Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu są takie same dla wszystkich

|
selectedselectedselected
Zasady bezpiecznego korzystania z Internetu są takie same dla wszystkich | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Osoby starsze korzystające z Internetu, bankowości elektronicznej, e-urzędów i zakupów online dosyć stereotypowo kojarzą się jako potencjalnie bardziej narażone na niebezpieczeństwo utraty swoich wrażliwych danych i wynikające z tego kłopoty finansowe. Jak wynika z badania przeprowadzonego dla BIK, konsumenci z grupy wiekowej 65 plus wcale tacy bezradni w cyfrowym świecie nie są, a przynajmniej tacy się nie czują.

Gwałtowna, wywołana m.in. globalną pandemią cyfryzacja sprawiła, że Polacy masowo zaczęli korzystać usług online. Wzrosło zainteresowanie e-administracją, telemedycyną czy zakupami w sieci, a dostęp do nich online stał się integralną częścią życia dla wielu osób, które dotychczas z internetu korzystały sporadycznie lub wykorzystywały tylko media społecznościowe czy dostęp do poczty elektronicznej. Niestety, wraz z rozwojem informacyjnym społeczeństwa, coraz powszechniejsze stały się zagrożenia związane z bezpieczeństwem, a cyberprzestępcy nauczyli się już wykorzystywać naiwność użytkowników w tym grupy szczególnie narażone takie jak seniorzy czy dzieci. W związku z tym T-Mobile wraz z BIK podjęli się wspólnej kampanii edukacyjnej, skierowanej do różnych grup wiekowych, które mogą być najbardziej narażone na tego typu zagrożenia.

Badanie zrealizowane we wrześniu br. dla Biura Informacji Kredytowej przez Quality Watch* pokazuje m.in. nastawienie starszych konsumentów do zagadnień bezpieczeństwa danych osobowych w sieci.

Choć w sumie aż 92% ankietowanych seniorów uważa, że niekontrolowany wyciek ich danych osobowych może oznaczać zagrożenie dla ich finansów, tylko niespełna jedna piąta przedstawicieli tej grupy podejmuje zdecydowane działania, aby chronić swoje dane.

Reklama

Co więcej, to właśnie osoby 65 plus najczęściej mówią, że mogą sami uchronić się przed wyłudzeniami kredytów lub abonamentów na swoje dane – twierdząco odpowiedziało 71%, a przeciwnego zdania było zaledwie 16% z nich.

Pytanie, czy deklarowana w badaniu wiedza teoretyczna przekłada się na rzeczywisty wzrost bezpieczeństwa osób starszych podczas korzystania z urządzeń mobilnych, komputera czy w internecie.

- Ochrona i edukacja seniorów w zakresie cyberzagrożeń jest szczególnie istotna. Cyberprzestępcy wykorzystują często brak znajomości technologii czy zwyczajną życiową dobroć starszych osób, narażając ich na utratę często oszczędności życia. Nasi seniorzy to grupa społeczna, która wymaga szczególnej uwagi tak w zakresie pomocy, edukacji, jak i dostosowania technologii do ich potrzeb i przyzwyczajeń – mówi Andrzej Karpiński, Szef Bezpieczeństwa Biura Informacji Kredytowej.

Badania pokazują, że to w najstarszej grupie wiekowej ankietowani najczęściej nie potrafili wskazać adresu strony internetowej nie budzącej zaufania. Właściwie zidentyfikowało ją jedynie 11% badanych i był to najniższy wskaźnik spośród wszystkich kategorii wiekowych, wyraźnie niższy od średniej dla ogółu ankietowanych wynoszącej 20 proc.

Jak się nie dać złowić?

Współczesny cyfrowy świat zbiera i wykorzystuje dane personalne użytkowników na niespotykaną wcześniej skalę. Z punktu widzenia naszego bezpieczeństwa im mniej danych będziemy w Internecie udostępniać, tym lepiej. Szczególnej ostrożności wymagają wszelkie formularze, w których podajemy nasze dane osobowe, numer pesel albo telefonu czy adres. Tak, często jest to jedyny lub najwygodniejszy sposób załatwiania wielu urzędowych czy bankowych spraw, ale warto na spokojnie zadać sobie pytanie, czy w tym konkretnym przypadku podawanie tzw. wrażliwych danych jest faktycznie niezbędne.

Reklama

Co więcej, warto uwrażliwić się na stosunkowo nowe metody przestępców, którzy oprócz internetu „łowią” także za pomocą połączeń telefonicznych czy SMS-ów (tzw. smsishing). Najczęściej dotyczą one rzekomo niezbędnej, ale koniecznej drobnej opłaty za usługę kurierską, konieczności rejestracji się na szczepienia (ostatnio Covid-19 i grypa) czy przypominające o rozliczeniu rocznym PIT. Po kliknięciu w przesłany link do płatności online, użytkownik kierowany jest na specjalnie utworzoną, fałszywą stronę, np. bankowości online.

Inną pułapką, zastawianą na nieświadomych użytkowników telefonów jest tzw. „Wangiri fraud” (od japońskiego słowa wankiri, oznaczającego jedno cięcie). Przestępcy wysyłają ofierze jeden sygnał z zagranicznego numeru, o numerze kierunkowym zbliżonym do polskiego (np. +226 - Burkina Faso, 22 – Warszawa). Użytkownik, który oddzwoni, narażony jest na przekierowanie do dodatkowo płatnego, połączenia „premium”, często kuszony też na przykład obietnicą nagrody, zaproszenia na wycieczkę czy unijnych dopłat.

- Większość metod stosowanych przez cyberprzestępców nie jest bardzo wyrafinowana, ale ich skuteczność polega na zastosowaniu elementów socjotechniki. Przestępcy wykorzystują fakt, że zbyt często wpadamy w rutynę, klikamy bez zastanowienia w przysyłane nam linki czy odruchowo oddzwaniamy, nawet na nieznane numery. Dodatkowo, przestępcy często stosują szantaż emocjonalny w postaci wymuszenia szybkiej reakcji „zwrócimy Twoją paczkę, jeśli teraz nie dopłacisz do przesyłki”. Dlatego tak ważne dla nas jest edukowanie osób najbardziej narażonych na tego typu zagrożenia, takich jak seniorzy czy dzieci - podkreśla Paweł Sławecki, ekspert ds. bezpieczeństwa w T-Mobile Polska.

Niezbędna jest daleko posunięta uważność i dbałość o z pozoru niewiele znaczące detale. Jedna literka w adresie strony, minimalnie inaczej wyglądająca witryna banku, pozornie dobrze znany numer telefonu – i problem gotowy. Ktoś właśnie nielegalnie zdobył informacje na nasz temat albo uzyskał dostęp do naszego systemu elektronicznej bankowości, a to może dla nas oznaczać poważne i bardzo wymierne konsekwencje finansowe.

Niezwykle przydatne w odnalezieniu się w tym gąszczu nowych technologii i potencjalnych zagrożeń mogą się okazać akcje społeczne i edukacyjne adresowane np. do starszych użytkowników Internetu.

Reklama

- T-Mobile od dawna angażuje się we wszelkie działania, które mogą zwiększyć bezpieczeństwo Polaków. Prowadzimy wiele akcji edukacyjnych, społecznych i informacyjnych, które uwrażliwiają obywateli naszego kraju na problematykę zagrożeń w sieci. Niedawno, w ramach naszych działań odpowiedzialnego biznesu przeprowadziliśmy, wraz ze Stowarzyszeniem Manko-Głos Seniora, kampanię wyjaśniającą między innymi czym jest zagrożenie Wangiri Fraud i jak się przed nim chronić. Bardzo cieszymy się, że możemy kontynuować nasze działania edukacyjne wraz z BIK, naturalnym partnerem, jeśli chodzi o bezpieczeństwo naszych finansów - dodaje Małgorzata Rybak-Dowżyk, Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej w T-Mobile Polska.

Narzędzia BIK na straży bezpieczeństwa danych konsumentów

Jednym z prewencyjnych rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo, choć oczywiście nie eliminującym całkowicie potencjalnych zagrożeń, są narzędzia oferowane przez BIK.

Przede wszystkim założenie konta w Biurze Informacji Kredytowych pozwala na bardzo szybkie i niezwykle efektywne zastrzeżenie swoich danych osobowych. Jeśli zgubimy dokumenty lub zostaną nam ukradzione, przy pomocy jednego zgłoszenia informujemy o tym fakcie wszystkie banki i inne instytucje, gdzie ktoś mógłby w nieuprawniony sposób z nich skorzystać. To znacznie sprawniejsza procedura niż mozolne zastrzeganie danych po kolei w różnych miejscach.

Natomiast Alerty BIK, to usługa której aktywowanie oznacza, że zostaniemy w czasie rzeczywistym poinformowani o próbie wykorzystania wyłudzonych informacji na nasz temat. To błyskawiczne działanie prewencyjne, informujące smsem, gdy nasze skradzione dane służą przestępcom do zaciągnięcia kredytu lub podpisania terminowego zobowiązania np. z firmą telekomunikacyjną, z dostawcą gazu czy energii.

Niepokoi niski priorytet w zakresie przywiązywania wagi do ochrony swoich danych, w tym urządzeń wśród osób starszych. Zwłaszcza, że współcześni seniorzy są aktywnymi uczestnikami rynku finansowego. Osoby w wieku powyżej 65 lat spłacają zarówno kredyty, jak i pożyczki w firmach pozabankowych, dokonują zakupów ratalnych. Podobnie, jak młodsi konsumenci, są podatni na oferty zakupowe składane bezpośrednio, drogą telefoniczną czy online. Dlatego budowanie świadomości zagrożeń jest równie ważne, jak edukacja o aktywnym korzystaniu z narzędzi wspomagających ochronę przed wyłudzeniem. W bezpieczeństwie wiek nie ma znaczenia. Dlatego zachęcamy nie tylko starszych, ale wszystkie osoby, do bardziej proaktywnej postawy, jeśli chodzi o troskę o bezpieczeństwo własnych danych osobowych – podsumowuje Szef Bezpieczeństwa BIK.

Reklama

*W treści wykorzystano dane z badania opinii na zlecenie BIK, zrealizowanego przez Quality Watch, N 1 038, CAWI, 18+, wrzesień 2021 r.

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


BIK - Biuro Informacji Kredytowej

BIK - Biuro Informacji Kredytowej

Biuro Informacji Kredytowej S.A. – jedyne biuro kredytowe w Polsce, które poprzez internetowy portal www.bik.pl oraz aplikację mobilną Mój BIK umożliwia klientom indywidualnym monitorowanie własnej historii kredytowej, a dzięki Alertom BIK ostrzega przed każdą próbą wyłudzenia kredytu. BIK gromadzi i udostępnia dane o historii kredytowej klientów indywidualnych i przedsiębiorców z całego rynku kredytowego, oraz dane z obszaru pożyczek pozabankowych. Baza BIK zawiera informacje o 159 mln rachunków należących do 25 mln klientów indywidualnych oraz 1,4 mln firm, w tym o 845 tys. mikroprzedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą. BIK posiada najwyższe kompetencje w zakresie Analiz rynkowych i nowoczesnych technologii. Wspiera bezpieczeństwo instytucji finansowych i ich klientów, udostępniając bezpieczny system wymiany informacji kredytowych i gospodarczych oraz nowatorskie rozwiązania antyfraudowe. Łączy cechy nowoczesnej firmy technologicznej z atrybutami instytucji zaufania publicznego. Od kilkunastu lat BIK jest aktywnym członkiem międzynarodowego Stowarzyszenia ACCIS (Association of Consumer Credit Information Suppliers), zrzeszającego największą grupę rejestrów kredytowych na świecie.


Tematy

wiadomości bezpieczne korzystanie z internetuInformacje korzystanie z internetu korzystanie z internetu badania bezpieczne korzystanie z internetu prezentacja dual sim korzystanie z internetu umożliwia korzystanie z internetu ułóż trzy hasła propagujące bezpieczne korzystanie z internetu bezpieczne korzystanie z internetu plakat korzystanie z internetu statystyki korzystanie z internetu przez dzieci badania play korzystanie z internetu za granicą jak ograniczyć korzystanie z internetu korzystanie z internetu za granicą plus korzystanie z internetu za granicą orange nadmierne korzystanie z komputera i internetu przez dzieci i młodzież element komputera umożliwiający korzystanie z internetu orange korzystanie z internetu za granicą plakat bezpieczne korzystanie z internetu korzystanie z internetu przez młodzież nadmierne korzystanie z internetu ewaluacja bezpieczne korzystanie z internetu bezpieczne korzystanie z internetu zasad ankieta korzystanie z internetu mądre korzystanie z internetu korzystanie z internetu za granicą play cbos korzystanie z internetu korzystanie z internetu w telefonie świadome korzystanie z internetu korzystanie z internetu w pracy bezpieczne korzystanie z internetu ankieta korzystanie z internetu za granicą cbos korzystanie z internetu 2016 korzystanie z internetu w samolocie cbos korzystanie z internetu 2018 korzystanie ze zdjęć z internetu korzystanie z gps w telefonie bez internetu praca magisterska korzystanie z internetu korzystanie z internetu w izraelu korzystanie z internetu po angielsku ile kosztuje korzystanie z internetu za granica korzystanie z internetu w tv samsung korzystanie z internetu memy modlitwa o dobre korzystanie z internetu korzystanie z internetu bez pakietu dane statystyczne korzystanie z internetu bezpiecznie korzystanie z internetu korzystanie z internetu w niemczech orange airbox rozpocznij korzystanie z internetu bezpieczne korzystanie z internetu przez młodzież ps3 korzystanie z internetu młodzież korzystanie z internetu legalne korzystanie z internetu plakat promujący bezpieczne korzystanie z internetu korzystanie z internetu mobilnego za granicą samsung smart tv korzystanie z internetu korzystanie z internetu dzieci niczyje bezpieczne korzystanie z zasobów internetu przez uczniów bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z internetu nielegalne korzystanie z internetu bezpieczne korzystanie z internetu film jak zablokowac korzystanie z internetu w telefonie cbos korzystanie z internetu 2015 korzystanie z internetu w telefonie badania odpowiedzialne korzystanie z internetu umowa z dzieckiem na korzystanie z internetu negatywne korzystanie z internetu dysfunkcjonalne korzystanie z internetu - przegląd badań problematyczne korzystanie z internetu praca licencjacka korzystanie z internetu dobre korzystanie z internetu korzystanie przez dzieci z internetu korzystanie z internetu z komputera w telefonie korzystanie z internetu na telewizorze badania korzystanie z internetu jakie zagrożenia niesie korzystanie z internetu bezpieczne korzystanie z zasobów internetu korzystanie z internetu w irlandii korzystanie z internetu w telefonie podczas burzy umowa o korzystanie z internetu korzystanie z internetu w telewizorze samsung korzystanie z internetu przez osoby starsze korzystanie z internetu na xbox 360 co daje nam korzystanie z internetu bezpieczne korzystanie z internetu pdf ile kosztuje korzystanie z internetu w telefonie za granicą ulga na korzystanie z internetu bezpieczne korzystanie z internetu konkurs korzystanie z internetu przez telewizor korzystanie z internetu korzyści i zagrożenia bezpieczne korzystanie z internetu rysunek korzystanie z internetu za granicą tmobile korzystanie z internetu w telefonie za granica play jak korzystanie z internetu za granicą t mobile dezaktywacja blokady na korzystanie z internetu poza strefą 1 (ue) bezpieczne korzystanie z internetu plakaty korzystanie z internetu synonim plus korzystanie z internetu za granicą smartfon korzystanie z internetu korzystanie z internetu w miejscu pracy
Reklama
Reklama