Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Twarde wyzwania dekarbonizacji w sektorze transportu. Droga do zrównoważonej mobilności

|
selectedselectedselected
Twarde wyzwania dekarbonizacji w sektorze transportu. Droga do zrównoważonej mobilności
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

W procesie dekarbonizacji szczególne znaczenie ma sektor transportu. Wynika to z jednej strony z jego nieocenionej roli dla społeczeństwa i gospodarki, a z drugiej z dużego udziału w emisjach gazów cieplarnianych i obiektywnych trudności w ich zmniejszaniu. Duża część całkowitych emisji z transportu mieści się w zakresie 1 i 2, a więc w źródłach, które w dużej mierze są pod kontrolą operacyjną podmiotów z branży. Jednocześnie oznacza to, że transport odpowiada za dużą część emisji w łańcuchu wartości (zakres 3) dla wielu podmiotów z innych branż. Presja z ich strony na firmy transportowe może w najbliższych latach wzrastać.

 

Udział transportu w całkowitych emisjach gazów cieplarnianych wzrasta. Główne powody tej sytuacji to wzrost aktywności transportowej oraz wolniejsze tempo redukcji emisyjności niż w przypadku innych sektorów. W 2021 w UE-27 transport odpowiadał za 28% emisji gazów cieplarnianych i 33% emisji samego CO2. W przypadku Polski udział transportu w emisjach był niższy i wynosił odpowiednio 18% i 21%.

 

Reklama

Emisje gazów cieplarnianych przez transport w UE-27 w 2021 wyniosły 981 mln t ekwiwalentu CO2 i były jedynie o 5% niższe od notowanych w 2015. Emisje samego COwyniosły 970 mln t – również o 5% mniej niż w 2015. W strukturze emisji CO2 w transporcie dominuje transport drogowy z udziałem 76% średnio w UE-27 i aż 95% w Polsce.

 

Europejskim Zielonym Ładzie i Europejskim Prawie Klimatycznym zapisany jest cel osiągnięcia przez UE zerowych emisji netto najpóźniej w 2050 oraz pośredni cel redukcji emisji netto o 55% wobec 1990 najpóźniej w 2030. Dla sektora transportu wyznaczono cel 90% redukcji emisji do 2050. Kierunki realizacji tego celu wyznacza m.in. Strategia zrównoważonej i inteligentnej mobilności zaprezentowana w grudniu 2020.

 

Dekarbonizacja transportu wymaga znacznych nakładów finansowych i będzie procesem czasochłonnym. Nieodzowne są dalszy rozwój badań i technologii, upowszechnienie energii ze źródeł odnawialnych oraz większa efektywność energetyczna transportu. Wyjątkowo kosztowne mogą okazać się wymiana taboru transportowego oraz przystosowanie infrastruktury do nowych źródeł zasilania i zmiany struktury wykorzystania środków transportu. Prawdopodobnie nieodzowne będzie również ograniczenie mobilności i popytu na usługi transportowe.

Reklama

 

Zobacz także: Liczba odwiedzających Allegro rośnie, czy Grupa przekuje to w większe przychody?

 

Emisje gazów cieplarnianych przez transportEmisje gazów cieplarnianych przez transport

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski - Analizy Rynkowe

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Wg wstępnych danych na koniec 2020 r. jego skonsolidowany zysk netto wyniósł 2,65  mld zł a wartość aktywów 382 mld zł. Bank jest podstawowym dostawcą usług finansowych dla wszystkich segmentów klientów, osiągając najwyższe udziały w rynku oszczędności (18,4 proc.), kredytów (17,6 proc.), w rynku leasingowym (11,2 proc.) oraz w rynku funduszy inwestycyjnych osób fizycznych (22,2 proc.). Posiadając ponad 9,51 mln kart płatniczych, bank jest największym wydawcą kart debetowych i kredytowych w Polsce. Dzięki rozwojowi narzędzi cyfrowych, w tym aplikacji IKO, która na koniec 2020 r. miała ponad 5 mln aktywnych aplikacji, PKO Bank Polski jest najbardziej mobilnym bankiem w Polsce. Silną pozycję Banku wzmacniają spółki Grupy Kapitałowej. Dom Maklerski PKO Banku Polskiego jest liderem pod względem liczby i wartości transakcji IPO i SPO na rynku kapitałowym. 


Reklama
Reklama