Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość

|
selectedselectedselected
Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Z danych GUS wynika, że w pierwszych 8 mies. 2023 polski eksport rolno-spożywczy wzrósł o 11% r/r, wobec wzrostu o 27% r/r w 2022, do którego przyczynił się dynamiczny wzrost cen w rolnictwie. Efekt cenowy widoczny był również w pierwszych miesiącach 2023. Niemniej, spadek cen produktów rolnych zaczyna być coraz bardziej widoczny w wynikach handlu. W samym lipcu i sierpniu wartość sprzedaży zagranicznej zmalała odpowiednio o 0,4% i 1,9% r/r, choć pozostała na wysokim poziomie. Pogłębianie się spadków cen surowców rolnych wskazuje na prawdopodobieństwo utrzymania się ujemnej dynamiki do końca 2023.

 

 

Największy wpływ na wzrost wartości eksportu w okresie stysie’23 miała większa sprzedaż papierosów oraz pszenicy – odpowiednio o 31% i 51% r/r - a także wyrobów piekarniczych (CN 1905, +23% r/r) wśród których wyraźnie na plus (pod względem wartości) wyróżniała się sprzedaż wyrobów wytłaczanych i ekspandowanych.

Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość eksportu - 1Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość eksportu - 1

Reklama

Eksport rolno-spożywczy w masie towaru w obrębie głównych kategorii wykazywał już mniejszą dynamikę. Tylko nieznacznie wzrósł eksport mięsa (+1,9% r/r) przy wzroście sprzedaży wołowiny i drobiu oraz spadku wieprzowiny. Stabilna była natomiast sprzedaż produktów mleczarskich (+0,3% r/r). Kategoriami, które wzrosły najbardziej były zboża i produkty oleiste (nasiona rzepaku) oraz tłuszcze.

Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość eksportu - 2Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość eksportu - 2

 

Wzrost eksportu napędzany był w największym stopniu większą sprzedażą do Niemiec (+14% r/r), niemniej przy wyłączeniu wyrobów tytoniowych dynamika wyniosła tylko 4,6% r/r. Szczególną uwagę zwraca wyraźny, bo aż blisko 25-proc. spadek sprzedaży produktów mleczarskich do tego kraju. Wśród kierunków eksportu z największą dynamiką sprzedaży wyróżniały się Nigeria – wzrost o 161% r/r, spowodowany przede wszystkim zwiększoną sprzedażą pszenicy – oraz Turcja, w przypadku której wzrost napędzała sprzedaż mięsa wołowego (świeżego). Od marca rynek turecki ponownie otworzył się na polską wołowinę. Łącznie te trzy kraje miały 4,5pp. dodatniego wkładu do dynamiki polskiego eksportu rolno-spożywczego w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2023. Warto jednak zauważyć, że wzrost wysyłek wołowiny do Turcji odbywał się kosztem spadku sprzedaży na niektóre rynki UE, np. Austrii. Ujemnie na eksport rolnospożywczy wpływała sprzedaż do Chin (-15% r/r), głównie w zakresie mleka płynnego i żywności (mleka) dla niemowląt. O 31% r/r zmniejszyła się wartość sprzedaży do Japonii.

W lipcu i sierpniu spadki odnotowywano głównie w przypadku eksportu surowców rolnych oraz produktów o niskim stopniu przetworzenia. Wartość sprzedaży zagranicznej gotowych produktów spożywczych wciąż rosła (+8,7% r/r), mimo ujemnej dynamiki w eksporcie pasz. Na lipcowe spadki przełożyła się przede wszystkim niższa wartość sprzedaży mięsa (-7%) i produktów mleczarskich (-20%), ale również wpływy z eksportu zbóż, mimo wysokiego wolumenu, obniżyły się o ok. 20% r/r.

 

Zobacz także: Bezpieczna przystań, ale czy zawsze? Sprawdź, kiedy złoto nie zabezpiecza przed inflacją

Reklama

 

PROGNOZY CEN WYBRANYCH PRODUKTÓW ROLNYCH W 4Q23

Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość eksportu - 3Polski eksport rolno-spożywczy. Spadki cen zmniejszają wartość eksportu - 3

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama