Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

EKO mieszkania. Ekologiczne budownictwo jest atrakcyjne dla 88% badanych

|
selectedselectedselected
EKO mieszkania. Ekologiczne budownictwo jest atrakcyjne dla 88% badanych | FXMAG INWESTOR
Materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Świadomość ekologiczna staje się coraz bardziej powszechna, a klienci rynku mieszkaniowego częściej niż kiedyś oczekują rozwiązań proekologicznych. Badani Polacy jako największe wyzwanie dla swojego kraju wymieniali ochronę środowiska, z naciskiem na przeciwdziałanie zanieczyszczeniu powietrza.

Jednocześnie 69% badanych twierdzi, że stan środowiska w największym stopniu zależy od każdego z nas. Taka postawa będzie wpływać na podejmowane decyzje zakupowe, w tym na te związane z nieruchomościami.

 

Ekologia a mieszkania

Proekologiczne rozwiązania w budownictwie mieszkaniowym od lat są powszechnym standardem w większości krajów zachodnioeuropejskich, a przodują w nich Skandynawowie. Na polskim rynku rozwiązania proekologiczne stosowano dotychczas głównie w nieruchomościach komercyjnych, gdzie standardem są certyfikaty, myślenie o cyklu życia budynku i oszczędnościach energii. Ponieważ na rynku mieszkaniowym odbiorcą jest prywatny konsument, który często nie chce dopłacać za zielone rozwiązania, zmiany te zachodzą tutaj dużo wolniej.

Reklama

Ekologiczność przykuwa jednak uwagę Polaków. Nowe trendy ekologicznego budownictwa są atrakcyjne dla 88% badanych, a 78% zwraca na nie uwagę przy wyborze swojego mieszkania. O rosnącej świadomości ekologicznej świadczy m.in to, że 73% Polaków wie bądź kojarzy pojęcie energooszczędności mieszkania.

O wykorzystaniu materiałów wtórnych w budowie słyszało natomiast 58,4% respondentów. Z jednej strony konsumenci zwracają uwagę na panele fotowoltaiczne, które stały się symbolem zielonego budownictwa. Z drugiej na aspekt ekologicznych materiałów, które potrafią znacząco ograniczyć ślad węglowy budynku, patrzy jedynie 37,6% ankietowanych, a 40,1% go ignoruje.

 

 Pobierz raport

 

Cechy ekologicznego mieszkania

Jakie cechy dotyczące ekologicznego mieszkania są ważne dla Polaków?

Reklama

W pierwszej kolejności zwracamy uwagę na niższe koszty ogrzewania (93%), dobrą jakość powietrza (92%), obecność zieleni w okolicy domu (91%), niższe zużycie wody (89%) oraz użycie nietoksycznych materiałów wykończeniowych (88%).

Warto zwrócić uwagę na różnice w odpowiedziach między poszczególnymi grupami. Kwestie ekologii ważniejsze są dla kobiet niż dla mężczyzn. To kobiety są bardziej zainteresowane ochroną środowiska i poprawianiem jakości swojego życia – we wszystkich pytaniach odsetek kobiet, które traktują aspekty ekologiczne jako ważne, był wyższy o 3 do 13 pp. w stosunku do odpowiedzi badanych mężczyzn.

A co nas powstrzymuje przed wdrożeniem ekologicznych rozwiązań?

Zdecydowanie najczęstszą barierą dla wprowadzenia rozwiązań ekologicznych jest brak finansowania. Taką opcję zaznaczyło 69% badanych i wynik ten przewyższa kolejną przyczynę o 40 punktów procentowych.

 

Finansowe aspekty bycia eko

Większa ekologiczność budynków mieszkaniowych generuje dodatkowe koszty budowlane, co w efekcie przekłada się na wyższy koszt metra kwadratowego dla nabywcy mieszkania. Za wykorzystanie ekologicznych materiałów w budowie mieszkania więcej byłoby skłonne zapłacić 34,5% ankietowanych, podczas gdy 33,2% nie chciałaby tego robić. Z kolei za ekologiczne rozwiązania dodatkowo skłonne zapłacić jest 56% respondentów.

Reklama

Tak duża różnica w odpowiedziach może wynikać z tego, że konkretne ekologiczne rozwiązania są co prawda kosztem, ale też potencjalną przyszłą oszczędnością dla mieszkańców (np. w postaci niższych rachunków za energię), podczas gdy wykorzystanie ekologicznych materiałów w procesie budowlanym wiąże się głównie ze śladem węglowym budynku, więc nie przynosi doświadczanych empirycznie oszczędności. Ponadto, do ponoszenia kosztów ekorozwiązań są najbardziej skłonni mieszkańcy największych miast, takich jak Warszawa, Wrocław lub Kraków.

 

Pobierz pełną wersję raportu

 

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


ThinkCo null

ThinkCo

ThinkCo jest niezależną instytucją doradczą specjalizującą się w zmianach zachodzących na rynku nieruchomości. Stanowimy zewnętrzny dział badawczo-rozwojowy świadcząc usługi dla deweloperów, funduszy, instytucji i samorządów. Pomagamy usprawniać istniejące i wdrażać nowe rozwiązania biznesowe przez tworzenie kompleksowych strategii, standardów i wytycznych oraz dobór odpowiednich metod komunikacji. Łączymy wiedzę architektów i badaczy z doświadczeniem świata biznesu w celu tworzenia lepszych procesów, produktów i miejsc.


Reklama
Reklama