Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Przetwórstwo spożywcze: wyraźne podwyżki kosztów, spowolnienie gospodarcze, pogorszenie nastrojów konsumentów - perspektywy nie są kolorowe

|
selectedselectedselected
Przetwórstwo spożywcze: wyraźne podwyżki kosztów, spowolnienie gospodarcze, pogorszenie nastrojów konsumentów - perspektywy nie są kolorowe  | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

FIRMY RADZĄ SOBIE Z WYSOKIMI KOSZTAMI?

Drożejące surowce rolne przekładają się na wyraźne podwyżki kosztów w przetwórstwie spożywczym. Z danych PONT wynika, że w 1q22 branża (firmy o zatr. 50 os. i więcej) odnotowała wzrost kosztów ogółem o 24,3% r/r, po wzroście o 24,7% r/r w 4q21. Dotychczas rosnące koszty firmom udawało się skutecznie przerzucać na kolejne ogniwa łańcucha dystrybucji żywności. Sprzyjał temu przede wszystkim odradzający się popyt na żywność pod wpływem wygasania pandemii oraz ograniczenia podażowe na rynkach zagranicznych (m.in. kraje UE), które napędzały wzrosty cen żywności, ale jednocześnie wspierały polski eksport. Przychody branży spożywczej w 1q22 zwiększyły się o 24,9% (bardziej niż koszty), co pozwoliło na wzrost zysków firm o 34,5% r/r.

Przetwórstwo spożywcze: wyraźne podwyżki kosztów, spowolnienie gospodarcze, pogorszenie nastrojów konsumentów - perspektywy nie są kolorowe  - 1Przetwórstwo spożywcze: wyraźne podwyżki kosztów, spowolnienie gospodarcze, pogorszenie nastrojów konsumentów - perspektywy nie są kolorowe  - 1

Największe wzrosty kosztów w 1q22 (+96% r/r) odnotowano w branży produkcji olejów (PKD 10.4). Wzrost cen surowców (rzepaku) były jednak pochodną sytuacji na rynku olejów roślinnych. Wysoki popyt i ceny wspierane wzrostem cen ropy spowodowały wzrost przychodów i poprawę wyników firm. Branża odpowiadała za 20% wzrostu zysków w przetwórstwie spożywczym w 1q21. Kolejną branżą z niewiele niższym wzrostem kosztów (+94% r/r), choć wciąż poniżej wzrostu przychodów była: 10.72 Produkcja sucharów, herbatników i ciastek. Podwyżki wynikały z wysokich cen zbóż i tym samym mąki, spowodowanych ograniczeniami w światowej podaży, w tym wojną na Ukrainie, oraz z wyższych cen innych surowców, m.in. cukru. Niemniej dane dla pozostałych branż, przetwórstwa pierwotnego i wtórnego przetwórstwa zbóż, za wyjątkiem produkcji pieczywa, nie wskazują na zmniejszenie marż. Zaskakująco dobrze radziła dobie branża PKD 10.91 – produkcja gotowych pasz dla zwierząt gospodarskich. Z danych PONT wynika, że branża odnotowała wzrost zysków, mimo ponadprzeciętnego wzrostu kosztów i w warunkach słabego popytu w sektorze produkcji zwierzęcej.

Przetwórstwo spożywcze: wyraźne podwyżki kosztów, spowolnienie gospodarcze, pogorszenie nastrojów konsumentów - perspektywy nie są kolorowe  - 2Przetwórstwo spożywcze: wyraźne podwyżki kosztów, spowolnienie gospodarcze, pogorszenie nastrojów konsumentów - perspektywy nie są kolorowe  - 2

Uwagę zwraca przede wszystkim znacząca poprawa wyników branży przetwórstwa mleka, na którą wpływał przede wszystkim znaczący wzrost cen produktów mleczarskich, nasilony w niektórych przypadkach (masło) efektami wojny. Branża przetwórstwa mleka odpowiadała za blisko 2/3 wzrostu zysków w przetwórstwie spożywczym. Wyraźną poprawę zysków odnotowali przetwórcy mięsa drobiowego (PKD 10.12). Poziom odnotowanych zysków w 1q21 przekroczył ich wartość sprzed pandemii (1q19) i był wyższy niż w całym pandemicznym roku 2020.

Reklama

 

PERSPEKTYWY 2H22

Spowolnienie gospodarcze, pogorszenie nastrojów konsumentów, wynikające z niepewności spowodowanej wojną na Ukrainie oraz wzrostem inflacji, może skutkować ograniczeniem zakupów niektórych produktów żywnościowych. Z drugiej strony wciąż narastać będzie presja kosztów. Przyspieszenie tempa wzrostu cen skupu podstawowych produktów rolnych w 2q22 do ponad 45,7% (średnio w kwietniu i maju) prawdopodobnie znajdzie odzwierciedlenie w ich dynamice. Przenoszenie rosnących kosztów na konsumentów może nie być łatwe, stąd też wyniki firm mogą nie rosnąć tak znacząco jak na przełomie 2021 i 2022. Wysokie zapotrzebowanie na rynkach zagranicznych i wzrosty cen mogą jednak wspierać wzrost przychodów.

 

 

 


***Materiał pochodzi z raportu Agro Nawigator 2/2022 Analizy Sektorowe, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama