Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Ceny produktów mlecznych powróciły do trendu wzrostowego. Ogromny popyt na mleko z Chin! - czym jest spowodowany?

|
selectedselectedselected
Ceny produktów mlecznych powróciły do trendu wzrostowego. Ogromny popyt na mleko z Chin! -  czym jest spowodowany?  | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Światowy rynek mleka pozostaje we wzrostowej fazie cyklu. Po odnotowanym w czerwcu i lipcu br. przejściowym spadku cen produktów mlecznych związanym z podwyższoną podażą mleka, w ostatnich miesiącach powróciły one do wyraźnego trendu wzrostowego. Najwyższa dynamika wzrostu obserwowana jest w przypadku cen serwatki (+31,2% r/r), odtłuszczonego mleka w proszku (18,8% r/r), masła (15,9% r/r) oraz pełnego mleka w proszku (14,6% r/r). Wzrost cen serów jest wolniejszy i wynosi średnio ok. 8% r/r.

 

Ceny produktów mlecznych powróciły do trendu wzrostowego

W okresie I-VII 2021 r. podaż mleka wśród największych światowych eksporterów produktów mlecznych (UE, Nowa Zelandia, USA, Australia i Argentyna) zwiększyła się o 1,2% r/r. Co więcej, po uwzględnieniu różnicy w liczbie dni ze względu na rok przestępny w 2020 r. szacujemy, że produkcja mleka wśród największych eksporterów okresie I-VII 2021 r. wzrosła o ok. 1,7% r/r. Warto jednak odnotować, że w ostatnich miesiącach doszło do wyraźnego obniżenia dynamiki skupu mleka, głównie za sprawą niższej dynamiki dostaw w USA i UE, do czego w znacznym stopniu przyczyniły się niesprzyjające warunki agrometeorologiczne (UE) i wygaśnięcie efektów niskiej bazy sprzed roku związanych z wybuchem pandemii (USA). Obecnie uwaga rynku koncentrować będzie się na półkuli południowej, w szczególności na Nowej Zelandii, która w październiku osiągnie sezonowy szczyt produkcji mleka. Początek sezonu przyniósł tam dość silny wzrost produkcji, niemniej ostateczna wielkość dostaw mleka uzależniona będzie od warunków pogodowych w najbliższych miesiącach.

Utrzymuje się silny popyt na produkty mleczne ze strony Chin

Reklama

Utrzymuje się silny popyt na produkty mleczne ze strony Azji Południowo-Wschodniej, w szczególności Chin, którym udało się szybko zwalczyć epidemię i zminimalizować jej ekonomiczne skutki. Istotnym źródłem chińskiego popytu na produkty mleczne jest wyraźny wzrost zapotrzebowania na serwatkę wraz z odbudową tamtejszego sektora trzody chlewnej. Czynnikiem ryzyka dla popytu ze strony Chin jest odnotowany tam ostatnio wzrost liczby zakażeń koronawirusem.

Światowy rynek mleka znajduje się we wzrostowej fazie cyklu

Podtrzymujemy naszą ocenę, że światowy rynek mleka wszedł we wzrostową fazę cyklu. Oczekujemy, że kolejne kwartały przyniosą dalsze zwiększenie światowego popytu na produkty mleczne, czemu sprzyjać będzie poprawa sytuacji ekonomicznej gospodarstw domowych oraz stopniowe ożywienie aktywności w kanale HoReCa wraz z zakładanym przez nas wygasaniem pandemii. W warunkach utrzymującej się relatywnie niskiej podaży mleka będzie oddziaływało to w kierunku wzrostu cen produktów mlecznych i cen skupu mleka.

To nie koniec wzrostu cen skupu mleka

Uwzględniając sytuację popytowo-podażową na światowym rynku mleka, prognozujemy, że na koniec 2021 r. cena skupu mleka w Polsce wyniesie ok. 160 zł/hl, a na koniec 2022 r. ok. 150 zł/hl. Lokalnie czynnikiem sprzyjającym wzrostowi cen skupu będzie również zaostrzająca się rywalizacja o surowiec pomiędzy mleczarniami. Głównymi czynnikami ryzyka dla naszego scenariusza są tempo wygasania pandemii i kształtowanie się warunków agrometeorologicznych wśród kluczowych eksporterów produktów mlecznych.

Ceny produktów mlecznych powróciły do trendu wzrostowego. Ogromny popyt na mleko z Chin! -  czym jest spowodowany?  - 1Ceny produktów mlecznych powróciły do trendu wzrostowego. Ogromny popyt na mleko z Chin! -  czym jest spowodowany?  - 1

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Credit Agricole - informacje ekonomiczne

Credit Agricole - informacje ekonomiczne

Grupa Crédit Agricole – francuska sieć banków spółdzielczych, która w 1990 r. przekształciła się w międzynarodową grupę bankową. Crédit Agricole był początkowo spółdzielczą kasą rolników i z tego powodu jest często nazywany Zielonym Bankiem.


Tematy

analiza rynku mleka rynek mleka rynek mleka i produktów mleczarskich rynek mleka w polsce rynek mleka w polsce charakterystyka rynek mleka i produktów mlecznych rynek mleka gus rynek mleka stan i perspektywy rynek mleka 2019 rynek mleka na świecie rynek mleka modyfikowanego w polsce rynek mleka polska swiatowy rynek mleka wytwarzanie produktów mlecznych spożycie produktów mlecznych w polsce nietolerancja produktów mlecznych dieta bez produktów mlecznych grupa produktów mlecznych marki produktów mlecznych mleko produkty mleczne ceny produktów mlecznych mleko i produkty mleczne produkt mleczny dlaczego nie powinno się pić mleka produkty mleczne krzyżówka produkty z mleka krowiego produkty mleczne bez kazeiny produkty mleczne przykłady produkty mleczne rysunek dlaczego nie powinniśmy pić mleka czy produkty mleczne są zdrowe produkty mleczne obrazki rynek mleka 2020 ceny mleka prognozy rynek mleka w polsce 2019 rynek mleka w proszku co na rynku mleka rynek mleka charakterystyka aktualne ceny mleka rynek mleka 2015 rynek mleka perspektywy rynek mleka prognozy sytuacja na rynku mleka agencja rynku rolnego dopłaty do mleka agencja rynku rolnego szklanka mleka cena mleka na rynku innowacje na rynku mleka uwolnienie rynku mleka podmioty na rynku mleka segmentacja rynku mleka udziały w rynku mleka kryzys na rynku mleka 2016 agencja rynku rolnego dopłaty do mleka wnioski preferencje i zachowania studentów na rynku mleka i produktów mlecznych charakterystyka rynku mleka ustawa o organizacji rynku mleka agencja rynku rolnego program szklanka mleka regulacje rynku mleka stopień zatomizowania rynku mleka ceny interwencyjne na rynku mleka agencja rynku rolnego pomoc dla producentów mleka prognozy rynku mleka sytuacja na rynku mleka 2018
Reklama
Reklama