Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Jak Polacy korzystają z narzędzi ułatwiających dostęp do świata cyfrowych usług? Wyniki badania KIR i ZBP.

|
selectedselectedselected
Jak Polacy korzystają z narzędzi ułatwiających dostęp do świata cyfrowych usług? Wyniki badania KIR i ZBP.
źródło własne
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Kontakty z administracją publiczną (43 proc.), usługi użyteczności publicznej (26 proc.) i usługi finansowe
(22 proc.) – to właśnie w tych sytuacjach użytkownicy bankowości internetowej najchętniej korzystają
z potwierdzania tożsamości.
Wyniki najnowszej edycji badania KIR i Związku Banków Polskich* świadczą
o tym, że Polacy doceniają zalety digitalizacji, a w codziennym życiu coraz częściej wybierają cyfrową ścieżkę dostępu do usług zdalnych.

Rozwój usług cyfrowych przekłada się na rosnącą rolę identyfikacji elektronicznej. Dowodzą tego m.in. wyniki badania, przeprowadzonego przez ZBP i KIR w kwietniu 2024 r. Powszechnie wykorzystywaną w Polsce usługą potwierdzania tożsamości online jest mojeID, które umożliwia zdalne uwierzytelnienie klienta z wykorzystaniem bankowości elektronicznej.

Cyfrowe usługi wykorzystywane na co dzień

Użytkownicy bankowości internetowej w Polsce najczęściej wykorzystują elektroniczne potwierdzanie tożsamości w kontaktach online z administracją publiczną (43%), w usługach użyteczności publicznej (26%),
w usługach finansowych (22%) i medycznych (21%), podczas robienia zakupów internetowych (22%), a także przy zakupie polis i dostępie do już posiadanych produktów ubezpieczeniowych (18 proc.). Respondenci wskazali również obszary, w których chcieliby używać potwierdzenia tożsamości z wykorzystaniem serwisu bankowego. Najwięcej osób wskazało na zakupy wymagające weryfikacji tożsamości (44 proc.), zawieranie umów (35 proc.), autoryzację dyspozycji i oświadczeń (33 proc.), a także na logowanie do serwisów (26 proc.).

Reklama

Uwierzytelnianie za pomocą mojeID jest jednym z najbezpieczniejszych rozwiązań dostępnych na rynku. Wpływa to na rosnące zaufanie zarówno wśród usługodawców i dostawców tożsamości, jak i użytkowników. mojeID stało się kluczowym elementem transformacji cyfrowej, wyznaczając standardy w zakresie bezpieczeństwa i wygody zdalnego potwierdzania tożsamości. Dzięki powszechnej dostępności, zmieniło także sposób komunikacji
z administracją publiczną i tryb korzystania z usług świadczonych online.

mojeID wspiera rozwój usług cyfrowych

W ciągu 5 lat od wprowadzenia na rynek, usługa mojeID odnotowała spektakularny wzrost wykorzystania przez użytkowników bankowości elektronicznej. Od początku funkcjonowania mojeID Polacy skorzystali z tej metody uwierzytelniania ponad 350 milionów razy. W 2023 roku średnia dzienna liczba uwierzytelnień wyniosła około 290 tysięcy, a w rekordowym dniu odnotowano aż 1,4 miliona potwierdzeń tożsamości.

Usługi zaufania oraz identyfikacji elektronicznej są fundamentem cyfrowej gospodarki. Coraz więcej aspektów naszego życia przenosimy do sfery online, dlatego kluczowe jest zapewnienie bezpiecznych i wiarygodnych metod potwierdzania tożsamości. Rozwiązania takie jak mojeID nie tylko zwiększają wygodę użytkowników, ale także stymulują rozwój gospodarki. Jesteśmy dumni, że dzięki mojeID możemy być katalizatorem cyfrowej transformacji, dostarczając usługi, które budują zaufanie w świecie online i przyczyniają się do wzrostu gospodarczego – mówi Piotr Wichowski, Dyrektor Linii biznesowej usług identyfikacji i Ognivo w KIR.

E-tożsamość – zdalna i powszechna

Reklama

mojeID jest obecnie dostępne dla około 98 proc. użytkowników bankowości elektronicznej, czyli ponad
22 milionów użytkowników. Usługa jest oferowana przez 11 banków komercyjnych, około 500 banków spółdzielczych oraz SKOK im. F. Stefczyka. Ponad 60 komercyjnych dostawców usług wykorzystuje mojeID
w procesach wymagających zdalnego uwierzytelnienia klienta.

W e-administracji, mojeID umożliwia logowanie do usług świadczonych przez ponad 1600 podmiotów i serwisów sektora publicznego, m.in.: ePUAP, Internetowe Konto Pacjenta, biznes.gov.pl, praca.gov.pl, gdzie można załatwiać sprawy urzędowe online, w tym np. składać wnioski, deklaracje podatkowe, rejestrować pojazdy. mojeID wspiera również procesy związane z zakładaniem i wykorzystywaniem Profilu Zaufanego oraz aktywowaniem aplikacji mObywatel.

* Badanie ośrodka Minds & Roses, kwiecień 2024, N=1000

****

KIR został powołany w 1991 r. w celu elektronizacji i profesjonalizacji rozliczeń międzybankowych w Polsce. Jest kluczową firmą obsługującą infrastrukturę polskiego sektora bankowego. Pełni także funkcję technologicznego integratora rozwiązań wspierających budowę cyfrowej gospodarki. Tworzy rozwiązania z zakresu bezpiecznej wymiany informacji oraz otwartej bankowości, nowoczesne narzędzia z zakresu identyfikacji elektronicznej oraz usług zaufania: zdalne potwierdzanie tożsamości – mojeID oraz kwalifikowany podpis elektroniczny w wersji mobilnej – mSzafir. Wykorzystuje zaawansowane narzędzia kryptograficzne, algorytmy big data i rozwiązania chmurowe. Dostarcza usługę trwałego nośnika i udostępnia możliwość bezpłatnego rozwijania i testowania pomysłów biznesowych w piaskownicy technologicznej – Sandbox Blockchain.

Reklama

Wykorzystując najnowsze technologie firma projektuje i dostarcza rozwiązania, które skutecznie pomagają partnerom biznesowym w uwalnianiu potencjału ich projektów i wdrażaniu innowacji. KIR wspiera digitalizację gospodarki, dbając o jakość, niezawodność i bezpieczeństwo usług cyfrowych. 

Więcej informacji: www.kir.pl

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Oliwia Kowalska

Oliwia Kowalska

Redaktorka portalu FXMAG, specjalizująca się w tematyce inwestycyjnej i rynku forex. Absolwentka ekonomii społecznej oraz marketingu na Uniwersytecie im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie. Pasjonatka ekonomii oraz nowoczesnych metod zarządzania finansami.

Obserwuj autoraTwitterLinkedIn


Tematy

Reklama
Reklama