Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Zwolnienia w branży producentów gier przybierają na sile! Microsoft pozbywa się blisko 2 000 ludzi

|
selectedselectedselected
Zwolnienia w branży producentów gier przybierają na sile | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Za nami 3 tygodnie 2024 rok, a pracę w branży gier straciło już około 3 800 osób, a jeśli doliczymy do tego decyzję Microsoftu z wczoraj, to około 5 700. W całym 2023 roku cięcia sięgnęły około 10 500 etatów, idąc w górę o 23% w stosunku do 2022.

 

  • Microsoft zwolni około 1 900 pracowników Activision Blizzard i Xbox.
  • Poznaj dane o zwolnieniach w branży gier.
  • Czemu rok 2024 może być rekordowy jeśli chodzi o zwolnienia w branży gamedev?
  • Czemu spółki gamingowe tną etaty?
  • Które polskie spółki gamedev obcinają zatrudnienie?

 

W ciągu ostatnich kilku lat zwolnienia w branży gier wideo stały się chlebem powszednim. W 2023 roku byliśmy świadkami zwolnień na masową wręcz skalę. Pracę straciło co najmniej 6 000 osób, a wedle szacunków portalu Game Industry Layoffs aż około 10,5 tys. osób.

Za nami ledwie 3 tygodnie 2024 roku i wygląda na to, że wynik z 2023 roku może zostać pobity! Wedle serwisu Kotaku, w pierwszych 3 tygodniach tego miesiąca firmy gamingowe zapowiedziały redukcję około 3 800 etatów! Jeśli to tempo zostałoby utrzymane, to branża może zwolnić w 2024 roku około 48 000 osób!

Reklama

Wczoraj świat gamingu zszokował Microsoft. Zapowiedział, że zwolni 1 900 pracowników Activision Blizzard i Xbox!

 

Gamedev nie zwalnia ze zwolnieniami

Rok 2024 źle się zaczyna dla osób pracujących w branży gamedev. I mowa tu zarówno o polskich, jak i zagranicznych spółkach. Oczywiście, w Polsce było ostatnio głośno o redukcji etatów w CI Games o około 30. A w ostatnich godzinach nadeszła wiadomość o zwolnieniach w Riot Games, spółce należącej do giganta Tencent.

Pracę w Riot Games ma stracić aż około 530 osób. Spółka zetnie zatrudnienie o około 11%. W tym roku  jak na razie tylko spółka Unity zdecydowała się na zwolnienie większej liczby pracowników – chodzi o około 1 800 osób.

Dyrektor generalny Riot Games Dylan Jadeja powiedział pracownikom, że "nasze koszty wzrosły do punktu, w którym są nie do utrzymania". Firma zapowiedziała, że skupi się na swoim portfolio gier online, w którym są takie tytuły, jak League of Legends, Valorant, Teamfight Tactics i Wild Rift.

O zwolnieniu około 1 900 osób ze swojej "nogi" gamingowej liczącej około 22 000 osób poinformował Microsoft. Cięcia będą miały miejsce w firmach Activision Blizzard i Xbox. Zwolnienia dotkną 8% ekipy Microsoft Gaming. Microsoft zapewnił, że decyzja była bolesna, i że będzie wciąż inwestował pieniądze w projekty, które dobrze rokują.

Reklama

 

Producenci gier tną nawet jedna trzecią etatów

W 2024 roku zwolnienia ogłosiły już takie firmy, jak wspomniane już Unity (25% załogi), ale również Twitch (500 osób, czyli 35% załogi), PlayTika (350 osób) czy Nesting Games (68 etatów). Wedle serwisu Kotaku, w pierwszych 3 tygodniach tego miesiąca firmy gamingowe zapowiedziały redukcję około 3 800 etatów!

Przypomnijmy, że w 2023 roku zwolnienia ogłosiły takie firmy, jak Amazon i ByteDance – właśnie w działach produkujących gry. Zwalniały również Epic Games, Ubisoft i Niantic. Według serwisu Game Industry Layoffs, w 2022 roku pracę w branży gier straciło około 8,5 tys. osób, a w 2023 około 10,5 tys. osób, co daje wzrost liczby cięć etatów o 23%.

W Polsce najgłośniej było w tym niemiłym kontekście o CD Projekt. Producent Wiedźmina zapowiedział, że planuje zwolnić około 100 pracowników, czyli 9% całego zespołu. Restrukturyzacja ma potrwać do I kwartału 2024.

W pandemii w latach 2020-21 branża producentów gier masowo zatrudniała. Na przykład Riot Games przyznało, że w ciągu ostatnich kilku lat zwiększyło zatrudnienie ponad dwukrotnie. Jednak w ostatnich kwartałach sprzedaż gier spowolniła, głównie w obliczu wysokiej inflacji.

 

Reklama

Zwolnienia w branży gamedev w 2023 roku (po lewej – firmy, po prawej – segmenty)

 zwolnienia w branzy producentow gier przybieraja na sile grafika numer 1zwolnienia w branzy producentow gier przybieraja na sile grafika numer 1

Źródło: Game Industry Layoffs

 

Zobacz również: Notowania CD Projekt w górę, zarząd zakłada grube miliardy zysku

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Piotr Rosik

Piotr Rosik

Zastępca redaktora naczelnego portalu FXMAG. Publicysta m.in. portalu Obserwator Finansowy. Wcześniej był m.in. wicenaczelnym portalu Strefa Inwestorów (2017-2022), redaktorem naczelnym dwutygodnika „Pieniądze&Inwestycje” (2014-16), dziennikarzem w "Gazecie Giełdy Parkiet" oraz "Rzeczpospolitej" i "Dzienniku Gazecie Prawnej".

Obserwuj autoraTwitter


Reklama
Reklama