Na koniec 3q22 zasoby nowoczesnych pow. handlowych wyniosły 12,55 mln m2.
Na koniec 3q22 zasoby nowoczesnej powierzchni handlowej (obiekty o powierzchni najmu ponad 5 tys. m2 ) wyniosły 12,55 mln m2 , z tego 1,73 mln m2 w Warszawie.
Licząc 4q skum zasoby w kraju na koniec 3q22 przy podaży na poziomie około 332 tys. m2 wzrosły o 275 tys. m2 . Ponownie odnotowano wyłączenia z zasobów netto (o blisko 57 tys. m2 ). Tempo tego procesu było jednak zdecydowanie wolniejsze niż w 2020, kiedy wyłączenia osiągnęły blisko 260 tys. m2 , oraz w 2021 kiedy wyłączenia zasobów wyniosły 102 tys. m2 .
W 2022 wzrost zasobów nie był ograniczony wyłącznie do miast najmniejszych. Nadal przyrost największy w miastach najmniejszych
W 2022 ponownie wzrost zasobów był najwyraźniejszy w miastach najmniejszych, lecz również w miastach średnich i największych zarejestrowano niewielki wzrost zasobów wynoszący r/r na koniec 3q22 56 tys. m2 . Nie wszystkie rodzaje zasobów w miastach dużych i średnich rosły. Nadal odnotowuje się powolny spadek zasobów powierzchni centrów handlowych. Od 2020 najszybszy wzrost zasobów ma miejsce w miastach najmniejszych, za 4q21- 3q22 przyrost ten wyniósł 219 tys. m2 .
Roczne wyłączanie z użytkowania centrów handlowych zmalało z około 2,5% w 2020 do 1% w 2021 i 2022.
Nadal obserwujemy trend powolnej erozji centrów handlowych, ich poziom osiągnął maksimum w 3q19 (10,6 mln m2 ). W trakcie 4q21-3q22 powierzchnia CH zmalała o 73 tys. m2 , do obecnego poziomu 10,28 mln m2 . Jednak w tym czasie zamknięto lub z innych powodów wyłączono z bazy danych zasoby na poziomie ponad 106 tys. m2 (w 2020 wyłączono blisko 260 tys. m2 zasobów CH).
Nowoczesna powierzchnia handlowa na wiodących 15 rynkach od 2020 zasadniczo już nie rośnie
Obserwuje się nie tylko trend redukcji powierzchni centrów handlowych, lecz również od 2q20 globalna powierzchnia handlowa na 15 najważniejszych rynkach przestała rosnąć. Na koniec 2q20 powierzchnia osiągnęła dotychczasowy szczyt 8,1 mln m2 . Na koniec 1q22 powierzchnia została zredukowana do 7,93 mln m2 . W ostatnich dwóch kwartałach nastąpiło niewielkie odbicie do obecnej powierzchni 8,0 mln m2 .
Stosunkowo równomierna dystrybucja zasobów na terenie kraju
Nowoczesne zasoby handlowe pod koniec 3q22 wynosiły około 503 m2 na 1000 mieszkańców terenów zurbanizowanych oraz około 327 m2 na 1000 mieszkańców kraju ogółem. Dystrybucja zasobów jest stosunkowo równomierna. W mniejszych miastach faktyczny poziom zasobów jest wyższy z racji nieuwzględnienia w statystykach obiektów o powierzchni poniżej 5 tys. m2 , które występują tam najczęściej. Należy jednak pamiętać, że występuje wysokie zróżnicowanie pomiędzy typami obiektów handlowych w poszczególnych typach miejscowości. Obecnie dominującym rodzajem obiektu handlowego, jaki powstaje, jest wariacja niewielkiego parku handlowego, ich występowanie koncentruje się na rynkach najmniejszych.
Największe nasycenie w Trójmieście, Poznaniu oraz Wrocławiu
Pod koniec 3q22 największe nasycenie powierzchniami handlowymi występowało w Trójmieście, Poznaniu oraz we Wrocławiu z wynikami około 700 m2 na 1000 mieszkańców. W aglomeracji warszawskiej (652 m2 na 1000 mieszkańców) nasycenie było nieznacznie wyższe od średniej dla największych aglomeracji.
Parki handlowe pozostają głównym rozwijającym się formatem handlowym
Mimo, że wiodącym formatem nowoczesnego handlu pozostanie centrum handlowe przewidujemy, że wraz z budową kolejnych obiektów w konwencji retail parków w małych ośrodkach ta forma handlu będzie zyskiwała na znaczeniu przez kolejne kilka lat. Nasycenie tego typu obiektami jednak jest już dosyć bliskie, a zainteresowanie ich dalszym rozwojem zdecydowanie spadło w trakcie ostatnich 18 miesięcy.
***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: "Nieruchomości Handlowe. Analizy Nieruchomości", którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:
Komentarze
Sortuj według: Najistotniejsze
Nie ma jeszcze komentarzy. Skomentuj jako pierwszy i rozpocznij dyskusję