Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Szkoda, że rząd nie zrezygnował z podatku minimalnego

|
selectedselectedselected
Szkoda, że rząd nie zrezygnował z podatku  | FXMAG INWESTOR
Materiał partnera
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop
  • Rząd nie zdecydował się na rezygnację z podatku minimalnego. Zawiesił tylko jego obowiązywanie na dwa lata.
  • Zaproponował też m.in. nowe wyłączenia podmiotowo-przedmiotowe czy nową konstrukcję obliczania podstawy opodatkowania.
  • Wyłączenie spod regulacji spółek komunalnych, podmiotów medycznych, małych podatników z przychodami do 2 mln euro świadczy o tym, że idea podatku była błędna.
  • Konfederacja Lewiatan od początku opowiadała się za jego uchyleniem.

Nowelizacja CIT poprawiająca część przepisów wprowadzonych w ramach Polskiego Ładu została przyjęta przez rząd i skierowana do Sejmu. Teraz nowelizacją zajmą się posłowie. Przygotowane zmiany są odpowiedzią Ministerstwa Finansów na krytyczne uwagi przedsiębiorców i ekspertów podatkowych do rozwiązań, które zostały wprowadzone z początkiem 2022 r.

Jedną z kluczowych regulacji, która obowiązuje od 2022 r. jest tzw. podatek minimalny, który ma być płacony przez przedsiębiorstwa nieosiągające w ocenie Ministerstwa Finansów odpowiednio wysokich dochodów.

- Autorzy przygotowanej nowelizacji, niestety, nie zdecydowali się na rezygnację z tego szkodliwego i wadliwego rozwiązania. Zaproponowano jedynie nowe wyłączenia podmiotowo-przedmiotowe, nową konstrukcję obliczania podstawy opodatkowania, odroczenie obowiązywania do 2024 r. oraz podniesienie poziomu rentowności z 1% do 2%, której nieosiągnięcie przez przedsiębiorstwo skutkować będzie koniecznością zapłaty podatku minimalnego – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, dyrektor departamentu podatkowego Konfederacji Lewiatan.

- Proponowane zmiany, jak chociażby wyłączenie spod regulacji spółek komunalnych, podmiotów medycznych, małych podatników z przychodami do 2 mln euro, przedsiębiorstw uzyskujących przychody z transakcji objętych cenami regulowanymi, firm faktoringowych, firm w stanie upadłości likwidacji bądź restrukturyzacji, objętych umową o współdziałanie z administracją skarbową, czy takich które w jednym z trzech lat podatkowych poprzedzających dany rok uzyskały rentowność przekraczającą 2%, są zmianami koniecznymi, oczywistymi, i potwierdzającymi to, jak bardzo idea podatku minimalnego była błędna – dodaje Przemysław Pruszyński.

Reklama

Podobnie sytuacja wygląda z rozszerzonym katalogiem wyłączeń wydatków, których nie uwzględnia się przy ustaleniu dochodowości firmy. Także koniecznych jeżeli podatek minimalny będzie obowiązywać, ale także potwierdzających to, jak bardzo konstrukcja podatku minimalnego jest oderwana od rzeczywistości biznesowej. Przy ustalaniu rentowności przedsiębiorstwa na potrzeby ustalenia podatku minimalnego nie będą uwzględniane opłaty z tytułu umów leasingu, przychodów oraz kosztów z tytułu zbycia wierzytelności na rzecz instytucji finansowej, wzrostu kosztów uzyskania przychodów z tytułu zakupu energii elektrycznej, cieplnej oraz gazu, zapłaconych podatków akcyzowego, od sprzedaży detalicznej, od gier, opłaty paliwowej i emisyjnej oraz 20% kosztów uzyskania przychodów związanych z wynagrodzeniami.

Podatek minimalny z proponowanymi zmianami zostanie odroczony o dwa lata, tj. zacznie obowiązywać w 2024 r., pierwszy raz firmy zapłacą go składając zeznanie podatkowe w 2025 r. W uzasadnieniu do projektu wskazano, że powodem odroczenia nowego podatku są odczuwalne, negatywne dla gospodarki skutki pandemii oraz wojny w Ukrainie, co w ocenie projektodawców, w połączeniu z przerwanymi łańcuchami dostaw, utratą rynków zbytu, najwyższą w XXI wieku inflacją i ryzykiem powstania spierali płacowo - cenowej, mogłoby spowodować bardzo niekorzystne, nieodwracalne skutki dla firm objętych podatkiem minimalnym. Stanowiłby on istotne zagrożenie dla ich funkcjonowania.

- Biorąc pod uwagę dostrzegane przez rząd ryzyka dla niezakłóconego funkcjonowania firm i gospodarki, stoimy na stanowisku, że podatek minimalny, którym w założeniu mają być obciążone firmy znajdujące się w trudnej sytuacji ekonomicznej, bądź działające w branżach o niskich marżach, powinien zostać uchylony. Dodatkowo, niezwykle skomplikowana konstrukcja tego podatku, w szczególności sposób ustalenia podstawy opodatkowania oznacza jeszcze większe skomplikowanie systemu podatkowego, wzrost kosztów i ryzyka związanego z wypełnianiem obowiązków podatkowych – podkreśla Przemysław Pruszyński.

Konfederacja Lewiatan

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Konfederacja Lewiatan

Konfederacja Lewiatan

Jesteśmy wpływową polską organizacją biznesową. Dzięki naszym działaniom firmy wpływają na kształt prawa, prowadzą dialog z administracją i otrzymują narzędzia do rozwoju swojego biznesu. Reprezentujemy naszych członków w Polsce i Unii Europejskiej. Mamy stałe przedstawicielstwo w Brukseli i jako jedyna organizacja z Polski należymy do BusinessEurope – największej europejskiej organizacji biznesu. Jesteśmy członkiem międzynarodowej organizacji Business at OECD. Skupiamy ponad 4100 firm, zatrudniających ponad milion pracowników.


Tematy

podatek minimalny od nieruchomości komercyjnych nowelizacja cit nowelizacja ustawy cit nowelizacja ustawy o pit i cit nowelizacja ustawy o cit nowelizacja pit i cit nowelizacja uszczelniająca wpływy podatkowe cit podatek minimalny minimalny podatek dochodowy podatek minimalny 2022 podatek minimalny polski ład podatek minimalny cit minimalny podatek dochodowy 2022 minimalny podatek cit minimalny podatek dochodowy polski ład minimalny podatek cit 2022 podatek minimalny cit 2022 podatek minimalny od korporacji podatek minimalny nowy ład podatek minimalny wyłączenia polski ład podatek minimalny podatek minimalny kogo dotyczy podatek minimalny od kiedy podatek minimalny 2022 przykłady podatek minimalny cit polski ład minimalny podatek przychodowy podatek minimalny 2022 kogo dotyczy minimalny podatek cit polski ład minimalny podatek dochodowy cit minimalny podatek podatek minimalny kalkulator podatek minimalny dla kogo minimalny podatek dochodowy kogo dotyczy globalny podatek minimalny polski ład minimalny podatek dochodowy minimalny podatek dochodowy od osób prawnych nowy ład podatek minimalny minimalny podatek dochodowy cit 2022 podatek minimalny od nieruchomości komercyjnych 2022 podatek minimalny przychodowy podatek minimalny jak obliczyć podatek minimalny pit nowy podatek minimalny podatek minimalny termin płatności minimalny podatek dochodowy cit polski ład kogo dotyczy podatek minimalny kalkulator podatek minimalny podatek minimalny 2021 podatek minimalny zmiany podatek minimalny od budynków podatek minimalny w cit minimalny podatek dochodowy wyłączenia podatek minimalny 2022 cit minimalny podatek dochodowy nowy ład
Reklama
Reklama