Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Transport i logistyka: rynek przewozów i wyzwania jakie przed nim stoją

|
selectedselectedselected
Transport i logistyka: rynek przewozów i wyzwania jakie przed nim stoją | FXMAG INWESTOR
depositphotos.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Branża transportowa od zawsze znajdowała się w czołówce branż najbardziej wrażliwych na zmiany i zawirowania na rynkach międzynarodowych. Jest to branża cechująca się dużą konkurencją i niską rentownością.

 

Konsolidacja rynku przewozów

  • W Polsce działa ponad 25 tys. firm transportowych. 86% z nich to jednoosobowe działalności gospodarcze, co może stanowić problem w dłuższej perspektywie.
  • Badania rynku świadczą o tym, że w obecnym odbiorze rynku doświadczony przewoźnik z odpowiednią flotą własnych pojazdów jest bardziej niezawodnym kontrahentem niż firmy przewozowe z mniejszą liczbą środków transportu.
  • Można się spodziewać, że w obecnej sytuacji rynkowej firmy z dużymi flotami pojazdów będą zwiększać swój udział w rynku i wypierać mniejszych graczy. Dodatkowo ze względu na cyfryzację i coraz surowsze wymogi w zakresie ochrony środowiska rynek czeka konsolidacja, gdyż mali przewoźnicy nie będą w stanie sprostać nowym warunkom gry rynkowej.
  • Niestety nowe przepisy podatkowe wprowadzone przez polski rząd 01.02.2022 r. w ramach Polskiego Ładu spowodowały obniżenie wynagrodzeń dla firm transportowych, zarówno na poziomie całych przedsiębiorstw, jak i poszczególnych pracowników.
  • Pakiet Mobilności doprowadził do wzrostu kosztów pracy – zgodnie ze zmianami wprowadzonymi w ramach Pakietu Mobilności wynagrodzenia polskich kierowców powinny być równe wynagrodzeniom w UE.
  • Niestety wszystkie wymienione zmiany obciążają budżet firm.
  • Dodatkowo w związku z wojną w Ukrainie i sankcjami znacznie spadł popyt na usługi transportowe skierowane na rynek wschodni.

 

Tabor transportowy… rósł

Rynek pojazdów ciężarowych odnotował rekordowy wolumen sprzedaży, już drugi rok z rzędu.

  • W 2022 r. zarejestrowano 34,9 tys. nowych samochodów ciężarowych – o 6,8% więcej niż w 2021 r.
  • Spadki sprzedaży w ubiegłym roku dotknęły z kolei rynek przyczep i naczep (-12%) i autobusów (-14,7%).

 

Wyzwań nie brakuje

Reklama

Zmieniające się warunki pracy kierowców w związku z Pakietem Mobilności, rosnące ceny paliw i sytuacja związana z agresją Rosji na Ukrainę, a tym samym zakłócenia w łańcuchach logistycznych, niedobór siły roboczej i ryzyko opóźnień w regulowaniu zobowiązań przez klientów sprawiają, że działalność w branży staje się coraz bardziej ryzykowna.

 

Zmiana technologiczna rynku przewozów

Polski rząd uruchomił projekt technologiczny wspierający sektor transportu i spedycji – Polski Cyfrowy Operator Logistyczny (PCOL).

PCOL ma być krajowym systemem wykorzystywanym przez sektor TLS (transportlogistyka-spedycja). Ma na celu zapewnienie komfortu i bezpieczeństwa przedsiębiorcom z branży transportowej.

W chwili obecnej projekt jest w fazie opracowywania. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju oraz Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie podpisały umowę szacowaną na 9,3 mln zł na uruchomienie projektu.

 

Perspektywy – dobrze już było?

  • Podsumowując, według szacunkowych danych blisko 80% firm transportowych w Polsce boryka się z trudnościami. Przyczyniają się do tego wysokie koszty paliwa, energii i wynagrodzeń.
  • Kolejnym problemem jest inflacja i ograniczona przepustowość terminali przeładunkowych, niedobór kierowców zawodowych na rynku pracy oraz dynamika zmian zachodzących w otoczeniu prawnym w Unii Europejskiej i Polsce.
Reklama

 

Zobacz także: Budownictwo: brak środków na inwestycje publiczne – a pomoc zbyt późno

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Allianz Trade

Allianz Trade

Allianz Trade jest znakiem towarowym używanym do oznaczania usług świadczonych przez Euler Hermes. Jesteśmy światowym liderem w dziedzinie ubezpieczeń kredytu kupieckiego i uznanym specjalistą w zakresie gwarancji ubezpieczeniowych, windykacji, strukturyzowanego kredytu kupieckiego i ryzyka politycznego. Z siedzibą główną w Paryżu, jesteśmy obecni w ponad 50 krajach, gdzie zatrudniamy 5 500 pracowników. W 2021 r. wartość naszych transakcji biznesowych na świecie wyniosła 931 mld euro.


Reklama
Reklama