Reklama
twitter
youtube
facebook
instagram
linkedin
Reklama
Reklama

Sprzedaż detaliczna w cenach stałych, czyli największa negatywna niespodzianka

|
selectedselectedselected
Sprzedaż detaliczna w cenach stałych, czyli największa negatywna niespodzianka | FXMAG INWESTOR
pexels.com
Reklama
Aa
Udostępnij
facebook
twitter
linkedin
wykop

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych czyli sprzedaż detaliczną. Spodziewaliśmy się słabych danych (my -5,5% r/r, konsensus -5,7% r/r) ale znów byliśmy za mało pesymistyczni. Tu pozornie nie ma co szukać bazy z zeszłego roku, sprzedaż detaliczna spada od kilku miesięcy:

 

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 1Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 1

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 2Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 2

 

Reklama

"Pozornie" bo jednak pomimo spadków m/m na sprzedaży, to marzec zeszłego roku odegrał jednak istotną rolę w kwestii skali spadku r/r. Przypomnijmy, był to okres zwiększonych zakupów dokonywanych przez uchodźców, dla uchodźców i zakupów na zapas polskich gospodarstw domowych. Jest to o tyle istotne, że ten efekt, będzie jeszcze rzutował negatywnie na kolejne roczne dynamiki w nadchodzących miesiącach.

 

Wróćmy jednak do odsezonowanych indeksów i analiz m/m. Spadki odnotowano w każdej z głównych kategorii. Wyróżnić można 2 grupy, te w których spadki te były stosunkowo silne (powyżej 2% m/m):

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 3Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 3

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 4Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 4

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 5Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 5

Reklama

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 6Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 6

 

Jak i te, w których spadki były mniejsze niż wspomniane 2% m/m:

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 7Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 7

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 8Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 8

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 9Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 9

Reklama

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 10Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 10

 

Pewnym wytłumaczeniem "przynależności" do grup mogą być tu kwestie cenowe. W tych kategoriach, w których sprzedaż spadła "umiarkowanie" nożyce pomiędzy sprzedażą w cenach stałych i sprzedażą bieżącą były mniej rozwarte.

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 11Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 11

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 12Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 12

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 13Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 13

Reklama

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 14Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 14

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 15Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 15

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 16Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 16

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 17Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 17

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 18Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 18

Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 19Czas na największą negatywną niespodziankę tego zestawu danych. Sprzedaż detaliczna w cenach stałych: -7,3% r/r - 19

Reklama

 

Perspektywy dla sprzedaży nie rysują się jednak w aż tak czarnych barwach. Po pierwsze powinniśmy zobaczyć w kwietniowych i majowych wydatkach efekty zwrotów nadpłat z PIT (te będą spływać do gospodarstw domowych jeszcze w maju/czerwcu ale największa fala już za nami). Po drugie z końcem marca wypłacano 13. emeryturę, która również może sprzyjać wyższej sprzedaży (choć możemy nie widzieć już tego w odsezonowanych miarach, świadczenie powoli wpisuje się już w typowy obraz tej pory roku). Po trzecie, z każdym kolejnym miesiącem ujemna różnica między rocznym wzrostem płac a inflacją będzie się zmniejszać (i w końcu przebije 0 od dołu), co również może sprzyjać sprzedaży. Na minus niezmiennie będą oddziaływać kwestie cenowe (co z tego, że inflacja jest mniejsza, skoro ceny pozostają wysokie), ryzykiem w dół jest też konsumpcja Ukraińców (ewentualne powroty + efekty bazy, w zeszłym roku mogli dokonywać zakupów, których nie będą musieli ponawiać w tym roku, np. doposażanie pokoi itd.).

Jesteś dziennikarzem i szukasz pracy? Napisz do nas

Masz lekkie pióro? Interesujesz się gospodarką i finansami? Możliwe, że szukamy właśnie Ciebie.

Zgłoś swoją kandydaturę


Ekonomiści mBanku

Ekonomiści mBanku

mBank od lat jest synonimem innowacyjnych rozwiązań w bankowości. Byliśmy pierwszym w pełni internetowym bankiem w Polsce, a dziś wyznaczamy kierunek rozwoju bankowości mobilnej i online. Jesteśmy jedną z najsilniejszych i najszybciej rozwijających się marek finansowych w Polsce, od 1992 roku notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych.


Reklama
Reklama