Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Przewóz osób i towarów koleją

"Zawiadomienia o zamiarze przeprowadzenia zwolnień w spółce PKP Cargo spływają do MRPiPS od 4 lipca br. Dotychczas informacje o planowanych zwolnieniach grupowych w Spółce przesłały następujące urzędy: Urząd Pracy m.st. Warszawy – zamiar zwolnienia 376 osób z centrali firmy w Warszawie, Powiatowy Urząd Pracy w Opolu – zamiar zwolnienia 507 osób przez PKP Cargo Śląski Zakład Spółki z Tarnowskich Gór, PUP w Katowicach – zamiar zwolnienia 786 osób przez Południowy Zakład Spółki, Miejski Urząd Pracy w Lublinie – zamiar zwolnienia 547 osób przez Wschodni Zakład Spółki, PUP we Wrocławiu – zamiar zwolnienia 327 osób z Dolnośląskiego Zakładu spółki i PUP w Poznaniu – zamiar zwolnienia 426 osób z Zachodniego Zakładu Spółki" - przekazał resort.

Ministerstwo wskazało, że podane liczby mogą się zmienić w wyniku korekt dokonanych przez Powiatowe Urzędy Pracy, które pozostają w bieżącym kontakcie z władzami spółki.

"Zapowiedzi zwolnień grupowych napływają do urzędów pracy działających w powiatach o dobrej, a nawet bardzo dobrej sytuacji na rynku pracy – w m. Katowice, m. Wrocław, powiecie wrocławskim, m. st. Warszawa stopa bezrobocia rejestrowanego w końcu maja br. nie przekraczała 2 proc., w m. Opole wyniosła 2,9 proc., w m. Lublin 4,3 proc., w powiecie opolskim 5,5 proc., a w powiecie lubelskim 5,6 proc." - dodano.

Reklama

Resort pracy przypomniał, że w razie rozwiązania stosunku pracy przez pracodawcę zatrudniającego co najmniej 20 pracowników z przyczyn niedotyczących pracowników mają zastosowanie przepisy ustawy z 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników.

Wyjaśniono, że zgodnie z art. 2 tej ustawy pracodawca jest obowiązany skonsultować zamiar przeprowadzenia grupowego zwolnienia z zakładowymi organizacjami związkowymi działającymi u tego pracodawcy. Konsultacja dotyczy w szczególności możliwości uniknięcia lub zmniejszenia rozmiaru grupowego zwolnienia oraz spraw pracowniczych związanych z tym zwolnieniem.

Pracodawca jest zobowiązany powiadomić na piśmie zakładowe organizacje związkowe o przyczynach zwolnień grupowych, liczbie zatrudnionych pracowników i grupach zawodowych, do których oni należą, grupach zawodowych pracowników objętych zamiarem grupowego zwolnienia, okresie, w ciągu którego nastąpi takie zwolnienie, proponowanych kryteriach doboru pracowników do grupowego zwolnienia, kolejności dokonywania zwolnień, propozycjach rozstrzygnięcia spraw pracowniczych związanych z zamierzonym zwolnieniem grupowym. Jeżeli zwolnienia grupowe obejmują świadczenia pieniężne, pracodawca musi dodatkowo przedstawić sposób ustalania ich wysokości.

Reklama

MRPiPS przypomniało, że zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy pracodawca zamierzający zwolnić co najmniej 50 pracowników w okresie trzech miesięcy jest obowiązany uzgodnić z powiatowym urzędem pracy właściwym dla siedziby tego pracodawcy lub właściwym ze względu na miejsce wykonywania pracy zakres i formy pomocy dla zwalnianych pracowników, w tym pracowników niepełnosprawnych, dotyczące w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego oraz szkoleń.

Resort zapewnił, że Powiatowe Urzędy Pracy będą podejmowały i utrzymywały kontakty ze zwalnianymi osobami. Będą przekazywały im informacje o propozycjach zatrudnienia spełniających kryteria odpowiedniej pracy i będą podejmowały inne działania skutkujące jak najkrótszym pozostawaniem tych osób bez pracy.

W środę zarząd PKP Cargo zdecydował o przeprowadzeniu zwolnień grupowych przez zakłady i centralę spółki. Mają one objąć do 30 proc. zatrudnionych, czyli do 4142 osób.

Reklama

Spółka poinformowała, że szacowana wysokość rezerwy związanej z restrukturyzacją zatrudnienia wyniesie ok. 249 mln zł, a przewidywane oszczędności w skali roku dotyczące kosztów osobowych sięgną ok. 423,4 mln zł.

Zwrócono ponadto uwagę, że w razie uzyskania pozytywnej decyzji sądu o otwarciu postępowania sanacyjnego koszty zwolnień grupowych spółka będzie mogła sfinansować z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Gdy na początku lipca zarząd PKP Cargo informował o zamiarze przeprowadzenia zwolnień grupowych, wskazywał, że miałyby one nastąpić do 30 września 2024 r.

Reklama

Pod koniec maja br. zarząd spółki zdecydował o skierowaniu do 30 proc. pracowników na tzw. nieświadczenie pracy. Zaproponował też rozwiązanie zakładowego zbiorowego układu pracy i porozumienia ws. wzajemnych zobowiązań stron układu. W czerwcu zaś podjął uchwałę o jednostronnym rozwiązaniu, z upływem 24-miesięcznego okresu wypowiedzenia, Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy, a 27 czerwca zdecydował o złożeniu wniosku do sądu o otwarcie postępowania sanacyjnego.

Jak wyjaśniał 10 lipca p.o. prezes PKP Cargo Marcin Wojewódka, spółka jest zadłużona, nie reguluje części zobowiązań, nie płaci dużej części faktur i wymaga gruntownych działań restrukturyzacyjnych, ale zachowuje płynność finansową. "Nie ma pomysłu upadłości, likwidacji albo zamknięcia. Celem działań obecnego zarządu jest naprawienie chorej sytuacji, w której znalazła się spółka we wszelkich aspektach: taborowym, finansowym, organizacyjnym" - powiedział Wojewódka.

"Sanacja będzie oznaczała ochronę przed spłatą odsetek od zaległych płatności, spółka będzie mogła się wycofać z niekorzystnych kontraktów i będzie podlegała ochronie przed egzekucją" - dodał. Jak zaznaczył, spółka w sanacji może startować w przetargach i je wygrywać tak długo, jak będzie regulowała składki na ubezpieczenia społeczne i podatki.

Reklama

Wojewódka zaznaczył, że w ramach sanacji będzie przygotowany i wdrożony plan restrukturyzacji PKP Cargo - wstępny plan został skierowany dla sądu, który zdecyduje czy otworzyć postępowanie sanacyjne. Podkreślał, że przy obecnej strukturze kosztów, w której największą pozycją są koszty zatrudnienia, zwolnienia grupowe są koniecznością. Bez redukcji kosztów zatrudnienia nie jesteśmy w stanie uratować spółki, a na szali jest kilkanaście tysięcy miejsc pracy - ocenił wówczas p.o. prezes.

Zarząd PKP Cargo i działające w spółce związki zawodowe zaapelowały do premiera o wypłatę rekompensaty z tytułu kosztów poniesionych przez PKP Cargo w związku z poleceniem przewiezienia 4,5 mln ton węgla dla gospodarstw domowych (sprowadzanego w 2022 r.).

PKP Cargo jest największym kolejowym przewoźnikiem towarowym w Polsce. Jako Grupa oferuje usługi logistyczne, łącząc transport kolejowy, samochodowy i morski. Realizuje przewozy towarowe na terenie Polski oraz Czech, Słowacji, Niemiec, Austrii, Holandii, Węgier, Litwy i Słowenii. PKP Cargo to spółka giełdowa, w której PKP SA ma 33 proc. udziałów. (PAP)

Reklama

Czytaj więcej