten sam określony sposób, co jest całkowicie w porządku! Powinniśmy z kolei doceniać te wyjątkowe różnice i być tym zafascynowani, a nie sfrustrowani. Nie postrzegaj różnic jako trudnych do zrozumienia; postrzegaj je jako okazje do nauki i rozwoju.

 

Czytaj więcej