Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Polityka mieszkaniowa państwa będzie nastawiona na stymulowanie rynku najmu bardziej niż promowanie własności?

|
selectedselectedselected

w 2030 roku: Polityka mieszkaniowa państwa jest nastawiona na stymulowanie rynku najmu bardziej niż promowanie własności.

Polityka mieszkaniowa państwa będzie nastawiona na stymulowanie rynku najmu bardziej niż promowanie własności?
depositphotos.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

49% NIE

Dotychczasowe doświadczenia sprawiają, że trudno w to uwierzyć. Od początku III RP co kilka lat w różnych formach wracają deklaracje wspierania najmu i równoważenia rozwoju mieszkalnictwa, nie inaczej jest w obecnym Narodowym Programie Mieszkaniowym. Nie owocuje to jednak trwałymi rozwiązaniami, a wprowadzane instrumenty są z czasem porzucane. Zazwyczaj tego typu programy zaczynają się od dobrej idei, która szybko wyparowuje wraz z pojawianiem się trudności finansowych. Trudno jest budować tanio,szczególnie gdy nie ma się w tym doświadczenia. A tanio musi być z założenia, ponieważ politycy nie traktują mieszkalnictwa jako infrastruktury niezbędnej do rozwoju społeczeństwa, do której warto dokładać. W perspektywie 2030 r. w polskiej polityce nadal dominować będzie pokolenie wychowane w niechęci do najmu i o niskiej świadomości znaczenia zrównoważonego rozwoju mieszkalnictwa.

 

33% TAK

Ceny nieruchomości wytworzą w społeczeństwie presję szukania stabilnych i dostępnych cenowo alternatyw. Programy popytowe już teraz zaczęły spotykać się z chłodnym odbiorem, coraz więcej osób dostrzega, że preferencyjne warunki kredytowe służą głównie napędzaniu cen i dalszemu bogaceniu się bogatych, a nie zwiększeniu szans przeciętnych Kowalskich na własne mieszkanie. Wraz z rozwojem rynku może być podnoszony jeszcze jeden, ignorowany dzisiaj czynnik: najem może być dobry dla budżetu państwa. Nie tylko przynosi bezpośrednie i stabilne podatki, ale również zwiększa popyt na zakup elementów wyposażenia czy materiałów remontowych, których mieszkania najmowane potrzebują częściej niż zamieszkiwane przez właścicieli. Oznacza to większe wpływy z podatku VAT.

 

Zobacz także: To koniec mikrokawalerek? Od kwietnia wchodzą ważne przepisy

Reklama

 

Rozdzielmy politykę mieszkaniową deklarowaną od polityki mieszkaniowej realizowanej. Deklarowana od dawna mówi, że trzeba zrównoważyć sektor czynszowy z sektorem własnościowym. Już w Nowym Ładzie Mieszkaniowym, czyli programie z 1992 r., podkreślano, że należy rozwinąćsektor najmu. Natomiast w rzeczywistości od początku III RP polityka mieszkaniowa opiera się na programach, które łączy pośpiech. Szybko pojawiają się głosy niezadowolenia i rządzący rezygnują z kolejnych mechanizmów, zanim one na dobre zaczną działać. Jak bumerang wraca za to presja, by wspomagać dochodzenie do własności. Dlaczego? Po pierwsze beneficjentami programów popytowych czujemy się wszyscy, a beneficjentami nowego TBS-u już nie. Po drugie nie mamy w ogóle kultury najmu, nawet w czasach PRL-u ludzie de facto musieli brać we własne ręce zaspokojenie potrzeb mieszkaniowych (budownictwo jednorodzinne na wsi i w małych miastach, spółdzielcze mieszkania własnościowe). Po trzecie, mamy za niski kapitał społeczny i za niskie zaufanie do siebie, by korzystać z trzeciej drogi i wchodzić w rozwiązania takie jak kooperatywy czy co-housing. - dr Alina Muzioł-Węcławowicz ekspertka i autorka kilkudziesięciu publikacji z dziedziny gospodarki i polityki mieszkaniowej

 

Zobacz więcej: Najem 2030. Kierunki rozwoju najmu mieszkań w Polsce

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


ThinkCo null

ThinkCo

ThinkCo jest niezależną instytucją doradczą specjalizującą się w zmianach zachodzących na rynku nieruchomości. Stanowimy zewnętrzny dział badawczo-rozwojowy świadcząc usługi dla deweloperów, funduszy, instytucji i samorządów. Pomagamy usprawniać istniejące i wdrażać nowe rozwiązania biznesowe przez tworzenie kompleksowych strategii, standardów i wytycznych oraz dobór odpowiednich metod komunikacji. Łączymy wiedzę architektów i badaczy z doświadczeniem świata biznesu w celu tworzenia lepszych procesów, produktów i miejsc.


Reklama
Reklama