Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew]

|
selectedselectedselected
Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew] | FXMAG INWESTOR
freepik.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W Polsce realizowane są duże projekty związane z produkcją baterii do aut elektrycznych. Zakłady w naszym kraju ulokowały już takie firmy jak: niemiecki BMZ, angielski Johnson Matthey czy koreański LG Chem, który nadal rozbudowuje moce produkcyjne swojego wrocławskiego zakładu. Zakłócenia w dostawach wielu surowców z Rosji może negatywnie wpłynąć na produkcję tego segmentu branży motoryzacyjnej. W tym świetle na znaczeniu zyskują prace KE, której projekt nowelizacji dyrektywy bateryjnej zakłada, że do 2030 roku 95% miedzi, niklu i kobaltu oraz 70% litu ze wszystkich rodzajów zużytych baterii i akumulatorów ma być poddawanych recyklingowi.

Ograniczona podaż surowców i komponentów niezbędnych do produkcji motoryzacyjnej,

oznacza wzrost cen, co jest szczególnie odczuwalne dla producentów części na pierwszy montaż z uwagi na ich ograniczone możliwości przerzucania wyższych kosztów na producentów pojazdów.

Wszystkie te czynniki powodują, że obecnie najpoważniejszym z wyzwań dla funkcjonowania przedsiębiorstw jest dostępność i ceny surowców, co znajduje odzwierciedlenie w cyklicznych badaniach koniunktury GUS.

Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm z działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew] - 1Wpływ wojny w Ukrainie na narodową branżę motoryzacyjną. Zobacz sytuację polskich firm z działających na terenie Rosji i Ukrainy [Inter Cars, Wielton, Boryszew] - 1

Reklama

 

Tocząca się blisko naszej wschodniej granicy wojna pogarsza nastroje konsumentów i może ograniczać konsumpcję,

w tym zakupy dóbr trwałego użytkowania, np. samochodów. Dodatkowo rosnąca inflacja zmniejsza realne dochody i siłę nabywczą gospodarstw domowych, co może niekorzystnie przełożyć się na sprzedaż pojazdów. Choć trudno porównywać wojnę z kryzysami ekonomicznymi, to można przypomnieć, że w trakcie kryzysu w 2008 sprzedaż samochodów w Polsce spadła o prawie 60%, w kolejnym w 2011 sprzedaż obniżyła się o ponad 12%, a w 2020 roku pandemia SARS-CoV-2 skutkowała prawie 23-proc. spadkiem krajowej sprzedaży samochodów osobowych. Na pogorszenie nastrojów konsumentów mogą wskazywać niższe o 20% r/r lutowe wyniki sprzedaży samochodów.

Jednocześnie, duża liczba uchodźców, z których wielu pozostanie w Polsce na stałe, wymusza rozbudowę i wzrost dostępności transportu zbiorowego. To z kolei może powodować wzrost zamówień na nowe środki transportu, a polscy producenci mają w wielu segmentach tego rynku relatywnie silną pozycję (np. produkcja autobusów elektrycznych) i mogą na tym trendzie skorzystać.

Koncerny motoryzacyjne, niejako przyzwyczajone do działania w warunkach permanentnej zmienności, natychmiast rozpoczęły budowę nowych łańcuchów dostaw i reorganizację produkcji. A zamknięcie dostaw z kierunków wschodnich stworzyło szansę dla krajowych producentów i poddostawców na umocnienie swojej pozycji na rynkach Europy Zachodniej. Polska ponownie może stać się zapleczem produkcyjnym Europy, jeżeli stworzy przepisy ułatwiające lokowanie się firm, które wycofują się m. in. z Rosji. Z wyliczeń Personnel Service wynika, że od 24 lutego, czyli od dnia wybuchu wojny na Ukrainie, tylko w sektorze automotive pojawiło się ok. 2 tys. dodatkowych miejsc pracy. To dobra informacja dla naszego rynku, zwłaszcza z punktu widzenia dużego napływu uchodźców z Ukrainy i obowiązującej już specustawy, która otworzyła dla nich polski rynek pracy.

Wojna wpłynęła również na sytuację polskich firm z branży motoryzacyjnej działających na terenie Rosji i Ukrainy, dla których należą:

► Grupa Wielton - producent przyczep i naczep. W 2021 przychody grupy ze sprzedaży realizowanej na rynku rosyjskim i ukraińskim wyniosły 299,5 mln zł, co stanowiło ok. 11,1% przychodów ze sprzedaży Grupy (Ukraina 1,6%; Rosja 9,5%). Obecnie nie działa żaden z punktów handlowych, ani zlokalizowana na terenie Federacji Rosyjskiej (działająca od 2006 roku) montownia wyrobów marki Wielton. Do odwołania zostały wstrzymane dostawy produktów grupy na rynek rosyjski.

Reklama

► Inter Cars - największy dystrybutor części zamiennych do pojazdów samochodowych w Europie Środkowo-Wschodniej. W 2021 przychody Inter Cars Ukraine (spółka zależna działająca od 2000) wynosiły ok. 580 mln zł, co stanowiło 4,82% skonsolidowanych przychodów Grupy. Od 24 lutego, w wyniku działań zbrojnych Federacji Rosyjskiej przeciwko Ukrainie, nastąpiła przerwa w działalności operacyjnej spółki Inter Cars Ukraine.

► Boryszew Automotive Plastics – producent plastikowych elementów wyposażenia samochodów. Ma w Rosji działający od 2012 oddział Boryszew Plastics Rus, którego przychody w 2020 wyniosły ok. 67 mln zł (przychody Boryszew SA to 5,7 mld zł). Na początku marca zakłady czasowo przerwał produkcję, co było podyktowane decyzją o wstrzymaniu w Rosji działalności głównego odbiorcy wyrobów zakładu, czyli koncernu Volkswagen.

 

Polski sektor motoryzacyjny aktywnie włączył się w działania pomocowe Ukrainie

Firmy podejmują wiele różnych inicjatyw, począwszy od udostępniania posiadanej floty, jak to zrobił Auto Partner i PKO Leasing, czy też przekazywania samochodów (OSP zaangażowana w pomoc uchodźcom bezpłatnie otrzymała od Volkswagen Financial Services 20 pojazdów), przez zbiórki środków na pomoc osobom z Ukrainy, co realizuje m.in. Fundacja Inter Cars, jak i wszystkie jednostki MAN Truck & Bus, czy też przez tworzenie systemu długofalowego wsparcia dla uchodźców z Ukrainy nad czym pracuje Związek Dealerów Samochodów.

 

***Materiał pochodzi z raportu PKO BP: Analizy Sektorowe, Monitoring branżowy, którego pełną zawartość możesz zobaczyć i pobrać klikając w poniższy przycisk

Reklama

Zobacz najnowszą analizę sektorową

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama