Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

CPK wybrała wariant inwestorski dla linii kolejowych do Płocka i Włocławka

|
selectedselectedselected
CPK wybrała wariant inwestorski dla linii kolejowych do Płocka i Włocławka
źródło własne
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Według informacji spółki, wybrany przebieg linii ma ok. 150 km, zakończenie budowy linii może nastąpić po 2035 r. Wybór wariantu, oznaczonego W41 zatwierdził pełnomocnik rządu ds. CPK - zaznaczyła spółka.


Partnerem portalu FXMAG jest Interactive Brokers. Załóż rachunek w IB w kilka minut i ciesz się najniższymi prowizjami na rynku już od pierwszej transakcji.


 

Reklama

 

Docelowy wariant wychodzi z węzła kolejowego CPK na terenie Gminy Teresin, omija od północy Sochaczew, i biegnie przez most na Wiśle do Wyszogrodu. Dalej planowana linia skręca w kierunku zachodnim, biegnie przez gminy Mała Wieś, Bodzanów, Słupno, Radzanowo, Bielsk. W Bodzanowie-Chodkowie ma powstać stacja pasażerska. W tej okolicy planowane jest też odgałęzienie do dworca pasażerskiego w centrum Płocka. Linia ma ominąć od północy kombinat Orlen i pobiec przez tereny gmin Bielsk, Stara Biała, Brudzeń Duży, Dobrzyń Nad Wisłą do węzła niedaleko Nowej Wsi w Gminie Wielgie. Na tym odcinku powstać ma stacja w Brudzeniu Małym.

Następnie główny przebieg linii skręca w stronę Lipna, zaś południowa odnoga poprowadzi przez most na Wiśle do stacji położonej w centrum Włocławka. W Lipnie zaplanowano stację pasażerską i węzeł z linią kolejową nr 27. Odcinek objęty studium kończy się w miejscowości Złotopole w gminie Lipno.

Linia na odcinku CPK-Lipno ma być przystosowana do prędkości 350 km/h, a odgałęzienie do Włocławka - 250 km/h. Spółka CPK zakłada, że obie linie mają być przeznaczone zarówno do ruchu pasażerskiego, jak i towarowego. Linia ma być elementem linii CMK Północ, a także transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T.

Reklama

Jak poinformowała w komunikacie CPK, wybrany wariant charakteryzuje się najmniejszą liczbą nieruchomości zabudowanych niezbędnych do pozyskania w celu realizacji inwestycji. Jako element TEN-T odcinek może zostać zgłoszony do ubiegania się o dofinansowanie ze środków UE - zaznaczyła spółka.

CPK zwróciła też uwagę, że rozpatrywana w ramach STEŚ (studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego) tzw. zachodnia obwodnica Sochaczewa nie została zarekomendowana do włączenia do wariantu inwestorskiego. Powodem były jej wysokie koszty, również społeczne, w stosunku do korzyści jakie miałaby przynieść jej budowa.

Jak przypomniała spółka, linia kolejowa CMK Północ była planowana już w latach 70. XX wieku jako przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Kujaw i Trójmiasta.

Reklama

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.(PAP)

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PAP

PAP

Polska Agencja Prasowa Spółka Akcyjna – publiczna agencja prasowa, jedyna państwowa agencja informacyjna w Polsce. Zgodnie ze statutem do jej zadań należy uzyskiwanie i przekazywanie odbiorcom rzetelnych, obiektywnych i wszechstronnych informacji z kraju i z zagranicy. Agencja jest także zobowiązana do upowszechniania stanowiska Sejmu, Senatu, Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej i Rady Ministrów, a także umożliwia innym naczelnym organom państwa prezentowanie swoich stanowisk w ważnych sprawach państwowych.


Ładowanie komentarzy...

Reklama
Reklama