Podsumowanie 2023r
- W ub.r. nastąpiła korekta cen surowców produkcyjnych wynikająca ze stabilizacji łańcucha dostaw oraz niższej konsumpcji (stagnacja w branży budowlanej, wysokie zapasy u dystrybutorów), która najbardziej była widoczna w silikonach, wyjątkiem były asfalty, których cena powiązana jest z cenami ropy
- Zarząd zintensyfikował w ub.r. działania sprzedażowe na rynku polskim (większa dostępność) oraz na rynkach zachodnich - Przychody Imperalum wyniosły w ub.r. 75mln PLN (24,8mln PLN skonsolidowane w wynikach do 1 września 2023), a zysk netto wyniósł 5,7mln PLN (1,8mln PLN skonsolidowane w wynikach)
- Pogorszenie MBnS w 4Q23 (-0,7pp r/r), wobec poprawy w 3Q23 (+4pp r/r), związane było z gorszym miksem geograficznym i produktowym sprzedaży
- Sprzedaż na rynek amerykański rozwija się wolniej niż oczekiwano z uwagi na obserwowane tam spowolnienie rynku budownictwa mieszkaniowego
Outlook
- Spółka nie precyzuje celów sprzedażowych na 2024r
- Obecnie otoczenie rynkowe jest mocno konkurencyjne (presja cenowa i produktowa), sytuacja branży jest słaba, kontynuowane są działania optymalizacyjne (produktywność, energochłonność, obniżenie kosztu jednostkowego, zatrudnienie)
- Zarząd liczy na to że uruchomienie dopłat do termomodernizacji finansowych z KPO w krajach UE doprowadzi do odbicia popytu na produktu Spółki
- Na rynku surowców, pomimo niskich cen, widoczne są problemy z dostępnością, występują częste opóźnienia w dostawach
- Pomimo słabych wyników w segmencie poliuretanów u głównych jego producentów (Huntsman, Coversto), Zarząd nie spodziewa się że dojdzie do ograniczenia produkcji w Europie, ponieważ widoczne są sygnały odbicia w pozostałych gałęziach konsumujących te surowce
- Poziom synergii sprzedażowych w Imperalum szacowany jest konserwatywnie na 10-15% rocznych przychodów (poprzez sprzedaż produktów Selena FM – produkty w segmencie waterproof oraz piany/uszczelniacze/kleje)
- Grupa Selena chce zwiększyć nakłady na ekspansję międzynarodową, Zarząd przygląda się zarówno akwizycjom jak i projektom JV w nowych dla siebie segmentach rynku (Europa Zachodnia, obie Ameryki)
- Zarząd podtrzymuje cel dojścia do 33% marży brutto z 30,9% w 2023r, cel ten chce osiągnąć w perspektywie 2-3 lat
- W najbliższym czasie Zarząd przedstawi komunikat dotyczący wypłaty dywidendy z zysku za 2023r
Inwestycje
- Poziom nakładów inwestycyjnych w 2024r będzie zbliżony r/r (ok. 60mln PLN)
- Rozpoczęcie produkcji w zakładzie wełny szklanej budowanym wspólnie z Masterplast nastąpi na początku 2025r, a sprzedaż rozpocznie się w 2Q25
- Wartość inwestycji to 47mln EUR, a wkład Grupy Selana za 50% udziałów w projekcie to 9,6mln EUR (44,6mln PLN)
- Zakład będzie produkował 19 tys. ton wełny szklanej rocznie, Zarząd nie precyzuje potencjału przychodowego/wynikowego zakładu
- W tym roku planowane jest budowa farmy PV o mocy 14 MW w Turowie (Selena Green Investments)
Komentarz: Zarząd podtrzymał cel wzrostu MBnS do poziomu 33% w perspektywie 2-3 lat, w tym celu prowadzone są działania optymalizacyjne zarówno obszarze efektywności produkcji jak i kosztów jednostkowych. Uruchomienie inwestycji ze środków unijnych, szczególnie programów termomodernizacji budynków z KPO, powinno poprawić sytuację w branży, gdzie obecnie odczuwana jest silna presja konkurencyjna. Zarząd zapowiedział zwiększenie nakładów na ekspansję międzynarodową, aktywnie poszukuje zarówno celów akwizycyjnych jak i podmiotów do wspólnych JV na rynkach Europy Zachodniej lub obu Ameryk.
Giełdowy Program Wsparcia Pokrycia Analitycznego 4.0
Nie przegap najciekawszych artykułów! Obserwuj nas w Wiadomościach Google (GOOGLE NEWS)! Obserwuj FXMAG>>