Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną

|
selectedselectedselected
Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W 2022 absorpcja na 8 największych rynkach[1] była dodatnia wynosząc 124 tys. m2 (w tym na 2h22 absorpcję estymujemy na 96 tys. m2 ). Już w 2h21 absorpcja była dodatnia wynosząc 19 tys. m2 kończąc okres ujemnej absorpcji, który trwał od 2h19, czyli jeszcze sprzed wybuchu epidemii. Szczyt ujemnej absorpcji wystąpił w 2h20 na poziomie 146 tys. m2 , miało to miejsce przy bardzo silnej redukcji zasobów o 137 tys. m2 . Mimo epidemii absorpcja cały czas pozostała blisko powiązana z przyrostem nowych powierzchni netto.

 

 

 

Reklama

 

Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 1Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 1

 

Powyższe zjawisko potwierdzają dane za cały okres pandemii (od końca 2019 do połowy 2022). Dla tego okresu dostępne są dane również dla 7 średnich rynków. Na 8 największych rynkach skumulowana absorpcja wyniosła negatywne 169 tys. m2 przy spadku zasobów na poziomie 142 tys. m2 . Na 7 średnich rynkach skumulowana absorpcja w tym czasie wyniosła ujemne 7,3 tys. m2 przy spadku zasobów na poziomie 11,5 tys. m2.

Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 2Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 2

Reklama

Mimo dwóch lockdownów dotykających centra handlowe można uznać, że wpływ epidemii covid-19 na poziom pustostanów powierzchni handlowych na 15 głównych rynkach pozostał bardzo niewielki.

Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 3Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 3

Na koniec 2019 średni współczynnik pustostanów wynosił 3,99%, zaś na koniec 2022 współczynnik wzrósł jedynie o 34 pb do 4,33%. W trakcie 2022 pustostany na wiodących rynkach spadły o 36 pb.

Na wiodących rynkach odnotowano maksymalny współczynnik pustostanów na koniec 1h21 wynoszący 5,30%. Obecnie współczynnik wynosi 4,60%.

Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 4Dodatnia absorpcja, centra handlowe w Polsce nie dają za wygraną - 4

Reklama

Patrząc długoterminowo współczynniki pustostanów powoli rosną już od około 2010 i wynikają ze strukturalnych przeobrażeń branży handlowej. Wzrosty te są umiarkowane, a pustostany na prawie wszystkich rynkach pozostają niskie.

Sytuacja na szerokim rynku europejskim, jak i amerykańskim również wskazuje, że przy obecnej niskiej nowej podaży współczynniki pustostanów powracają do poziomów sprzed covid (6,6% w UE oraz 5,6% w USA).

Czynnikiem hamującym przyszłe wzrosty pustostanów jest trwałe ograniczenie podaży oraz kontynuacja wyłączania z użytku obiektów marginalnych.

Ostatnie dane wskazujące na zarówno wyższe obroty, jak i wyższą odwiedzalność centrów handlowych w grudniu 2022 w porównaniu z grudniem 2019 pozwalają mieć nadzieję, że transformacja handlu detalicznego w Polsce będzie miała łagodniejszy przebieg niż na rozwiniętych rynkach zachodnich

 

Zobacz także: Prognozy dla WIG20, S&P500 i DAX od najlepszych polskich analityków TYLKO NA FXMAG!

Reklama

 

 

***Materiał pochodzi z raportu PKOBP: Rynek nieruchomości handlowych – Analizy Nieruchomości, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk:

Pobierz raport

 

Reklama

 

  1. Na koniec 1h2022 monitoring pustostanów oraz absorpcji został wykonany ponownie dla 15 rynków lecz ze względu na brak danych porównawczych za poprzedni okres monitoringu czyli za 1h2021, co ponownie uniemożliwia podsumowania półrocznej oraz rocznej absorpcji dla siedmiu średnich rynków. Absorpcja dla 2h2022 dla ośmiu głównych rynków jest jedynie estymacją ze względu na brak przeprowadzenia monitoringu na koniec 2022.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama